Prawdziwy motocykl terenowo-drogowy powinien mieć wiele zalet. W terenie musi być lekki oraz zwinny. Jego silnik musi zapewniać odpowiednią moc i moment obrotowy od niskich aż do wysokich obrotów
Na skróty:
Wszystkie atrybuty, dzięki którym jazda w terenie jest świetną zabawą sprawiają także, że motocykl jest może być użyteczny w mieście. Wąska i zwinna maszyna terenowo-drogowa przeciska się z łatwością przez uliczne korki, amortyzuje nierówności na wyboistych drogach i z łatwością zostawia za sobą cały miejski ruch. Ponad to motocykl miejski musi też być niezawodny, z odpowiednio dobranym harmonogramem przeglądów serwisowych.
Ucywilizowany książę toru
Według Hondy najlepszą bazą dla motocykla terenowo drogowego jest maszyna zbudowana do startu w wyścigach. Po drodze jest jednak kilka czynników wymagających starannego rozważenia. Osiągi motocykla wyścigowego wiążą się z wykonywaniem w krótkich odstępach licznych czynności serwisowych, które byłyby po prostu zbyt kłopotliwe dla wielu osób traktujących jazdę w terenie jako hobby i które po prostu chcą nacisnąć przycisk i jechać – za każdym razem i bez żadnych kłopotów. Co więcej, słabymi stronami pobieżnie „ucywilizowanego” motocykla wyścigowego mogą okazać się kluczowe elementy niezbędne do jazdy drogowej, jak światła, wskaźniki, stacyjka, jeśli nie będą tak przyjazne dla użytkownika i trwałe, jak w typowym motocyklu skonstruowanym od początku do jazdy po drogach publicznych.
Honda rozumie te problemy, więc chcąc wyprodukować motocykl terenowo-drogowy, który silnie bazuje na podstawowych osiągach maszyny wyścigowej, ale z „ucywilizowanym” harmonogramem obsługowym i wysokiej jakości osprzętem niezbędnym w ruchu drogowym, zdecydowała się na motocykl-crossowy CRF450R jako punkt wyjściowy do rozpoczęcia prac nad stworzeniem nowego modelu CRF450L.
W wyniku tego powstał rasowy wyścigowy CRF (jego wygląd nie pozostawia wątpliwości), ale przystosowany i odpowiednio zmodyfikowany, by uczynić go zarówno pojazdem drogowym, jak i wyjątkowo sprawnym motocyklem terenowym. W tej postaci CRF450L staje się wyjątkowym połączeniem motocykla zapewniającego świetną zabawę w terenie z pojazdem doskonale nadającym się do jazdy drogowej.
tlumaczy Mikio Uchiyama, szef projektu 19YM CRF450L
CRF 450L – Legalny podróżnik!
Dopuszczenie motocykla do ruchu drogowego wymagało spełnienia wymogów normy EURO4, natomiast z punktu widzenia trwałości i użyteczności, szczególnej uwagi wymagała moc silnika i niektóre charakterystyki motocykla. W rezultacie powstał motocykl, który wciąż nawiązuje do CRF450R; ale jest cichszy, zarówno mechanicznie od strony podwozia i silnika, jak i dzięki nowemu układowi wydechowemu. Mapy wtrysku paliwa, jak i zapłonu są teraz zarządzane przez sondę Lambda; stopień sprężania został obniżony, a masę wału korbowego zwiększono, by ułatwić operowanie przepustnicą. Skrzynia biegów jest sześciobiegowa, by ułatwić jazdę drogową na dłuższych odcinkach, a 18-calowe tylne koło wyposażono w tłumik drgań łańcucha.
Plastikowe elementy zapożyczono wprost z CRF450R, całe oświetlenie wykonano w technice LED, w tym przedni reflektor zapewniający wiązkę z wyraźnym snopem światła. Zwiększona objętość zbiornika paliwa wykonanego z tytanu wydłuża zasięg między tankowaniami, a wszystkie elementy, które sprawiają, że CRF450L może być sprzedawany jako motocykl homologowany do jazdy po drogach publicznych, jak choćby prędkościomierz, czy sygnał dźwiękowy, są wyposażeniem standardowym.
Silnik oparty na CRF450R, z pierwszym dużym serwisem po 32000 km.
Silnik spełniający normę EURO4 wyposażono w elektryczny rozrusznik.
Większa bezwładność wału korbowego ułatwia jazdę i poprawia wyczucie przyczepności tylnego koła. Zaadoptowanie podwozia crossowego CRF450R do użycia w motocyklu terenowo drogowym było stosunkowo proste, za to silnik o pojemności 449 centymetrów sześciennych potrzebował więcej uwagi ze strony inżynierów Hondy. Wymagania były następujące: należało spełnić normę emisji EURO4 i normy dotyczące hałasu, a ponadto należało ucywilizować wyścigowy silnik tak, by nie sprawiał problemów kierowcom niezależnie od stylu jazdy i doświadczenia w wielu różnych sytuacjach, zarówno na drodze, jak i w terenie. Motocykl otrzymał nieco mocniejszy alternator ACG, aby zapewnić moc elektryczną dla świateł LED i utrzymać ładowanie akumulatora podczas jazdy przy niskich obrotach silnika. Zastosowano akumulator o dużej pojemności.
Garść technicznych informacji
Średnica cylindra i skok tłoka pozostały takie, jak w silniku CRF450R i wynoszą 96 mm x 62.1 mm, ale tłok zaopatrzono w trzy pierścienie zamiast dwóch, dzięki czemu silnik ma być bardziej trwały. Stopień sprężania wynosi 12,0:1 (w porównaniu do 13,5:1 w CRF450R). Przeprojektowany airbox obsługuje system wtrysku paliwa PGM-FI, zarządzany przez czujnik lambda umieszczony w dużej pojedynczej komorze wydechu
Czterozaworowa głowica cylindra Unicam otrzymała palcowe dźwigienki dla zaworów wlotowych. Zastosowano 7-tarczowe sprzęgło z 2-milimetrową płytą sprzęgłową skutecznie rozpraszającą ciepło. Sprężyny dociskowe zapewniają pewne i skuteczne zasprzęglenie. Maksymalna moc silnika wynosi 18,4 kW, a maksymalny moment obrotowy osiąga 32 Nm. Z punktu widzenia użytkownika, który jazdę w terenie traktuje jako hobby, bardzo ważna jest niezawodność motocykla oraz przebiegi międzyserwisowe. W tym miejscu jakość wykonania i konstrukcji CRF450L dają o sobie wyraźnie znać. Motocykl pokona 32000 km pomiędzy głównymi serwisami, a olej filtra powietrza i filtr oleju należy wymieniać co 1000 km.
Podwozie zapożyczono z modeluCRF450R na rok 2018, jedynie z niewielkimi modyfikacjami uwzględniającymi przeznaczenie motocykla także do ruchu drogowego.
Pełne oświetlenie LED, zwiększona pojemność zbiornika paliwa i stopka boczna.
Większa objętość układu chłodzenia i wentylator elektryczny.
m.
Zawieszenie i hamulce
Widelec USD Showa ze stalowymi sprężynami i goleniami 49 mm posiada regulację napięcia wstępnego i tłumienia dobicia, natomiast z tyłu pracuje całkowicie regulowany amortyzator Showa w układzie Pro-Link. Z przodu tarcza typu „wave” o średnicy 260 mm zapewnia efektywne odprowadzanie ciepła, pozwala na efektowne hamowanie i wyczucie działającego na nią dwutłoczkowego zacisku hamulcowego. Tylne koło hamowane jest tarczą „wave” o średnicy 240 mm współpracującą z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym.
Styl CRF450L jest wiernym odzwierciedleniem stylu CRF450R. Z motocykla CRF450R przejęto bez zmian tylny błotnik, boczne panele i dolną płytę osłaniającą silnik. Za smukłymi owiewkami bocznymi schowano większą chłodnicę i wentylator elektryczny. Wszystkie światła (w tym kierunkowskazy i podświetlenie tablicy rejestracyjnej) są wykonane w technice LED. Prędkościomierz, sygnał dźwiękowy, włącznik świateł hamowania oraz lusterka pozwalają spełnić wymogi homologacyjne, a stopka boczna zwiększa wygodę użytkowania motocykla. CRF450R korzysta z 6,3-litrowego zbiornika paliwa wykonanego z tytanu, natomiast w CRF450L zwiększono pojemność zbiornika o 1,3 litra, do 7,6 l.