Lekki, szlachetny, dziki
Na skróty:
Lekki, szlachetny, dziki
Pod koniec 1993 r. pokazano Monstera M 600 z ramą i wahaczem z modelu 888 oraz silnikiem z 600 Supersport. Ducati mogło być zadowolone z przyjęcia nowego motocykla przez rynek. Mówiono o nim tak samo jak o M 900 lekki, szlachetny i dziki. Te opinie mniejszy Monster zawdzięczał niepowtarzalnemu charakterowi, w dużej mierze tworzonemu przez wygląd ramy i charakterystyczny, dwucylindrowy silnik V2 90°.
Osiągi M 600 były gorsze niż M 900, ale słabszą dynamikę rekompensowała niższa cena, otwierająca wielu osobom drogę do kupna nowego motocykla prestiżowej włoskiej marki. Sześćsetka była o jedną trzecią tańsza od dziewięćsetki, a mimo to dawała wiele frajdy z jazdy, głównie za sprawą swojej lekkości (ażurowa rama, plastikowy zbiornik paliwa, aluminiowy wahacz, pojedyncza tarcza hamulcowa z przodu). Moc silnika wydawała się niewielka, ale w zestawieniu z niską masą okazała się wystarczająca by zapewnić odpowiednie emocje. Wynik poniżej 5 sekund do setki i prędkość maksymalna 180 km/h mówią same za siebie.
Świetnie spisywało się też bardzo zwrotne i stabilne podwozie. Pewność prowadzenia dawało się odczuć głównie na dobrych nawierzchniach. Ze względu na dużą sztywność zawieszeń M 600 stawał się nerwowy, gdy trafiał na nierówności. Z kolei gdy spojrzeć na pojedynczą tarczę przy przednim kole, można stracić zaufanie do hamulców, ale działają one wystarczająco skutecznie. Za drugą tarczą zaczniemy tęsknić dopiero przy ostrzejszej jeździe.
Przegląd poprawek
Słabością motocykla okazał się trudny rozruch, zwłaszcza przy niższych temperaturach. Dlatego już w 1997 r. zmodyfikowano zawory i gniazda zaworowe, a gaźniki wyposażono w system grzewczy. Dwa lata później wprowadzono stalowy oplot na przewodzie hydraulicznym sprzęgła. Pojawiły się nowe wersje Monstera Entry i Dark.
Poważną modernizację przeprowadzono w 2001 r. Zmodyfikowano wówczas gaźniki, rozrusznik, pompę oleju, instalację elektryczną. Zastosowano nowe paski i koła zębate w napędzie rozrządu, nową pompę sprzęgłową i żelowy, bezobsługowy akumulator. Tylny zacisk hamulcowy przeniesiono ponad wahacz. W sezonie 2002 zadebiutowała następna generacja modelu, z silnikiem o pojemności skokowej podniesionej do 618 ccm i z wtryskiem paliwa.
Trzeci w rodzinie
W 1996 r. lukę w ofercie golasów Ducati wypełnił model M 750, z ceną dokładnie między sześćsetką a dziewięćsetką. Miał silnik z 750 Supersport oraz podwozie z M 600. Był praktycznie kopią mniejszego Monstera i podobnie jak on zachowywał się na drodze. Jednak mocniejszy silnik postawił zawieszeniom i hamulcom dużo wyższe wymagania. Dlatego już w 1998 r. M 750 otrzymał drugą tarczę hamulcową przy przednim kole (zmieniono również alternator).
W sezonie 2000 powiększono średnicę rur nośnych widelca (do -3 mm). Wprowadzono też podgrzewanie gaźników, od trzech lat obecne już w sześćsetce, nowe obręcze kół i zmodyfikowany układ hamulcowy. Rok później w M 750 pojawiły się dokładnie takie same zmiany jak w M 600, a w 2002 r. zadebiutowała nowa generacja z wtryskiem paliwa.
Nie oszczędzaj w serwisie
Monstery słyną z lekkości, zwrotności, dobrych osiągów, stabilnych podwozi i niepowtarzalnej stylizacji. Prezentują dobrą jakość i ciekawe rozwiązania (kratownicowa rama, owalne tłumiki wydechu czy zbiorniki paliwa z tworzywa sztucznego). To motocykle, które dają swojemu właścicielowi poczucie prestiżu. Ale jak to bywa w przypadku dwukołowych arystokratów, trzeba być gotowym na ich kaprysy i akceptować liczne wydatki.
W przypadku Monstera portfel jest mocno drążony nie tylko podczas zakupu używanego egzemplarza, lecz także w serwisie. Co 20 000 km trzeba wymieniać paski i koła rozrządu, co 10 000 km ustawiać zawory. Ale na regularnej obsłudze nie można oszczędzać, bo motocykl odmówi posłuszeństwa, a przywrócenie go do sprawności kosztować będzie krocie.
Zalety
-Elastyczny silnik
-Specyficzne brzmienie
-Stabilne podwozie
-Dobra zwrotność
-Skuteczne hamulce
-Duży zbiornik paliwa
-Wygodna pozycja kierowcy
-Wysoka jakość wykonania
Wady
-Kapryśny układ zasilania
-Skromna deska rozdzielcza
-Mały kąt skrętu
-Wysokie wymagania serwisowe
-Wysokie koszty utrzymania
Dane techniczne Ducati Monster 600(750)
SILNIK
Typ u czterosuwowy, chłodzony powietrzem (i olejem)
Układ u V2 90°
Rozrząd: OHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 583 (758) ccm
Średnica i skok tłoka: 80(88) / 58(61,5) mm
Stopień sprężania: 10,7 (9)
Moc maksymalna: 53 (583 ccm) KM przy 8250 (8000) obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 58 Nm przy 7000 (6500) obr./min
Zasilanie: 2 gaźniki Mikuni, 38 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 320 W
Zapłon: bezstykowy, tranzystorowy
Przeniesienie napędu
Silnik- skrzynia biegów: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: pięciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuchem
PODWOZIE
Rama: kratownicowa, otwarta, z rur stalowych
Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 120 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, podparty centralną kolumną resorująco-tłumiącą
Hamulec przedni: tarczowy 320 mm, zaciski stałe, czterotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy 245 mm, zacisk stały, dwutłoczkowy
Opony przód I tył: 120/60 ZR 17 I 160/60 ZR 17
WYMIARY I MASA
Długość: 2090 mm
Wysokość siedzenia: 790 mm
Rozstaw osi: 1430 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67°
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 188 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 370 kg
Zbiornik paliwa: 18 l
Dane obsługowe i eksploatacyjne
Przegląd techniczny: co 10 000 km
Wymiana oleju: co 10 000 km
Olej silnikowy: SAE 10 W 40, 3,1 (3) l z filtrem
Olej teleskopowy: SAE 7,5 W, 0,– (0,-92) l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,10-0,12 mm, zawory wydechowe 0,12-0,15 mm
Wymiana pasków rozrządu: co 20 000 km
Akumulator: 12V 16 Ah
Świece zapłonowe: NGK DCR 8 EIX
Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,9 mm
Ciśnienie w ogumieniu: z przodu 2,1 bara, z tyłu 2,3 bara