Nie tylko dorastający nastolatek może chcieć wyglądać jak dorosły. Z motocyklem może być podobnie. Przykładem takiego „smarkacza” udającego „dorosłą” maszynę jest Hyosung GT 125.
Na skróty:
Hyosung GT 125 – dorosłym być
Mocno wyeksponowana rama konstrukcyjnie przypominająca tę z Suzuki GS 500, pękaty zbiornik paliwa, wielkie tarcze hamulcowe czy też gruba opona tylna sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia z motocyklem klasy co najmniej 500 ccm lub nawet większym. Zastosowany silnik o układzie cylindrów V również wygląda poważnie. Dojrzałości dodają mu potężne, czterozaworowe głowice dominujące nad malutkimi, praktycznie niewidocznymi cylinderkami.
Hyosung mimo wyglądu to nada 125-tka
Silnikowi Hyosunga warto poświęcić kilka słów. Wielocylindrowe, małolitrażowe silniki mają wysokie parametry, ale osiągane przy wysokich obrotach. Tak też jest w przypadku GT 125.
Ponieważ silnik nie grzeszy elastycznością, to aby sprawnie poruszać w ruchu miejskim lub pozamiejskim, należy utrzymywać go w górnym zakresie obrotów czyli między 7,5 a 11 tys. obr./min. W zakresie 4-7,5 tys. obr./min jedynie przemieszczamy się z A do B i nie możemy oczekiwać nawet namiastki dynamiki. Jeśli zejdziemy poniżej 4 tysięcy, to będzie co najwyżej parkingowe pełzanie. W tym zakresie górują single, im nie straszne niskie obroty. Lecz tam, gdzie kończą się ich możliwości, Hyosung zaczyna pędzić. Co ciekawe, nawet jeśli systematycznie kręcić silnik do czerwonego pola, spalanie nieznacznie przekracza 3 l/100 km.
GT 125 – w stronę większych maszyn
Zaletą „dorosłości” GT 125 jest to, że szesnastolatek z prawem jazdy A1, gdy pojeździ na Hyosungu, nabędzie obycia z motocyklem większym i cięższym od typowej „stodwudziestkipiątki”. Jego późniejsze przejście do wyższej klasy, np. 500 lub 600 ccm, nie będzie już takim szokiem. Wystarczy przyzwyczajenie się do lepszych osiągów. Również osoba mająca jedynie prawko kategorii B posmakuje jazdy „prawdziwym” motocyklem. GT 125 bardzo dobrze przyspiesza, ma doskonałe hamulce i wysoką prędkość podróżną – 90-100 km/h. Nawet za miastem nie będzie wstydu.
Hyosung GT 125 – nie tylko pozytywy
Jednak nie wszystko w Hyosungu jest tak znakomite, jak się z początku może wydawać. Po uruchomieniu trzeba sporo czasu, aby silnik nabrał właściwej temperatury. Dopóki jej nie osiągnie, jazda jest udręką – motocykl nie ciągnie. Mały kąt skrętu kierownicy powoduje, że promień zawracania jest godny raczej autobusu przegubowego. W normalnej jeździe nie ma to znaczenia, ale podczas manewrów parkingowych często brakuje miejsca. Moje zastrzeżenia budziła cały czas bezsensownie szeroka tylna opona, o 20 mm szersza niż we wspomnianym GS 500. Lecz cóż, może taka musi być cena za upodobnienie się do „dorosłego” motocykla.
Hyosung GT 125 – dane techniczne
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem/olejem
Układ: V-twin
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 124,6 ccm
Średnica x skok tłoka: 44 mm x 41 mm
Stopień sprężania: 11,3 : 1
Moc maksymalna: 14,5 KM (10,92 kW) przy 10 500 obr./min
Moment obrotowy: 10,2 Nm przy 9750 obr./min
Zasilanie: gaźnik
Smarowanie: obieg wymuszony, mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: b.d.
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: pięciostopniowa, manualna
Napęd tylnego koła: łańcuch
PODWOZIE
Rama: rurowa, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, jeden amortyzator hydrauliczny z regulacją twardości
Hamulec przedni: tarczowy, średnica 300 mm
Hamulec tylny: tarczowy, średnica 230 mm
Opony przód / tył: 110/90 ZR17 / 150 /70 ZR17
WYMIARY I MASY
Długość: 2090 mm
Szerokość: 700 mm
Wysokość: 1130 mm
Wysokość siedzenia: 830 mm
Rozstaw osi: 1435 mm
Minimalny prześwit: 175 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 167 kg
Zbiornik paliwa: 17 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: b.d.
Zużycie paliwa: 3,2 l/100 km
Zasięg: 530 km
CENA: 13 499 zł
Importer:
ARKUS & ROMET Group Sp. z o.o.
DZIAŁ ROMET MOTORS
39-200 Dębica
ul. Podgrodzie 32C
fax. +48 14 68 48 175