Wakacje w MotoGP trwają w najlepsze, więc wszyscy weszli w tzw. sezon ogórkowy, podczas którego dzieje się tyle, co nic. Wyjątkiem od tej reguły był ślub Pecco Bagnaii z jego wieloletnią partnerką Domizią, a także ogłoszenie, że Joan Mir i Raul Fernandez pozostaną w swoich dotychczasowych zespołach na sezon 2025 MotoGP.
Na skróty:
Po czerwcowej ofensywie kontraktowej, wraz z nadejściem wakacji po GP Niemiec wszystko przycichło. Wiadomo już było, że w sezonie 2025 Jorge Martin przenosi się do Aprilii podobnie zresztą jak Marco Bezzecchi, Marc Marquez dołączy do fabrycznego składu Ducati, a Maverick Viñales i Enea Bastianini w barwach Tech3 walczyć będą na fabrycznych KTM-ach. Do tego Pramac Racing zakończy 20-letnią współpracę z Ducati i od sezonu 2025 wystawiać będzie dwie fabryczne Yamahy M1. Kto na nich zasiądzie? Tego na razie nie wiemy, choć plotki mówią, że jedno z miejsc zajmie Miguel Oliveira.
Wiadomo na pewno, że w obecnym teamie Portugalczyka – Trackhouse Racing – na Aprilii pozostanie Raul Fernandez. Hiszpan w tym roku mocno podkręcił tempo na RS-GP i w ostatnich rundach regularnie punktował. W Katalonii przewrócił się jadąc na prowadzeniu w sprincie, a niedawno na Sachsenringu pierwszy raz startował z pierwszej linii. W klasyfikacji generalnej zajmuje 14. miejsce z dorobkiem 46 punktów, mając ich zaledwie o 5 mniej od poprzedzającego go Oliveiry. Co jednak istotne, po wakacjach Fernandez dostanie do dyspozycji Aprilię w specyfikacji 2024, z której od początku roku korzysta już Miguel. Czy to pomoże mu w końcu wywalczyć pierwszy finisz na podium w MotoGP?
Na razie Raul przedłużył umowę z ekipą Trackhouse Racing na dwa lata, ale nie wiadomo, kto będzie jego team-partnerem. Jak już wspominaliśmy, Oliveira łączony jest ze składem Pramac Racing. „Bardzo się cieszę, że zostaję w zespole” – mówił Fernandez, który potwierdził, że w sezonach 2025 i 2026 ekipa dysponować będzie fabrycznymi motocyklami Aprilii.
Zespołu w sezonie 2025 nie zmieni także inny Hiszpan – Joan Mir. I to wbrew wcześniejszym pogłoskom, jakoby zawodnik Repsol Hondy zastanawiał się nawet nad zakończeniem kariery. Ostatecznie mistrz świata z 2020 roku postanowił pozostać na dwa kolejne lata z HRC, gdzie za team-partnera nadal mieć będzie Lucę Mariniego. Mira miało przekonać to, że Honda obok dotychczasowego testera Stefana Bradla, zatrudniła też Aleixa Espargaro. Hiszpan po tym sezonie kończy pełnoetatową karierę w MotoGP.
„Cieszę się, że zostaję z Hondą i HRC na dwa kolejne lata. Moim celem było kontynuowanie tej współpracy. Mam nadzieję, że uda nam się poprawić RC213V. Wiem, czego potrzeba by to zrobić i wiem, co Honda jest w stanie osiągnąć. Będziemy nadal cieżko pracować” – mówił Mir, który w połowie sezonu 2024 jest osiemnasty w klasyfikacji generalnej z dorobkiem 13 punktów. Jego najlepszym finiszem w tym roku jest dwunasta lokata wywalczona dwukrotnie – w Portugalii oraz Hiszpanii.
Stawka MotoGP do rywalizacji wróci w pierwszy weekend sierpnia na brytyjskim torze Silverstone.
Stawka MotoGP 2025 – kontrakty:
Potwierdzone kontrakty:
Zawodnik | Team | Długość kontraktu |
Marc Marquez | Ducati Lenovo Team | kontrakt z Ducati do końca 2026 |
Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | kontrakt z Ducati do końca 2026 |
Alex Marquez | Gresini Racing MotoGP | kontrakt z Gresinim do końca 2026 |
Pedro Acosta | Red Bull KTM Factory Racing | „wieloletnia umowa” |
Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | kontrakt z KTM-em do końca 2026 |
Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | kontrakt z Yamahą do końca 2026 |
Jorge Martin | Aprilia Racing | „wieloletnia umowa” |
Marco Bezzecchi | Aprilia Racing | „wieloletnia umowa” |
Maverick Vinales | Red Bull KTM Tech3 | „wieloletnia umowa” |
Enea Bastianini | Red Bull KTM Tech3 | „wieloletnia umowa” |
Luca Marini | Repsol Honda Team | kontrakt z Hondą do końca 2025 |
Joan Mir | Repsol Honda Team | kontrakt z Hondą do końca 2026 |
Johann Zarco | LCR Honda Castrol | kontrakt z Hondą do końca 2025 |
Fermin Aldeguer | Team do potwierdzenia | kontrakt z Ducati na 2025 i 2026, opcja przedłużenia na dwa lata |
Raul Fernandez | Trackhouse Racing MotoGP | kontrakt do końca 2026 |
DO POTWIERDZENIA | Monster Energy Yamaha MotoGP | |
DO POTWIERDZENIA | Gresini Racing MotoGP | satelicki team, Ducati |
DO POTWIERDZENIA | Prima Pramac Racing | satelicki team, Yamaha |
DO POTWIERDZENIA | Prima Pramac Racing | satelicki team, Yamaha |
DO POTWIERDZENIA | Pertamina Enduro VR46 | satelicki team, Ducati |
DO POTWIERDZENIA | Pertamina Enduro VR46 | satelicki team, Ducati |
DO POTWIERDZENIA | LCR Honda Idemitsu | satelicki team, Honda |
DO POTWIERDZENIA | Trackhouse Racing MotoGP | satelicki team, Aprilia |
Kontrakty do końca 2024 roku: |
||
Zawodnik | Team | Długość kontraktu |
Alex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | kontrakt z Yamahą do końca 2024 |
Aleix Espargaro | Aprilia Racing | kończy karierę na koniec 2024 roku |
Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | kontrakt z KTM-em do końca 2024 |
Franco Morbidelli | Prima Pramac Racing | kontrakt z Ducati do końca 2024 |
Fabio di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 | kontrakt z VR46 do końca 2024 |
Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 | kontrakt z VR46 do końca 2024 |
Miguel Oliveira | Trackhouse Racing | kontrakt z Aprilią do końca 2024 |
Augusto Fernandez | Red Bull Tech3 GASGAS | kontrakt z KTM-em do końca 2024 |
Takaaki Nakagami | LCR Honda Idemitsu |
kontrakt z Hondą do końca 2024
|