fbpx

Przyznaję się: Skreśliłem ten motocykl, nim zjechałem do redakcyjnego garażu. Bo jak tu się cieszyć z jazdy… Keewayem? A To był błąd.

Keeway RKS 125 – miłe zaskoczenie

Keeway RKS 125

Myliłem się. RKS to mały, lekki motocykl dla każdego. Niski, wąski, z kołami trochę szerszymi od rowerowych, lecz ma zalety, o których może pomarzyć niejeden dumny posiadacz dziesięć razy droższego supermotocykla.

Chyba każdy zauważył, że tego typu jednoślady można spotkać wszędzie: w wielkich miastach, na wsiach, w trasie, na wszystkich kontynentach, w każdych warunkach pogodowych i terenowych. Jeżdżą na nich wszyscy i wożą na nich wszystko, co tylko się zmieści. A zmieści się niemało… Niedowiarków odsyłam do Internetu. Po obejrzeniu paru filmików zasmuciłem się: te dzielne motocykle marnują się w Europie.

Keeway RKS 125 - zegary

Zawsze uważałem, że na „stodwudziestcepiątce” takiej jak Keeway jest tak: siadasz, ruszasz i starasz się przeczekać trasę do punktu B! Nadal trochę tak myślę, ale na Keewayu nie musisz „przeczekiwać” podróży. Ten model pokonał kolejny stopień w drodze do normalności. Lampy z przodu i z tyłu wyglądają oryginalnie. Uchwyty dla pasażera są czymś więcej niż tylko regulaminowym, metalowym pałąkiem. Dwupoziomowa kanapa jest wygodna i prezentuje się świeżo. Zegary ze wskaźnikiem biegu też się zmieniły. Niestety prędkościomierz nie działał poprawnie, ale to pewnie tylko usterka testowego egzemplarza.

Zawieszenie w każdych warunkach nieźle się spisuje: miasto, krawężniki, dziury, drogi polne – bez różnicy. W końcu coś dopasowanego do dzisiejszych czasów.

Keeway RKS 125 – dobre podstawy

Keeway RKS 125 - miłe zaskoczenie

Największą zaletą RKS-a jest moim zdaniem silnik. To konstrukcja sprawdzona w Suzuki GN 125 i DR 125. Poczciwy czterosuwowy jednocylindrowiec ma 11 koni, co przy skromnej masie Keewaya i krótkich przełożeniach skrzyni zapewnia dobrą dynamikę. Pali niewiele – około 3 litrów. Manualne ssanie obsługuje się wygodną i łatwo dostępną dźwigienką przy lewej manetce.

Najfajniejszy jest dźwięk silnika. Brzmienie jednocylindrowych „stodwudziestekpiątek” zazwyczaj jest złem koniecznym. Ten silnik pracuje cicho, a przy tym na tyle zawadiacko i chrapliwie, by dostarczyć kierowcy kapkę radości. Do tego biegi zmienia się jedwabiście gładko. Nawet bez sprzęgła można to zrobić szybko i bezdźwięcznie.

Długo myślałem o tym Keewayu. Poprawiono w nim materiały i jakość wykonania. Jest na tyle lekki, że każdy go okiełzna. Ekonomiczny silnik z dobrą kulturą pracy szybko zyska uznanie. Pozostaje kwestia – niemałej jak dla mnie – ceny. Jeśli okaże się, że za pozytywnymi zmianami stoją także trwałość i niezawodność, RKS będzie niezłą propozycją.

Dane techniczne Keeway RKS 125

Keeway RKS 125 - jazda!

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: jednocylindrowy

Rozrząd: dwuzaworowy

Pojemność skokowa: 124,5 ccm

Moc maksymalna: 11 KM (8,2 kW) przy 9000 obr./min

Moment obrotowy: 9,2 Nm przy 7500 obr./min

Zasilanie: gaźnik

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: koła zębate

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe

Zawieszenie tylne: amortyzator olejowy, regulacja napięcia wstępnego

Hamulec przedni: tarczowy

Hamulec tylny: bębnowy

Opony przód / tył: 90/90-17 / 110/80-17

ELEKTRONIKA

Inne: wyświetlacz włączonego biegu

WYMIARY I MASY

Długość: 2040 mm

Szerokość: 780 mm

Wysokość: 1070 mm

Wysokość siedzenia: 760 mm

Rozstaw osi: 1260 mm

Minimalny prześwit: 185 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 130 kg

KOMENTARZE