fbpx

Premiera! BMW wraz z K 1200S tworzy nową jakość – supermotocykl o imponujących osiągach, jednocześnie nafaszerowany najwyższego lotu techniką

BMW skutecznie walczy z doklejonym mu przez złośliwców stereotypem producenta motocykli dla panów po czterdziestce, a K 1200S ostatecznie wybija im oręż z ręki. 167 KM stawia go na szczycie najmocniejszych i najszybszych motocykli na świecie. I pomyśleć, że 20 lat temu to właśnie BMW było najgorętszym orędownikiem ograniczenia mocy motocykli do poziomu 100 KM…

 

Jeszcze do niedawna cechą szczególną serii K był zwany pieszczotliwie „cegłą” rzędowy silnik z leżącym blokiem cylindrów. Na początku swej kariery szefowie firmy wiązali z nim tak wielkie nadzieje, że najzupełniej poważnie rozważano możliwość zaprzestania produkcji dwucylindrowych bokserów, bez których BMW nie byłoby sobą. Na szczęście ktoś w porę się tam opamiętał. No bo możecie sobie wyobrazić, żeby nagle pewnego dnia Harley zamiast V-twina zaczął instalować w swoich motocyklach rzędową czwórkę?

 

Tym razem jednak zerwano z oryginalnym rozwiązaniem BMW i rzędowa czwórka ułożona jest tak jak u japońskiej konkurencji – z wałem korbowym w poprzek osi motocykla. Chociaż może nie do końca, bo w BMW blok cylindrów odchylony jest od pionu aż o 55°, co sprawia, że silnik leży pod niemal poziomymi podłużnicami ramy. Takie rozwiązanie pozwoliło obniżyć środek ciężkości motocykla i dociążyć przednie koło, lecz wymusiło zastosowanie smarowania z suchą miską olejową.

 

Silnik K 1200S ma wybitnie krótkoskowy charakter (średnica x skok 79 x 55 mm), toteż osiągnięcie 10 250 obr/min, przy których osiąga maksymalne 167 KM, nie stanowi dla niego problemu, choć to prawie 1200 kubików. Imponujący moment obrotowy 130 Nm osiągany jest przy 8250 obr/min, jednak aż jego 70 proc. jest do dyspozycji już od 3000 obr/min, co pozwala na dynamiczne przyspieszanie na praktycznie dowolnym biegu. A tych jest sześć, i do tego zaprojektowanych tak, by skrzynię biegów można było wyjąć bez demontażu silnika.

 

Świeży powiew nowych technologii, jaki przyniosło zaprezentowane pół roku temu turystyczne enduro R 1200GS, wraz z premierą K 1200S zmienił się w potężne wichrzysko, które z pewnością wymiecie z arsenału BMW zasiedziałe „cegły”, a nad konkurencyjne japońskie supermotocykle napędzi ciemne, burzowe chmury.

 

O takich konstrukcjach jak K 1200S zwykło się mówić „nośnik nowych technologii”, bo i takie nagromadzenie nowych rozwiązań zdarza się nieczęsto. Największym novum jest tutaj przednie zawieszenie systemu Hossack w terminologii BMW nazwane Duolever. Ma ono być lżejsze i sztywniejsze nie tylko od tradycyjnych teleskopów, lecz nawet od znanego z innych BMW Telelevera, a jednocześnie zachować jego zaletę – brak nurkowania przodu podczas hamowania. Aluminiowy widelec połączony jest z ramą poprzez dwa (stąd nazwa) równoległe wahacze i przeguby kulowe. Trzeci niby-wahacz połączony jest z kierownicą i zawiaduje skręcaniem koła. Pojedynczy element resorująco-tłumiący znany jest już z układu Telelever, teraz jednak w jego działanie zaprzęgnięto elektronikę. ESA (Electronic Suspension Adjustment) jest absolutną nowością w technice motocyklowej. Spotykany tylko w najbardziej ekskluzywnych samochodach system zmienia charakterystykę resorowania i tłumienia w mig – przełącznikiem na kierownicy. Dzięki temu kierowca jest w stanie idealnie dopasować pracę zawieszenia do stylu jazdy, chwilowych warunków drogowych czy obciążenia motocykla.

 

Aby zapanować nad lawiną danych wysyłanych przez systemy sterujące pracą silnika i zawieszeń, w instalacji elektrycznej zastosowano technologię CAN-bus, która dzięki mikroprocesorom ogranicza do minimum liczbę przewodów i złącz, pozwalając jednocześnie na szybkie diagnozowanie usterek i uszkodzeń.

Dane techniczne
Silnik

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1157 ccm
Średnica x skok tłoka: 79 x 55 mm
Moc maksymalna: 167 KM (123 kW) przy 10 250 obr/min
Moment obrotowy: 130 Nm przy 8250 obr/min
Zasilanie: wtrysk BMSK
Smarowanie: z suchą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 12 V

Przeniesienie napędu

Silnik-sprzęgło: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: wał Kardana

Podwozie:

Rama: otwarta, z aluminiowych profili
Zawieszenie przednie: Duolever, skok 115 mm
Zawieszenie tylne: wahacz jednoramienny Paralever, skok 135 mm
Hamulec przedni: podwójny tarczowy, 320 mm, zintegrowany układ ABS
Hamulec tylny: pojedynczy tarczowy 265 mm
Opony przód/tył: 120/70ZR17 / 190/50ZR17

Wymiary i masy

Wysokość siedzenia: 820 mm
Rozstaw osi: 1571 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 60,6°
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 248 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 450 kg

Importer: BMW Polska

KOMENTARZE