Zgodnie z tradycją, prosto ze zmagań w holenderskim Assen karuzela Motocyklowych Mistrzostw Świata przenosi się do Niemiec. Na torze Sachsenring przed laty za króla tego obiektu uchodził Marc Marquez, który wciąż czeka na pierwszą wygraną na motocyklu Ducati. Czy jednak będzie w stanie powstrzymać lidera mistrzostw Jorge Martina i bezbłędnie jeżdżącego Pecco Bagnaię?
Na skróty:
Ostatnia runda przed wakacjami MotoGP odbędzie się na najkrótszym obiekcie w kalendarzu – niemieckim Sachsenringu. Tor położony w okolicach Chemnitz mierzy zaledwie 3671 metrów. Najdłuższa prosta ma tylko 700 metrów, ale co najważniejsze – Sachsenring to aż 10 lewych zakrętów i tylko 3 prawe. To także nie jeden z zaledwie kilku torów w kalendarzu, po którym zawodnicy jeżdżą w przeciwną stronę do ruchu wskazówek zegara.
W roli głównego faworyta na dziewiątą rundę sezonu 2024 przyjeżdża lider klasyfikacji generalnej Jorge Martin. W ośmiu dotychczasowych Grand Prix Hiszpan zgromadził na koncie już 200 punktów, a dodatkowo to on był najlepszy przed rokiem w Niemczech. „Martinator”, który w przyszłym roku rywalizować będzie na Aprilii, w sezonie 2023 wygrał w Saksonii zarówno sprint, jak i wyścig główny. Nie miał wtedy jednak łatwego zadania, bo w niedzielnej rywalizacji pokonał broniącego tytułu Pecco Bagnaię o zaledwie 0,064 sekundy! W tym roku Włoch także tanio skóry nie sprzeda, bo od dwóch rund jest „w gazie” i jeździ w zasadzie bezbłędnie. Na Mugello wygrał sprint i niedzielny wyścig, a w Assen – poza pełną pulą punktów – poprawił też rekord toru i ruszał z pole position. Ostatnie dwie rundy sprawiły, że dwukrotny mistrz świata odrobił 29 punktów do Martina i w „generalce” dzieli ich już tylko 10 punktów na korzyść Hiszpana.
W ten weekend czarnym koniem, a w zasadzie jednym z faworytów, będzie Marc Marquez, który nie bez przyczyny nazywany jest Królem Sachsenringu. Hiszpan wygrał na tym obiekcie swoich ostatnich jedenaście wyścigów, w których wystartował. Poprzednia wygrana Hiszpana w Niemczech (i w karierze w ogóle) to rok 2021. W sezonie 2022 Marc nie startował w Niemczech z powodu leczenia kontuzji ręki, a przed rokiem po serii upadków wycofał się z GP. W trakcie ubiegłorocznego weekendu na Sachsenringu Marc zaliczył aż pięć przewrotek, w tym potężnego high-side’a w porannej, niedzielnej rozgrzewce. Chociaż lekarze dopuścili go do ścigania się, to on sam postanowił wycofać się z rywalizacji. W tym sezonie Marquez jest jednak na zupełnie innym etapie kariery, jeździ na Ducati Desmosedici GP23 i zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Jeśli gdzieś 31-latek ma sięgnąć po debiutancki triumf na włoskiej maszynie, to nie ma ku temu lepszego miejsca aniżeli Sachsenring. Jeżeli mu się to uda, wygra po 987 dniach od swojego poprzedniego triumfu!
Co ciekawe, właśnie na Sachsenringu ostatnią szansę na pobicie jednego z rekordów Marqueza będzie miał z kolei Pedro Acosta. Jeśli tegorocznemu debiutantowi uda się wygrać w Niemczech, zostanie on najmłodszym w historii zawodnikiem triumfującym w wyścigu klasy królewskiej. Marc zgarnął swoje pierwsze zwycięstwo w zaledwie drugim starcie w MotoGP – w wyścigu na COTA w 2013 roku – mając 20 lat i 63 dni. Acosta skończył 20 lat w dniu 25 maja i kiedy MotoGP wróci do akcji po wakacjach, będzie już starszy aniżeli Marc w chwili swojego wyczynu. Warto jednak pamiętać, że w ciągu ostatnich pięciu lat ani jeden zawodnik KTM-a nie stanął na Sachsenringu na podium, a sam Acosta zaznacza, że „teraz to jest inna era MotoGP”.
Po solidnym weekendzie w Assen, na podium z chęcią wróciłby piąty w mistrzostwach Maverick Viñales. Przed rokiem w Niemczech „Mack” nie dojechał do mety ani w sprincie, ani w niedzielnym wyścigu. Warto będzie mieć też oko na dwóch zawodników Ducati – czwartego w mistrzostwach Eneę Bastianiniego oraz łapiącego coraz lepszą formę Fabio di Giannantonio. W ostatnich rundach „Bestia” był niezwykle szybki pod koniec wyścigu, nadrabiając dzięki temu sporo pozycji. Tymczasem „Digia” w Assen nieznacznie rozminął się z podium, a biorąc pod uwagę fakt, że ciągle nie ma kontraktu na przyszły rok – będzie chciał pokazać się z jak najlepszej strony. Tym bardziej, że po Sachsenringu MotoGP uda się na wakacje, podczas których wiele zespołów zamierza sfinalizować swoje składy na sezon 2025.
Po zmaganiach w Holandii w MotoGP niestety nie brakuje kontuzji. Aleix Espargaro po przewrotce w sobotnim sprincie uszkodził jedną z kości prawego nadgarstka, przez co w niedzielę nie stanął na starcie wyścigu. Reprezentant Aprilii dochodzi do siebie i zamierza wystartować w Niemczech, ale nie będzie w stuprocentowej formie. Na starcie na pewno zabraknie z kolei jego rodaka Alexa Rinsa, który w niedzielnym wyścigu w Assen już w pierwszym zakręcie zanotował potężnego high-side’a. W efekcie zawodnik Yamahy uszkodził kostkę oraz nadgarstek i jest już po operacji. W ten weekend zastąpi go Remy Gardner, reprezentujący Yamahę w World Superbike.
A Sachsenring showdown 👊@88jorgemartin and @PeccoBagnaia put on a show last year! 🔥#GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/MExFN0KGX1
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) July 3, 2024
Harmonogram GP Niemiec 2024 MotoGP:
Piątek, 5 lipca 2024 |
||
08:30 – 08:45 | Trening 1 | MotoE |
09:00 – 09:35 | Trening wolny | Moto3 |
09:50 – 10:30 | Trening wolny | Moto2 |
10:45 – 11:30 | Trening wolny 1 | MotoGP |
12:45 – 13:00 | Trening 2 | MotoE |
13:15 – 13:50 | Trening 1 | Moto3 |
14:05 – 14:45 | Trening 1 | Moto2 |
15:00 – 16:00 | Trening | MotoGP |
17:00 – 17:10 | Kwalifikacje 1 | MotoE |
17:20 – 17:30 | Kwalifikacje 2 | MotoE |
Sobota, 6 lipca 2024 | ||
08:40 – 09:10 | Trening 2 | Moto3 |
09:25 – 09:55 | Trening 2 | Moto2 |
10:10 – 10:40 | Trening wolny 2 | MotoGP |
10:50 – 11:05 | Kwalifikacje 1 | MotoGP |
11:15 – 11:30 | Kwalifikacje 2 | MotoGP |
12:15 | Wyścig 1 (11 okrążeń) | MotoE |
12:50 – 13:05 | Kwalifikacje 1 | Moto3 |
13:15 – 14:30 | Kwalifikacje 2 | Moto3 |
13:45 – 14:00 | Kwalifikacje 1 | Moto2 |
14:10 – 14:25 | Kwalifikacje 2 | Moto2 |
15:00 | Sprint (15 okrążeń) | MotoGP |
16:10 | Wyścig 2 (11 okrążeń) | MotoE |
Niedziela, 7 lipca 2024 | ||
09:40 – 09:50 | Rozgrzewka | MotoGP |
10:00 | Rider Fan Parade | |
11:00 | Wyścig (23 okrążenia) | Moto3 |
12:15 | Wyścig (25 okrążeń) | Moto2 |
14:00 | Wyścig (30 okrążeń) | MotoGP |