Suzuki VS 1400 Intruder nie był pierwszym rasowym chopperem z Japonii. Ale to on stał się niemal kultowy, głównie za sprawą dużego i mocnego silnika.
Na skróty:
Duży i nowoczesny
Gdy w 1985 r. na rynku pojawiło się Suzuki VS 750 stało się jasne, że japońskie firmy myślą o mocnym wejściu w segment prawdziwych klasyków. Wcześniejsze konstrukcje, z układami nośnymi wzorowanymi na chopperach i rzędowymi silnikami, znanymi z typowo szosowych maszyn, nie były w stanie zagrozić legendarnym jednośladom zza oceanu. Owszem, zyskały nawet spore grono odbiorców, ale byli to klienci bardziej ceniący dobre osiągi niż dobry styl.
Zobacz także: Suzuki VS 750/800/600 | Opinie Świata Motocykli
Prezentacja VS 750 odbiła się szerokim echem w motocyklowym świecie. Pierwszy Intruder z nowym silnikiem V2 i skromną stylizacją prezentował się znakomicie. Ale fani klasyków odczuwali pewien niedosyt, bowiem choppery zza oceanu miały potężniejsze silniki. A to wiązało się z większym prestiżem i jeszcze lepszą prezencją.
Na kolejne mocne wejście firmy Suzuki nie czekali długo. Pod koniec 1986 r. zaprezentowano model VS 1400, największy wówczas pojemnościowo motocykl w swoim segmencie. To była prawdziwa rewolucja. Teraz japoński klasyk mógł stanąć obok najbardziej okazałych maszyn z USA jak równy z równym. W zasadzie to właśnie amerykańskie klasyki mogły czuć się przy nim jak ubodzy krewni, bo VS 1400 dysponował nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, zapewniającymi bardzo dobre osiągi, małą awaryjność i wysoką trwałość
W VS 1400 przede wszystkim zamontowano bardzo dynamiczną i elastyczną jednostkę napędową z rozrządem OHC i trzema zaworami na cylinder (dwa ssące i jeden wydechowy). Zastosowano powietrzno-olejowy układ chłodzenia, przez wiele lat wykorzystywany później w innych modelach (między innymi w serii Bandit). Ten wydajny system z chłodnicą oleju miał istotne znaczenie, bowiem ciepło od tylnego cylindra odbierał równie skutecznie, jak od przedniego, niemal jak chłodzenie cieczą. Nie trzeba było obawiać się o jego przegrzanie.
Skuteczne chłodzenie było niezwykle istotne, bo silnik VS 1400 odznaczał się znakomitą dynamiką. Ale to nie moc maksymalna odgrywała najważniejszą rolę. Znacznie ważniejszy był gigantyczny moment obrotowy, osiągany przy wyjątkowo niskich obrotach. To on sprawia, że na pierwszych dwustu metrach od startu największy z Intruderów zachowuje się, jak rasowy motocykl sportowy i śmiało może stanąć w szranki ze sportowymi bolidami klasy wyższej.
Już przy 2000 obr/min silnik osiąga 98 Nm, a przy 2600 obr/min występuje najwyższa jego wartość ? 113 Nm. W efekcie VS 1400 przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy, a na przyśpieszenie od 50 do 120 km/h na najwyższym przełożeniu potrzebuje zaledwie 9,7 sekundy.
Prędkość maksymalna sięga 160 km/h, ale w praktyce, ze względu na brak owiewek i wyprostowaną sylwetkę kierowcy trudno utrzymywać nawet prędkości rzędu 140 km/h. Chopper nie służy jednak do gnania po autostradach, więc to akurat nie jest postrzegane jako wada. Miłośnikom klasyków nie będzie również przeszkadzał mały zbiornik paliwa i twarde zawieszenia, które jazdę po dziurawych polskich drogach czynią niekiedy prawdziwym koszmarem. Taki jednak musi być chopper, by poczuć specyficzny klimat „klasyka” z prawdziwego zdarzenia.
W VS 1400 użytkownikom zagwarantowano nawet pewien poziom wibracji silnika, choć nie są one tak odczuwalne jak w innych motocyklach z silnikiem widlastym o kącie rozchylenia cylindrów 45 stopni. Konstruktorzy Intrudera co prawda rozchylili cylindry o taki właśnie kąt, ale jednocześnie przesunęli względem siebie wykorbienia wału głównego ? również o kąt 45 stopni. W efekcie uzyskano bardziej równomierną pracę i niższy poziom drgań.
VS 1400 to motocykl o bardzo specyficznym prowadzeniu. Duży rozstaw osi i mocne pochylenie widelca zapewniają świetne utrzymywanie kierunku podczas jazdy na wprost. Za to w łukach sporo ważący jednoślad trzeba dosłownie nakłaniać do skrętu. Potrzeba użyć do tego naprawdę sporo siły.
Kurtka motocyklowa Akito Edgew okazje.info
Minimum obsługi
W historii największego z Intruderów nie znajdziemy licznych zmian konstrukcyjnych. Od 1987 r., kiedy VS 1400 wszedł do sprzedaży, zazwyczaj modyfikowano drobiazgi. Najpoważniejsza ingerencja w konstrukcję nastąpiła w 1991 r., gdy czterostopniowa skrzynia biegów otrzymała piąte przełożenie. Takie posunięcie wcale nie było potrzebne, by poprawiać przenoszenie momentu obrotowego na tylne koło. Podjęto je tylko dla wyciszenia pojazdu.
Redukcja hałasu była w VS 1400 zmorą konstruktorów. Często musieli oni ingerować w konstrukcję motocykla. Powodem były coraz ostrzejsze normy hałasu, których ofiarą VS 1400 kilkakrotnie padał. Do 1991 r. moc maksymalna sięgała 67 KM, potem, od 1992 r., za sprawą mocniejszego tłumienia dźwięków przez układ wydechowy, w niektórych wersjach spadła ona do 64 KM. Od 1996 r. produkowano jeszcze mocniej wyciszoną wersję o mocy maksymalnej 61 KM (maksymalny moment obrotowy 105 Nm przy 2800 obr/min).
Suzuki VS 1400 należy do trwałych motocykli i jest poszukiwanym modelem na rynku pojazdów używanych. Od strony mechanicznej nie ma żadnych istotnych wad, przez co jest niezawodny i mało kłopotliwy. Mankamentem największego Intrudera jest tylko szybko zużywająca się, przednia tarcza hamulcowa. Można zwiększyć jej trwałość, nie dopuszczając do jazdy z mocno zużytymi klockami hamulcowymi. Model VS 1400 jest bardzo wrażliwy na synchronizację gaźników. Jeśli regulacja jest nieprecyzyjna, przy zamkniętej przepustnicy będzie dochodziło do strzelania w tłumik, a nawet do przerywania pracy silnika.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na korozję wokół akumulatora. Skrzynka na baterię umieszczona jest dość nieszczęśliwie tuż przed tylnym kołem i łatwo rdzewieje. Poza tym Intruder nie wymaga wiele uwagi i pracy, tym bardziej że czynności obsługowe sprowadzono w nim do minimum. Przeniesienie napędu wałem Kardana eliminuje konieczność doglądania kłopotliwego łańcucha napędowego, a hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu oszczędzają pracy przy regulacji zaworów.
Podczas zakupu trzeba liczyć się ze sporymi różnicami cen VS 1400 w ramach każdego z roczników. Zależą one od rynku, z którego sprowadzono motocykl (te z USA są tańsze) oraz poziomu modyfikacji, wprowadzonych przez poprzednich użytkowników.
Ci, którzy ustawiali się w kolejce po największego Intrudera, twierdzili zawsze, że pojemności skokowej nie da się niczym zastąpić. Tylko wtedy, gdy cylindry kryją przynajmniej 1400 ccm przestrzeni roboczej, motocykl jest pełnowartościowym klasykiem, stawiającym kierowcy wysokie wymagania i emitującym dobre wibracje. Jedni, kupując VS 1400, mówili to z prawdziwą powagą, inni tylko na pokaz, kierując się przy zakupie zupełnie innymi kryteriami. Na przykład atrakcyjną ceną, która przyciągała licznych nabywców równie skutecznie, jak świetna prezencja jednośladu i potężny silnik. W cenie największego Intrudera można było co prawda kupić motocykl zza oceanu, ale co najwyżej o pojemności 883 ccm.
VS 1400 sprawi miłośnikom klasyki na pewno wiele przyjemności za sprawą mocnego i elastycznego silnika, bardzo dobrych osiągów, nisko umieszczonej kanapy, niskich kosztów serwisowych, trwałości i niezawodności. Co prawda, oprócz licznych zalet trzeba zaakceptować także trudne prowadzenie w zakrętach, mocne reakcje wału napędowego na otwarcie i zamknięcie przepustnicy, małą skuteczność przedniego hamulca, brak centralnej podstawki i mały prześwit, ale pogodzenie się z mankamentami okazałego Intrudera nie sprawia większych problemów.
DUCHINNI TESS LADIES kurtka czarno-różowaw okazje.info
Dane techniczne i orientacyjne ceny Suzuki VS 1400 Intruder
Dane techniczne
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem
Układ: dwucylindrowy, widlasty, V 45°
Rozrząd: OHC, 3 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1360 ccm
Średnica x skok tłoka: x 98 mm
Stopień sprężania: 9,3: 1
Moc maksymalna: 67 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 113 Nm przy 2600 obr/min
Zasilanie: dwa gaźniki Mikuni f 36 mm
Smarowanie: obiegowe z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 330 W
Akumulator: 12 V 14 Ah
Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-skrzynia biegów: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: czterostopniowa (od 1991 r. pięciostopniowa)
Napęd tylnego koła: wał kardana
PODWOZIE
Rama: podwójna, zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 160 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące, skok 105 mm
Hamulec przedni: pojedynczy, tarczowy 295 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy, 275 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: 110/90 H 19 / 170/80 H 15
WYMIARY I MASY
Długość: 2335 mm
Szerokość: 770 mm
Wysokość: 1220 mm
Wysokość siedzenia: 725 mm
Rozstaw osi: 1620 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 55,8°
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 260 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 460 kg
Zbiornik paliwa: 13 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,8 s, 50-120 km/h (na piątym biegu) w 9,7 s
DANE OBSŁUGOWE I EKSPLOATACYJNE
Przegląd techniczny: co 6000 km
Wymiana oleju: co 6000 km (4,3 l z filtrem)
Olej silnikowy: SAE 10 W 40
Olej teleskopowy: SAE 10, 0,354 l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy: regulacja automatyczna
Świece zapłonowe: NGK DPR 8EA-9
Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8 ? 0,9 mm
Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,5 bar, z tyłu 2,9 bar
Orientacyjne ceny w tys. zł
Dane techniczne
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem
Układ: dwucylindrowy, widlasty, V 45°
Rozrząd: OHC, 3 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1360 ccm
Średnica x skok tłoka: x 98 mm
Stopień sprężania: 9,3: 1
Moc maksymalna: 67 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 113 Nm przy 2600 obr/min
Zasilanie: dwa gaźniki Mikuni f 36 mm
Smarowanie: obiegowe z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 330 W
Akumulator: 12 V 14 Ah
Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-skrzynia biegów: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: czterostopniowa (od 1991 r. pięciostopniowa)
Napęd tylnego koła: wał kardana
PODWOZIE
Rama: podwójna, zamknięta, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 160 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące, skok 105 mm
Hamulec przedni: pojedynczy, tarczowy 295 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy, 275 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: 110/90 H 19 / 170/80 H 15
WYMIARY I MASY
Długość: 2335 mm
Szerokość: 770 mm
Wysokość: 1220 mm
Wysokość siedzenia: 725 mm
Rozstaw osi: 1620 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 55,8°
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 260 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 460 kg
Zbiornik paliwa: 13 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h w 5,8 s, 50-120 km/h (na piątym biegu) w 9,7 s
DANE OBSŁUGOWE I EKSPLOATACYJNE
Przegląd techniczny: co 6000 km
Wymiana oleju: co 6000 km (4,3 l z filtrem)
Olej silnikowy: SAE 10 W 40
Olej teleskopowy: SAE 10, 0,354 l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy: regulacja automatyczna
Świece zapłonowe: NGK DPR 8EA-9
Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8 ? 0,9 mm
Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,5 bar, z tyłu 2,9 bar
Orientacyjne ceny w tys. zł
rocznik | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
cena | 9 | 9,5 | 10,5 | 11,5 | 12 | 13 |
Publikacja Świat Motocykli 8/2014.
Publikacja Świat Motocykli 8/2014.
Kurtka Buse ANCONA tekstylnaw okazje.info