fbpx

Marc Marquez uzyskał najlepszy czas podczas pierwszego dnia zimowych testów w Tajlandii! W środę na torze Buriram sporo się działo, od ciekawych wyników, po zaskakujące kłopoty Ducati.

Po trzydniowych testach w Malezji oraz wyjątkowej prezentacji w Bangkoku, stawka MotoGP przeniosła się na tor Chang International Circuit. Dwudniowe próby na Buriram oficjalnie zakończą zimowe przygotowania MotoGP do nowego sezonu, który rozpocznie się od GP Tajlandii już w weekend 28 lutego-2 marca. 

W środę przez większą część dnia na czele tabeli wyników plasował się – najszybszy na Sepang – Alex Marquez. Dopiero w samej końcówce jazd blisko pół sekundy z jego wyniku urwał jego starszy brat Marc Marquez i to on zakończył dzień na pozycji numer jeden. Dla 31-letniego Hiszpana to pierwszy raz od 2020 roku, gdy zakończył dzień testowy na pierwszej lokacie. Ostatecznie też Marc, wciąż pracujący nad swoją pozycją na motocyklu, stracił niecałe pół sekundy do rekordu toru Buriram ustanowionego podczas ubiegłorocznych kwalifikacji przez Pecco Bagnaię (dziś ósmy w tabeli czasów).

Drugi wynik uzyskał wspomniany wcześniej Alex Marquez, podczas gdy trójkę zamknął – szybki także podczas testów w Malezji – Franco Morbidelli na ubiegłorocznym Ducati Desmosedici. Do zdrowia po operacji złamanego w Sepang obojczyka dochodzi z kolei team-partner Włocha z ekipy VR46 Fabio di Giannantonio.

Ducati ma podczas tych testów nie lada problem do rozwiązania, jako że musi wybrać silnik i elementy aerodynamiki, które zostaną homologowane. Biorąc pod uwagę zamrożony rozwój jednostek napędowych przed zmianami regulaminowymi w 2027 roku – ma to ogromne znaczenie nie tylko ze względu na nadchodzący sezon 2025, ale też i 2026. Nie dziwi zatem, że Ducati może zdecydować się na tzw. bezpieczną opcję i wybierze dobry, sprawdzony silnik z sezonu 2024. Sugerował to zresztą szef Ducati Davide Tardozzi. Co ciekawe, podczas gdy w Malezji zawodnicy fabrycznego składu producenta z Bolonii testowali motocykle GP25 i GP24, tym razem na torze Buriram – jak donoszą obecni na miejscu dziennikarze – Pecco i Marc jeździli tylko na modelu w specyfikacji 2024, choć po południu Bagnaia wykorzystywał nowe owiewki. 

Solidny, czwarty wynik wywalczył Marco Bezzecchi, który wciąż dostosowuje się do Aprilii, a do tego ma sporo pracy. Jego nowy team-partner, urzędujący mistrz świata Jorge Martin dochodzi do siebie po operacji dłoni oraz stopy, ale na motocykl wróci dopiero podczas inauguracji sezonu. Tym samym Włoch ma ręce pełne roboty, tym bardziej, że w satelickim składzie Aprilii – Trackhouse Racing – z niedoleczonym, operowanym po złamaniu małym palcem lewej dłoni, ściga się Raul Fernandez. Hiszpan bierze jednak udział w testach na Buriram i w środę przejechał aż 70 okrążeń.

Czołową piątkę zamknął z kolei Pedro Acosta, który po raz kolejny był najszybszym zawodnikiem KTM-a. Hiszpana od lidera oddzieliło ponad siedem dziesiątych sekundy, podczas gdy do drugiego miejsca zabrakło już nieco ponad dwóch dziesiątych sekundy. W dziesiątce znalazł się jeszcze drugi z zawodników fabrycznego składu austriackiej marki – Brad Binder był dziewiąty i tylko 0,1 sek wolniejszy od Hiszpana, pod koniec dnia notując jeszcze niegroźny upadek w piątym zakręcie. Dopiero na szesnastym i osiemnastym miejscu dzień zakończyli reprezentanci składu Red Bull KTM Tech3 – mający problemy na wejściach w zakręty Enea Bastianini oraz Maverick Viñales. Co ciekawe, KTM odwołał wszystkie środowe spotkania swoich zawodników z mediami, co z nie wpływa pozytywnie na wizerunek marki, która i tak ma ostatnio ogromne problemy.

Nie można nie zwrócić uwagi na to, że w TOP10 znalazło się aż dwóch zawodników Hondy, a trzeciemu zabrakło do tego tyle co nic. Warto pamiętać, że niedawno Honda testowała jednak na Buriram, wykorzystując przywileje wynikające z koncesji. Po raz pierwszy najlepszym z reprezentantów HRC był Luca Marini, który dzień zakończył z szóstym czasem i przewagą 0,033 sek nad siódmym Johannem Zarco z ekipy LCR. Jedenasty był tymczasem Joan Mir, któremu do poprzedzającego go Jacka Millera na Yamasze zabrakło tylko 0,003 sek. Tym razem poza dziesiątką znalazł się, niezwykle szybki w Malezji, Fabio Quartararo, narzekający na to, że żadna z przednich opon dostępnych z alokacji nie pozwalała na szybką jazdę. Francuz zauważał jednak, że Yamaha wciąż jest w niezłym miejscu, choć nie zaimponowała tak, jak w Malezji.

Tuż za Quartararo uplasował się z kolejny najszybszy z debiutantów – jeżdżący na Ducati Desmosedici GP24 w ekipie Gresini Racing – Fermin Aldeguer. Hiszpan stracił nieco ponad sekundę do lidera, przy okazji nieznacznie wyprzedzając urzędującego mistrza świata Moto2 Aia Ogurę. Najwolniejszym z debiutantów był dwudziesty Somkiat Chantra, który jednak miał okazję po raz pierwszy zaprezentować w akcji się tajskim kibicom jako zawodnik MotoGP.

Zauważono też spore problemy fabrycznych zawodników Ducati, podczas próbnych startów. Zarówno Marc Marquez, jak i Bagnaia mieli ogromne problemy podczas symulacji startów, niejednokrotnie malując czarne krechy za swoimi motocyklami. Być może wynika to wyłącznie z tego, że Ducati na razie skupia się na wyciśnięciu maksimum ze swoich motocykli, a na ustawienia systemów startowych jeszcze przyjdzie czas. Najgorszy próbny start zanotował z kolei debiutant Aldeguer, który niemalże wjechał w ruszającego obok swojego team-partnera Alexa Marqueza.

 

W czwartek odbędzie się drugi i zarazem ostatni dzień testów MotoGP na torze Buriram w Tajlandii.

MotoGP testy Buriram – dzień 1:

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS/STRATA
1 Marc Marquez SPA Ducati Lenovo (GP25) 1:29.184s
2 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP24) +0.465s
3 Franco Morbidelli ITA VR46 Ducati (GP24) +0.499s
4 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Racing (RS-GP25) +0.610s
5 Pedro Acosta SPA Red Bull KTM (RC16) +0.720s
6 Luca Marini ITA Honda HRC Castrol (RC213V) +0.744s
7 Johann Zarco FRA LCR Honda (RC213V) +0.777s
8 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP25) +0.844s
9 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.857s
10 Jack Miller AUS Pramac Yamaha (YZR-M1) +0.880s
11 Joan Mir SPA Honda HRC Castrol (RC213V) +0.883s
12 Alex Rins SPA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.022s
13 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.049s
14 Fermin Aldeguer SPA Gresini Ducati (GP24)* +1.189s
15 Ai Ogura JPN Trackhouse Aprilia (RS-GP25)* +1.269s
16 Enea Bastianini ITA Red Bull KTM Tech3 (RC16) +1.277s
17 Miguel Oliveira POR Pramac Yamaha (YZR-M1) +1.554s
18 Maverick Viñales SPA Red Bull KTM Tech3 (RC16) +1.643s
19 Raul Fernandez SPA Trackhouse Aprilia (RS-GP25) +1.791s
20 Somkiat Chantra THA LCR Honda (RC213V)* +2.024s
21 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Test Rider (RS-GP25) +2.546s

 

KOMENTARZE