Rozpoczęcie sezonu 2025 MotoGP zbliża się wielkimi krokami, ale zanim to nastąpi, czekają nas jeszcze prezentacje zespołów i zimowe testy. Z tej okazji prezentujemy Wam kompendium wiedzy przed nadchodzącym cyklem zmagań: kalendarz, listę zawodników, daty testów (zimowych i w sezonie), a także spis prezentacji zespołów.
Na skróty:
Kalendarz MotoGP 2025
Przed nadchodzącym sezonem organizatorzy MotoGP w końcu zdecydowali się na pewne zmiany w kalendarzu. I tak oto rywalizacja rozpocznie się nie od nocnego wyścigu w Katarze, a na torze Buriram w Tajlandii. Druga runda w kalendarzu – GP Argentyny – jak co roku stoi pod znakiem zapytania i wcale nie zdziwimy się, gdy wkrótce zostanie odwołana. Europejska część sezonu rozpocznie się tradycyjnie w Jerez, a runda na Portimao przeniesiona została na listopad. Z sierpnia na maj przesunięto weekend na Silverstone, a miejscami zamieniono z kolei rundy w Aragonii i Barcelonie. Do tego do kalendarza wraca uwielbiane przez polskich kibiców Brno, a dodatkowo mamy doczekać się debiutu toru Balaton Park na Węgrzech.
Kalendarz MotoGP 2025
DATA | GRAND PRIX | TOR | |
#1 | 28 lutego-2 marca | GP Tajlandii | Chang International Circuit |
#2 | 14-16 marca | GP Argentyny | Autodromo Termas de Rio Hondo |
#3 | 28-30 marca | GP Ameryk | Circuit of the Americas |
#4 | 11-13 kwietnia | GP Kataru | Lusail International Circuit |
#5 | 25-27 kwietnia | GP Hiszpanii | Circuito de Jerez-Angel Nieto |
#6 | 09-11 maja | GP Francji* | Bugatti Circuit |
#7 | 23-25 maja | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone Circuit |
#8 | 06-08 czerwca | GP Aragonii | MotorLand Aragon |
#9 | 20-22 czerwca | GP Włoch | Autodromo Internazionale del Mugello |
#10 | 27-29 czerwca | Assen TT* | TT Circuit Assen |
#11 | 11-13 lipca | GP Niemiec | Sachsenring |
#12 | 18-20 lipca | GP Czech | Automotodrom Brno |
#13 | 15-17 sierpnia | GP Austrii* | Red Bull Ring |
#14 | 22-24 sierpnia | GP Węgier* | Balaton Park |
#15 | 05-07 września | GP Katalonii* | Circuit de Barcelona-Catalunya |
#16 | 12-14 września | GP San Marino* | Misano World Circuit |
#17 | 26-28 września | GP Japonii | Mobility Resort Motegi |
#18 | 03-05 października | GP Indonezji | Mandalika International Street Circuit |
#19 | 17-19 października | GP Australii | Phillip Island Circuit |
#20 | 24-26 października | GP Malezji | Sepang International Circuit |
#21 | 07-09 listopada | GP Portugalii* | Algarve International Circuit |
#22 | 14-16 listopada | GP Walencji | Circuit Ricardo Tormo |
* plus rywalizacja MotoE
Runda w Brnie zawsze przyciągała wielu kibiców. Czy podobnie będzie w tym roku?
Testy MotoGP 2025
Tym razem zimą zawodnicy MotoGP testować będą na torach Sepang i Buriram, a Moto3 i Moto2 – w Portimao. Do tego wszystkie kategorie będą miały kilka sesji testowych w trakcie sezonu. Całą listę dat i miejsc testów MotoGP w sezonie 2025 znajdziecie poniżej.
Testy MotoGP:
Zima:
- 31 stycznia-2 lutego – Shakedown
- 5-7 lutego – Sepang
- 12-13 lutego – Buriram
Sezon 2025:
- 28 kwietnia – Jerez
- 9 czerwca – Aragonia
- 15 września – Misano
Testy Moto2/Moto3:
Zima:
- 10-11 lutego – Moto3 – Portimao
- 12-13 lutego – Moto2 – Portimao
Sezon:
- 12 maja – Moto3 – Le Mans
- 13 maja – Moto2 – Le Mans
- 21 lipca – Moto2 – Brno
- 22 lipca – Moto3 – Brno
W sezonie 2025 Marc Marquez wraca na fabryczny motocykl. Zdobędzie mistrzostwo świata?
Koncesja MotoGP 2025
Przed sezonem 2024 zmianie uległy przepisy dotyczące tzw. koncesji w MotoGP, co dla jednych producentów oznacza przywileje, a dla drugich – ograniczenia. Nowe zasady wprowadzono po to, aby wyrównać nieco stawkę i pomóc przede wszystkim japońskim producentom w dogonieniu europejskich marek, które w ostatnich kilku latach zrobiły spory krok naprzód.
Na potrzeby koncesji, producenci startujący w MotoGP zostali podzieleni na cztery grupy (A, B, C i D), w zależności od tego, jaki mają udział w punktach. Pod uwagę brane były dorobek punktowy każdego konstruktora na koniec poprzedniego sezonu. Przypomnijmy, że do tej tabeli punktuje tylko jeden, najwyżej sklasyfikowany zawodnik danego producenta, czy to w sprincie, czy wyścigu głównym. Ostatecznie do grupy A trafiło Ducati, w grupie B nie znalazł się nikt, w grupie C są KTM i Aprilia, a w D – Honda i Yamaha.
Kategoria D oferuje najwięcej ustępstw od przepisów i zarezerwowana jest dla tych producentów, którzy zdobyli mniej niż 35% punktów w mistrzostwach konstruktorów. Bycie w grupie D oznacza dla producentów więcej testów w trakcie sezonu, możliwość testowania na torach Grand Prix (nie później, niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem rundy na tym obiekcie) i to nie tylko z zawodnikami testowymi, ale też ze swoimi etatowymi reprezentantami. Ogranicza ich w zasadzie jedynie liczba opon, znacznie jednak wyższa niż w przypadku innych grup. Pozostałe korzyści to brak zamrożonego rozwoju silników, możliwość homologowania trzech różnych wersji owiewek w sezonie oraz szansa na skorzystanie z większej liczby jednostek napędowych w ciągu roku.
Dominacja Ducati w 2024 roku w zasadzie pozbawiła rywali szans na jakiekolwiek duże punkty. Producent z Borgo Panigale w minionym sezonie zdobył w tabeli konstruktorów 722 z 740 punktów, jakie można było zdobyć. Do wywalczenia w dwudziestu Grand Prix było bowiem 20 x 25 punktów z wyścigów głównych i kolejnych 240 pkt. (20 x 12 pkt.) w sprintach. Zdobywając 722 punkty z możliwych 740, Ducati zakończyło mistrzostwo producentów w Grand Prix Emilii-Romanii, mając jeszcze jedną trzecią sezonu do rozegrania w tym momencie. Ducati zgarnęło tym samym 97,57% dostępnych punktów, podczas gdy do „grupy A” trafia się w momencie, gdy zdobędzie się co najmniej 85% z nich. KTM zdobył w sumie 327 punktów (44,19% najlepszego możliwego wyniku), a Aprilia – 302 punkty (40,81%). Obaj ci producenci pozostali w grupie C, w której rozpoczynali miniony sezon. Bez zmian było też w grupie D, w której pozostały Yamaha i Honda.
Koncesja MotoGP – najważniejsze informacje:
KATEGORIA | A | B | C | D |
Producent w 2025 | Ducati | brak | KTM, Aprilia | Yamaha, Honda |
% punktów | ponad 85% | 60-85% | 35-60% | mniej niż 35% |
Opony | 170 | 190 | 220 | 260 |
Prywatne testy | tylko zawodnicy testowi | tylko zawodnicy testowi | tylko zawodnicy testowi | bez ograniczeń |
Tory GP do testów | 3 | 3 | 3 | bez ograniczeń |
Dzikie karty na sezon | 0 | 3 | 6 | 6 |
Silniki na sezon | 8 | 8 | 8 | 10 |
Specyfikacja silników | zamrożona | zamrożona | zamrożona | bez ograniczeń |
Wersje aerodynamiki | 2 | 2 | 2 | 3 |
Jorge Martin podczas pierwszych testów na Aprilii w listopadzie 2024. Ostatecznie zdecydował, że wystartuje z numerem #1!
Zawodnicy MotoGP 2025
Przed sezonem 2025 doszło do sporych roszad w zespołach MotoGP, spośród których jeden – team Prima Pramac Racing – zmienił dostawcę motocykli z Ducati na Yamahę. Najważniejsze zmiany barw to jednak przenosiny mistrza świata Jorge Martina właśnie z Pramaca do fabrycznego składu Aprilii, gdzie jego team-partnerem będzie Marco Bezzecchi. Tymczasem do fabrycznej ekipy Ducati, u boku Pecco Bagnaii, dołączył ośmiokrotny mistrz świata Marc Marquez. Hiszpan zajął miejsce Enei Bastianiniego, który wraz z Maverickiem Viñalesem dołączył do składu Tech3. Wiele wskazuje też na to, że dla KTM-a będzie to ostatni sezon w MotoGP, więc warto napatrzeć się na motocykle RC16 zanim znikną ze stawki.
Lista startowa MotoGP 2025:
Zawodnicy ułożeni są wg numerów startowych. Mistrz świata Jorge Martin oficjalnie potwierdził, że w sezonie 2025 ścigać się będzie z „jedynką” na swojej Aprilii.
- #1 – Jorge Martin – Aprilia Racing – Aprilia
- #5 – Johann Zarco – LCR Honda CASTROL – Honda
- #10 – Luca Marini – Repsol Honda Team – Honda
- #12 – Maverick Viñales – Red Bull KTM Tech3 – KTM
- #20 – Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha MotoGP – Yamaha
- #21 – Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 Racing Team – Ducati
- #23 – Enea Bastianini – Red Bull KTM Tech3 – KTM
- #25 – Raul Fernandez – Trackhouse Racing – Aprilia
- #33 – Brad Binder – Red Bull KTM Factory Racing – KTM
- #35 – Somkiat Chantra – LCR Honda – Honda
- #36 – Joan Mir – Repsol Honda Team – Honda
- #37 – Pedro Acosta – Red Bull KTM Factory Racing – GASGAS
- #42 – Alex Rins – Monster Energy Yamaha MotoGP – Yamaha
- #43 – Jack Miller – Prima Pramac Yamaha – Yamaha
- #49 – Fabio di Giannantonio – Pertamina Enduro VR46 Racing Team – Ducati
- #54 – Fermin Aldeguer – Gresini Racing MotoGP – Honda
- #63 – Pecco Bagnaia – Ducati Lenovo Team – Ducati
- #72 – Marco Bezzecchi – Aprilia Racing – Aprilia
- #73 – Alex Marquez – Gresini Racing MotoGP – Ducati
- #79 – Ai Ogura – Trackhouse Racing – Aprilia
- #88 – Miguel Oliveira – Prima Pramac Yamaha – Yamaha
- #93 – Marc Marquez – Ducati Lenovo Team – Ducati
Przed sezonem 2025 doszło w MotoGP do sporych roszad w składach.
Prezentacje MotoGP 2025
Wszystkie zespoły klasy królewskiej podały już daty, kiedy zaprezentują swoich zawodników i barwy na sezon 2025. I tak pierwszym składem, który to zrobi, będzie Trackhouse MotoGP Team, a ostatnim – team LCR Honda. Kibice najbardziej wyczekują prezentacji zespołu Aprilia Racing, w którym ścigać się będzie mistrz świata Jorge Martin oraz fabrycznego składu Ducati, w którym do Pecco Bagnaii dołączył ośmiokrotny mistrz świata Marc Marquez. Ciekawe też, jakie barwy zaprezentuje już nie-Repsol Honda, która po 30-letniej współpracy rozstała się ze swoim sponsorem tytularnym. Warto pamiętać też, że 9 lutego w Bangkoku nastąpi (po raz pierwszy w historii) oficjalna prezentacja sezonu 2025 MotoGP.
Prezentacje zespołów MotoGP 2025 – daty:
- 14 stycznia – Trakchouse MotoGP Team – czytaj więcej
- 16 stycznia – Aprilia Racing – czytaj więcej
- 18 stycznia – Gresini Racing MotoGP – czytaj więcej
- 20 stycznia – Ducati Lenovo Team – czytaj więcej
- 25 stycznia – Pertamina Enduro VR46 Racing – czytaj więcej
- 30 stycznia – Red Bull KTM Factory Racing i Red Bull KTM Tech3 – czytaj więcej
- 31 stycznia – Monster Energy Yamaha MotoGP I Prima Pramac Yamaha – czytaj więcej
- 1 lutego – Honda HRC Castrol – czytaj więcej
- 8 lutego – LCR Honda Team
- 9 lutego – MotoGP Launch: Bangkok 2025
Zdjęcia: KTM, Red Bull Content Pool, Ducati