W sezonie 2025 zawodnicy klasy MotoGP zanotowali blisko 1000 upadków, z czego niestety sporo z nich kończyło się mniejszymi lub większymi kontuzjami. Kto przewracał się najczęściej oraz na którym obiekcie notowano najwięcej przewrotek?
965 upadków zanotowanych w sezonie 2025 przez zawodników klasy królewskiej to dokładnie o sto więcej od wyniku z 2024 roku. Najwięcej, bo 70 z tych przewrotek zanotowano podczas Grand Prix Francji, czemu trudno się dziwić, skoro wyścig na Le Mans rozegrano na mokrej nawierzchni. Najmniej, bo zaledwie 27 upadków, miało miejsce podczas rund w Katarze oraz Aragonii.
Spośród zawodników MotoGP, którzy przewracali się najczęściej, listę z 28 upadkami otwiera Johann Zarco. To blisko dwukrotnie więcej przewrotek od jego wyniku z sezonu 2024. Co ciekawe, pomimo tak dużej liczby upadków, notowanych zwłaszcza w drugiej części tegorocznego cyklu zmagań, Francuz zakończył rok jako najlepszy z zawodników Hondy. Po drodze reprezentant składu LCR wywalczył pamiętny triumf we Francji oraz podium na Silverstone. Zaraz za „Jojo” w klasyfikacji najczęściej upadających zawodników znaleźli się Jack Miller (25) oraz wicemistrz świata Alex Marquez i Franco Morbidelli (po 23).
Co ciekawe, spośród etatowych zawodników najmniej upadków zanotował inny z zawodników Hondy – Luca Marini. Włoch upadał zaledwie trzykrotnie i miało to miejsce podczas… trzech ostatnich rund sezonu! Warto jednak pamiętać, że reprezentant fabrycznego składu HRC opuścił część sezonu z powodu kontuzji. Tym samym miano tego, który upadał najmniej razy i wziął udział we wszystkich rundach sezonu 2025, przypadło Fabio di Giannantonio. Włoch jeszcze zimą, podczas testów w Malezji, zaliczył niezwykle kuriozalny upadek… podczas jazdy na jednym kole! Skończyło się kontuzją obojczyka, ale na szczęście nie wpłynęło to zbytnio na jego formę wyścigową.
Które z upadków najbardziej zapadły nam w pamięci? Postanowiliśmy stworzyć naszą subiektywną listę TOP10. Na czele znajduje się oczywiście nie kto inny, jak Franco Morbidelli ze swoim wyczynem z finału sezonu w Walencji, kiedy to wjechał w Aleixa Espargaro… na polach startowych!
Unreal scenes before the start 🤯
Let's take a closer look at what happened between @AleixEspargaro and Morbidelli 👀#ValenciaGP 🏁 pic.twitter.com/iU3oOk9en5
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 16, 2025
W kategorii kuriozalnych upadków, Morbidelli ma jednak mocnego kontrkandydata w postaci najlepszego debiutanta sezonu 2025 Fermina Aldeguera i jego wyczynu tuż po sesji Q1 w Malezji… Przyznajemy szczerze, że nie wiemy, czy ta wywrotka została wliczona w liczbę 17 tegorocznych upadków Hiszpana.
Taking an unconventional route back to the paddock and a…second crash for @Aldeguer54, who tops Q1 💥😅#MalaysianGP 🇲🇾 pic.twitter.com/DRnIREc1Qm
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 25, 2025
Co prawda w zestawieniu uwzględniono tylko upadki z rund Grand Prix, to jednak nie może w nim zabraknąć potężnego high-side’a Jorge Martina z zimowych testów w Malezji. Ten upadek tak naprawdę naznaczył cały jego sezon 2025…
This was @88jorgemartin's awful highside in his first hours with the number 1 plate 💢
He's at the hospital undergoing tests due to left foot and right hand pain. Updates will follow and in the meantime, we're sending our best wishes to the World Champ 💪#MotoGP pic.twitter.com/2UQtHKOq1w
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) February 5, 2025
W pamięci na pewno zapadł też upadek Jorge Martina z wyścigu o GP Kataru, po którym nabawił się szeregu kontuzji i dosłownie cudem uszedł z życiem.
Just pure heartbreak 💔Grand Prix over for @88jorgemartin #QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/317FMvVAfD
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 13, 2025
Zapamiętamy też wypadek mistrza świata sezonu 2024 w Japonii, po którym znów musiał pauzować. Tuż po starcie wyścigu na torze Motegi, Jorge wyraźnie przesadził z hamowaniem do pierwszego zakrętu i urządził swego rodzaju kręgle.
An unfortunate teammate wipeout with bigger consequences for @88jorgemartin 💥
Hoping for a fast recovery ❤️🩹#JapaneseGP 🇯🇵 pic.twitter.com/VUX493BR6n
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 27, 2025
Kilka miesięcy wcześniej, podczas debiutu MotoGP na Balaton Parku, narozrabiał z kolei Fabio Quartararo, który już na początku sprintu niemalże wykosił z niego Eneę Bastianiniego. Jak na ironię, Włoch kilka zakrętów później storpedował Johanna Zarco…
Fabio Quartararo's incident from more angles 👇 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/gEBzJ8apQf
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 23, 2025
Niezwykle bolesną kontuzją… krocza zakończył się upadek Marca Marqueza podczas treningu w Holandii, po którym długo szorował on brzuchem po żwirze. Ból nie przeszkodził mu jednak w sięgnięciu po zwycięstwo w zarówno w sprincie, jak i wyścigu głównym.
This is what happened at Turn 7! @marcmarquez93 😱#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/XAAl1uxwko
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 27, 2025
W Assen potężną przewrotkę zanotował też Lorenzo Savadori, jadący wówczas na fabrycznej Aprilii w zastępstwie za „Martinatora”. Szczęśliwie obeszło się bez poważniejszego urazu.
A HUGE one for Savadori at T8 😱
The session is halted again 🚩#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/BNIuYXwWlz
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 27, 2025
Dużo poważniejszy w skutkach był upadek urzędującego już wówczas mistrza świata 2025 chwilę po przypieczętowaniu tytułu – podczas wyścigu o GP Indonezji. W tył motocykla Marqueza wjechał Marco Bezzecchi, obu posyłając na pobocze. W przypadku Marca skończyło się urazem łopatki, przez co opuścił resztę sezonu 2025.
MASSIVE CRASH FOR BEZ AND @marcmarquez93 💥
Thankfully both are walking away 👀#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/hqM7sKqVV0
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 5, 2025
Wiele wywrotek w tym sezonie zanotował także drugi z zawodników fabrycznego składu Ducati – Pecco Bagnaia. Włoch niestety często przewracał się w wyścigach, przez co nie tylko rozminął się z czołową trójką klasyfikacji generalnej, ale ostatecznie rok zakończył dopiero na piątej pozycji w mistrzostwach. Kulminacją był ten upadek w Walencji…
More heartbreak for @PeccoBagnaia after contact with Zarco! 😱💥💔#ValenciaGP 🏁 pic.twitter.com/L8mWgxoouS
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 16, 2025
Sezon 2025 MotoGP oficjalnie dobiegł końca, a na powrót całej stawki klasy królewskiej do akcji będziemy musieli poczekać do początku lutego, kiedy to odbędą się zimowe testy na torze Sepang w Malezji.
Czytaj też:
- MotoGP: Raul Fernandez najszybszy podczas testów w Walencji
- Marquez, Kubica, Doohan, Lauda… Który powrót po kontuzjach był najbardziej spektakualrny?
- Marc Marquez mistrzem świata 2025! Z wyścigowego piekła do ponownej chwały w MotoGP
- MotoGP zaczyna kopiować F1? Czy to krok w dobrą stronę?
- Kalendarz MotoGP 2026: 22 rundy Grand Prix, 5 kontynentów, nowy tor i kilka zmian
Zdjęcie główne: KTM



