Ależ to był dzień na torze Sepang! Zawodnicy MotoGP wykorzystali niezwykle dobre warunki atmosferyczne, dzięki czemu już na początku drugiego dnia jazd w Malezji – uzyskiwali kosmiczne wręcz czasy okrążeń. Nieoficjalnie rekord toru pobił nie tylko Enea Bastianini, ale jeszcze czterech innych zawodników!
Niestety, już po pierwszym dniu testów na Sepang powiększyło się grono pechowców, którzy musieli wycofać się z dalszych jazd. Po potężnym high-side’dzie już na początku dnia i pokonaniu ostatecznie 21 okrążeń, Raul Fernandez udał się na badania, po których zalecono mu odpoczynek. Do końca testów w Malezji za Hiszpana z teamu Trackhouse Racing jeździć będzie tester Aprilii Lorenzo Savadori. Tymczasem za Franco Morbidellego na Ducati wskoczył tester producenta z Bolonii Michele Pirro. „Morbido” niedawno upadł podczas prywatnych testów w Portimao i tak mocno się poobijał, że na tor wróci nie szybciej, niż podczas inauguracji sezonu 2024 w Katarze (8-10 marca).
W środę na Sepang, nieco niespodziewanie, najlepszy wynik wywalczył Enea Bastianini, który na czoło tabeli wyników wskoczył dopiero późnym popołudniem. Ten dzień śmiało można jednak uznać za wyjątkowy, ponieważ z dotychczasowym rekordem toru w Malezji uporało się aż pięciu zawodników! Tym, który dotychczas pojechał najszybciej na Sepang był Pecco Bagnaia, w kwalifikacjach do GP Malezji 2023 zatrzymując stoper na wyniku 1’57.491. Jego team-partner z fabrycznego składu Ducati – „Bestia” w środę uzyskał czas 1’57.134! Co ciekawe, na swoim kolejnym pomiarowym kółku, po dwóch sektorach Włoch urywał ze swojego wyniku około dwóch dziesiątych, ale błąd w trzecim sektorze przekreślił jego szanse na zostanie pierwszym w historii, który na Sepang uzyskał czas w przedziale 1’56.
Przez bardzo długi czas wydawało się, że najszybszy będzie – tak jak pierwszego dnia w Sepang – Jorge Martin. Na swoim zaledwie dziewiątym kółku Hiszpan uzyskał wynik 1’57.273 i wydawało się, że nikt nie pojedzie już tutaj szybciej. Ostatecznie zaledwie 0,054 sekundy wolniejszy od „Martinatora” był Brad Binder, a rezultaty lepsze od oficjalnego rekordu toru uzyskali też Aleix Espargaro oraz Pecco Bagnaia.
W czołówce znaleźli się też reprezentanci ekipy VR46 – szósty był Fabio di Giannantonio, a dziewiąty Marco Bezzecchi, który pod koniec sesji upadł w siódemce. „Diggia” w pewnym momencie miał z kolei problemy techniczne, ale nie wpłynęły one znacząco na jego plan testowy. Najlepszą dziesiątkę uzupełnili Alex Marquez, jedyny debiutant w stawce Pedro Acosta, który zaliczył upadek w dziewiątym zakręcie oraz najszybszy zawodnik Hondy Joan Mir.
Na uwagę zasługuje tempo Alexa Marqueza, który drugiego dnia prób postanowił przeprowadzić próbę sprintu. Ubiegłoroczny zwycięzca sprintu na Sepang, na siedmiu z dziesięciu okrążeń pojechał poniżej wyścigowego rekordu toru! Serię trzynastu okrążeń wykonał z kolei w pierwszej części dnia nowy zawodnik Repsol Hondy Luca Marini, który na dziesięciu z nich uzyskiwał czasy w przedziale 1’59. Co ciekawe, w ubiegłorocznym sprincie oraz wyścigu, wszystkim zawodnikom Hondy tylko dwukrotnie udało się zejść z czasami poniżej dwóch minut.
Co ciekawe, w październiku 2022 roku „Martinator” został pierwszym który na tym obiekcie uzyskał czas w granicy 1’57. Minęło 18 miesięcy, a poniżej 1’58 zeszło w środę aż jedenastu zawodników! Ostatnim, któremu udała się ta sztuka był jedenasty Fabio Quartararo, który o zaledwie 0,016 sekundy rozminął się z lokatą w TOP10. Jego nowy team-partner Alex Rins był trzynasty, tracąc do Francuza nieco ponad dwie dziesiąte. Jak zaznaczał Quartararo, nowy silnik M1-ki to faktycznie krok naprzód, ale jednostka napędowa ma niezwykle agresywną charakterystykę, przez co Yamahę czeka jeszcze sporo pracy. Fabio dodawał też, że pod względem elektroniki Yamaha traci przysłowiowe lata świetlne do rywali.
Tym razem dopiero czternasty był Marc Marquez, którego do lidera stracił blisko sekundę i na koniec dnia był najwolniejszym z zawodników jeżdżących na Desmosedici. Hiszpan nadal dopasowuje się do Ducati, a po problemach technicznych we wtorek – w środę przejechał aż 72 okrążenia (najwięcej z całej stawki). Obecny na miejscu podczas testów dziennikarz motogp.com Simon Crafar już zastanawiał cię, czy aby Marquez nie zaczął bawić się z rywalami. Marc podobno regularnie wyjeżdżał bardzo szeroko w ostatnim zakręcie, tracąc na tym nieco czasu.
Testy MotoGP na torze Sepang zakończą się w czwartek 8 lutego 2024.
MotoGP testy Sepang 2024 – dzień 2:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS | OKR. | |
1 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | 1m 57.134s | 46/47 |
2 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | +0.139s | 9/56 |
3 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.193s | 11/42 |
4 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +0.312s | 15/54 |
5 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +0.335s | 14/52 |
6 | Fabio Di Giannantonio | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +0.485s | 9/54 |
7 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.538s | 10/56 |
8 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +0.592s | 16/52 |
9 | Marco Bezzecchi | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +0.733s | 10/53 |
10 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.738s | 8/39 |
11 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.754s | 7/53 |
12 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | +0.877s | 15/41 |
13 | Alex Rins | SPA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.976s | 49/50 |
14 | Marc Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +0.984s | 27/72 |
15 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.166s | 13/59 |
16 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +1.238s | 21/37 |
17 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | +1.260s | 12/41 |
18 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +1.322s | 17/62 |
19 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +1.415s | 18/56 |
20 | Augusto Fernandez | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +1.781s | 8/50 |
21 | Cal Crutchlow | GBR | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +1.856s | 11/59 |
22 | Lorenzo Savadori | ITA | Trackhouse Aprilia (RS-GP) | +2.542s | 26/48 |
23 | Michele Pirro | ITA | Pramac Ducati (GP24) | +2.568s | 17/49 |
Najlepsze okrążenie: Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo) 1m 57.491s (2023)
Najlepsze okrążenie w wyścigu: Alex Marquez (Gresini Ducati) 1m 58.979s (2022)
Zdjęcia: Ducati, Red Bull Content Pool, HRC