Romet Ogar Caffe nie ma nic wspólnego poza nazwą z Ogarem sprzed ponad 30 lat. Czy sięganie po argument sentymentu do jednego z symboli polskiej motoryzacji zapewni mu sukces? Sprawdzamy, na ile udało się to nowemu Rometowi.
Na skróty:
Zgrabnie i z prostotą
Romet Ogar Caffe to najnowsze dziecko polskiej firmy Romet & Arkus Group. Jednoślad produkowany w dwóch wersjach silnikowych (50 i 125 ccm), swą nazwą nawiązuje do historii naszej motoryzacji: Ogara, który debiutował przeszło 30 lat temu. Co prawda był to motorower napędzany dwusuwowym silnikiem o maksymalnej mocy 2 KM, a nie – jak w przypadku naszej maszyny – czterosuw o większej pojemności i mocy, lecz sentyment pozostał. Szczególnie wśród osób starszych. Zaciekawione znajomo brzmiącą nazwą podchodziły, aby dowiedzieć się o nowym Ogarze czegoś więcej.
Ogar to nie jedyny element nazwy Rometa, który niesie za sobą jakieś skojarzenia. Słowo Caffe przywodzi na myśl charakterne cafe racery. I faktycznie, mimo iż Romet jest typowym klasykiem, w jego linii bez problemu dopatrzymy się „kawiarnianych” inspiracji. Niestety, na „racer” zabrakło już miejsca w nazwie, więc Caffe całkowicie pozbawiony jest żyłki wyścigowej.
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Linia tej filigranowej „stodwudziestkipiątki” jest bardzo prosta i zgrabna. Uroku dodaje jej bak w kształcie łezki i pomarańczowo-białe malowanie. Do tego dużo czarnych elementów, jak kanapa, silnik, błotniki, obudowa zegarów czy lampy. Potęgują one efekt minimalistycznej i surowej linii tego motocykla. Chromów ma niewiele. Błyszcząca obwódka lampy i zegarów oraz osłona tłumika łagodzą charakter Ogara, nie dając zapomnieć, że jest to tylko spokojna i filigranowa „stodwudziestkapiątka”.
RST Buty dla motocyklistów STUNTw okazje.info
To nie demon
Faktycznie, Romet Ogar Caffe jest niewielki i waży niewiele. Gotowy do jazdy ma 120 kg. Do tego siedzenie umieszczone jest na wysokości 720 mm, czyli mało kto będzie miał problem z sięganiem do podłoża. Osoby o średnim i niskim wzroście odnajdą się na Romecie bez problemu.
Wygodna kanapa, centralnie umieszczone podnóżki i kierownica o delikatnie uniesionym profilu pozwalają kierowcy przyjąć zrelaksowaną i rozluźnioną pozycję podczas jazdy.
Romet Ogar Caffe nie jest demonem szybkości. Osiąga niewiele ponad 80 km/h. Mistrzem dynamiki również nie zostanie. 10 KM to nie za wiele. Tymi cechami mógłby uzasadnić swoje nieistniejące w istocie koligacje z niegdysiejszym modelem.
Przełożenia, które zastosowano w Caffe, też nie ułatwiają życia, a wręcz potrafią zirytować użytkownika. Są bardzo krótkie i przez to wymuszają na kierowcy ciągłe wachlowanie dźwignią zmiany biegów.
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Kiedy już oswoimy się ze sposobem oddawania mocy przez silnik Rometa, docenimy zwrotność i poręczność tego jednośladu. Caffe bardzo sprawnie przedziera się przez wszystkie zatory uliczne. Od kierowcy nie wymaga siły w prowadzeniu, a lawirowanie nim w korkach jest dziecinnie proste. Także sprzęgło chodzi lekko i jest dobrze wyczuwalne, a zawieszenie należycie wybiera nierówności, zapobiegając wytrącaniu motocykla z równowagi.
W płynnym ruchu ulicznym Romet sprawdza się całkiem nieźle. Co prawda może zdarzyć się, że jakiś samochód wyprzedzi nas podczas ruszania spod świateł, jednak wprawiony w ruch, Romet daleki jest od miana zawalidrogi. Pod tym względem trudno znaleźć jakieś analogie do sprawności poruszania się po ulicach Ogara sprzed 30 lat, ponieważ było na nich kilkakrotnie mniej pojazdów…
Bottari Pojemnik na kask motocyklowy MEMPHISw okazje.info
Aż stopy drętwieją
Jeśli myślimy o użytkowaniu Ogara na co dzień, w mieście – zda egzamin. Dłuższe trasy mogą okazać się męczące, zarówno dla kierowcy, pasażera, jak i samego motocykla. Chociaż jest też druga strona medalu, zdecydowanie bardziej optymistyczna.
Jeśli założymy, że nie zależy nam na szybkim dotarciu do celu, a stawiamy na podziwianie widoków podczas podróży, Romet spisze się znakomicie.
Romet Ogar Caffe 125 nie należy do najoszczędniejszych motocykli. Producent podaje spalanie na poziomie 2,8 l na 100 km, jednak trzeba założyć, że dane te dotyczą jazdy z niskimi obrotami. Przy dynamicznej jeździe potrafi spalić nawet ponad 5 litrów benzyny. A to sporo jak na jego gabaryty, pojemność i moc.
Innym mankamentem Rometa są wibracje. Kierowca nie odczuwa ich aż tak dotkliwie, jak pasażer. Po 15 minutach jazdy z prędkością dochodzącą do maksymalnej może mieć dość podróży. Nie dość, że podnóżki „plecaczka” są zamontowane pod kątem (uniesione), to przenoszą uciążliwe drgania, które szybko sprawiają, że stopy i kostki drętwieją. Ja, jadąc jako pasażerka, po kilku minutach myślałam, że palce prawej stopy pozawijały mi się jeden na drugim, a kostka lewej nogi za sekundę eksploduje. Po zatrzymaniu się nie byłam pewna, czy ustoję na zdrętwiałych nogach.
GIVI Kask motocyklowy 30.1 STREET-Jw okazje.info
Prawie jak z ABS
Jeśli między Ogarem dawnym a współczesnym mają być jakieś podobieństwa, to nie uda się uniknąć pewnej archaiczności niektórych rozwiązań. Przykładem mogą być hamulce. Z przodu Ogar Caffe ma tarczę z zaciskiem, lecz z tyłu znajdziemy hamulec bębnowy. To rozwiązanie widywane w motocyklach coraz rzadziej, stosowane raczej przez producentów tańszych jednośladów. Działają też na tyle subtelnie, że nie tak łatwo je zablokować, prawie jakby w układzie był ABS.
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Po przejażdżce warto zwrócić uwagę na to, jak odstawiamy Rometa. Czemu? Ponieważ niewystarczająco precyzyjnie rozłożona podstawka boczna potrafi się złożyć i motocykl leży.
Rozważanie, czy ma sens wskrzeszanie legend naszej motoryzacji, trudno rozstrzygnąć na przykładzie Ogara Caffe. Żyje własnym życiem i zabiega o własne miejsce na rynku. Myślę, że nazwa ani mu pomoże, ani zaszkodzi. Romet Ogar Caffe to po prostu spokojny, lekki, poręczny i tani motocykl, a pewne jego niedoskonałości tworzą swoisty klimat z sentymentem w tle.
Carplan Preparat do nabłyszczania opon 500mlw okazje.info
Lech Potyński: Moim zdaniem
Romet Ogar Caffe to udany, miejski pojazd, stylistycznie wysmakowany i wykonany zupełnie przyzwoicie, jak na swoją cenę. Oczywiście, nie doszukamy się w nim żadnych „wodotrysków”, ale Caffe ma być tanim i praktycznym, miejskim motocyklem, a nie centrum obliczeniowym NASA. Wielkie brawa należą się za wyświetlacz biegów: jest duży, wyraźny i bardzo pomaga przy wyjątkowo krótkich przełożeniach.
Ja od razu zmieniłbym dwa elementy: przełożenie końcowe i kierownicę. Silnik ma całkiem przyjemny potencjał, ale biegi są zdecydowanie za krótkie, przez co Caffe 125 osiąga prędkości niewiele większe niż lekko podrasowana „pięćdziesiątka”. A pewnie wystarczyłoby zmienić tylną zębatkę na ciut mniejszą! Jestem przekonany, że po takim zabiegu bez problemu poleci „stówką”, a rama, zawieszenia i hamulce są do tego przygotowane. Kierownica to z kolei kwestia gustu. Owszem, jest ładna i pasuje do motocykla, ale mnie jakoś w rękach nie leży. Zmieniłbym ją na bardziej wyprostowaną. Przecież Romet Caffe 125 ma mieć coś z cafe racera, więc przeróbki są pożądane. Ten motocykl stanowi bardzo dobrą bazę do pierwszych zmagań dla początkujących fanów customu. Jest potencjał!
OXFORD Uniwersalna torba do motocykla 60Lw okazje.info
Dane techniczne Romet Ogar Caffe 125
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: jednocylindrowy
Rozrząd: OHC, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 124,5 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,5 x 49,5 mm
Stopień sprężania: 10:1
Moc maksymalna: 10,7 KM przy 7500 obr/min
Moment obrotowy: 8,5 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie: gaźnik
Smarowanie: olejowe, obieg wymuszony
Rozruch: elektryczny/nożny
Alternator: 110 W
Akumulator: 12V
Zapłon: z mikroprocesorem
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: koła zębate
Sprzęgło: tarczowe
Skrzynia biegów: pięciostopniowa
Przełożenia: 1:0,48; 2:0,33; 3:0,18; 4:1,11; 5:0,75
Napęd tylnego koła: łańcuch
PODWOZIE
Rama: stalowa, kołyskowa, skręcana
Zawieszenie przednie: teleskopowe amortyzatory olejowe, śr. 31 mm
Zawieszenie tylne: dwa amortyzatory olejowe z regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Hamulec przedni: pojedynczy tarczowy, śr. 220 mm
Hamulec tylny: bębnowy
Opony przód/ tył: 90/90?18 / 120/80-16
WYMIARY I MASY
Długość: 2060 mm
Szerokość: 800 mm
Wysokość: 1100 mm
Wysokość siedzenia: 720 mm
Rozstaw osi: 1355 mm
Minimalny prześwit: 180 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 120 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 276 kg
Zbiornik paliwa: 12,8 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 103 km/h
Zużycie paliwa: 2,8-5 l/100 km
Cena: 4499 zł.
Publikacja Świat Motocykli 7/2014.
Heidenau K 66Snowtex 150/70/R13 64Sw okazje.info