Najnowsze rozwiązania technologiczne nie są już domeną marek premium. Tajwański SYM wprowadza je do popularnej klasy modelem GTS Joymax.
Na skróty:
SYM GTS – jak Europejczyk
SYM GTS, Wyglądający jak średniej wielkości maksiskuter, był napędzany większymi silnikami – 250 ccm lub niespełna 300 ccm. Wersję Joymax napędza silniczek o pojemności 125 ccm. W efekcie ta „stodwudziestkapiątka” jest dość duża i ciężka.
Dodatkowy przydomek „Sport”, jakkolwiek dość odległy od osiągów, oznacza, że ten skuter od wersji podstawowej różni się niską, ciemną szybą, brakiem oparcia dla pasażera, brakiem regulowanego zadupka kierowcy i wykończeniem kanapy czerwoną nicią. Wykończenie ani użyte materiały nie ustępują produktom japońskim czy europejskim.
Nowoczesne technologie w skuterze 125 ccm
Duży skuter jest jak duży samochód: oferuje lepszy komfort jazdy i bogate wyposażenie. Zwłaszcza pod tym ostatnim względem SYM przoduje nad konkurentami w swojej klasie. Ma zintegrowany układ hamulcowy z ABS-em, który nie ingeruje zbyt szybko i pozwala uzyskać wysokie opóźnienia. Zintegrowanie układu pozwala używać jedynie lewej dźwigni do hamowania, gdyż uruchamia ona tylny zacisk hamulcowy i częściowo przedni. Dopiero do hamowania awaryjnego trzeba użyć obu dźwigni.
To nie koniec nowoczesnych technologii. O oszczędność paliwa w ruchu miejskim dba system start&stop. Gdy zatrzymujemy się np. przed sygnalizacją świetlną, po 3 sekundach układ wyłącza silnik. Gdy mamy zielone, wystarczy dodać gazu, a silnik rozpoczyna pracę. Oszczędność benzyny może wynieść nawet 10%. Komu na tym nie zależy, łatwo wyłączy system. Listę wyposażenia uzupełniają światła awaryjne, centralny wyłącznik prądu ukryty w schowku pod kanapą oraz możliwość otwarcia tego schowka włącznikiem elektrycznym na kierownicy, gdy silnik pracuje. Niestety, w wersji 125 nie ma świateł przeciwmgielnych, są jedynie ich atrapy. Na pochwałę zasługują podwójne reflektory, doskonale oświetlające drogę nocą.
Szybki i dynamiczny
Prawie 15-konny silnik Joymaxa to nowoczesna jednostka napędowa. Jak na skuter o sporej masie, mocy nie jest za wiele. Jednak chociaż nie jest rakietą, w ruchu miejskim to szybki i dynamiczny pojazd. Możliwa jest też jazda poza miastem. Prędkość maksymalna – powyżej 110 km/h. W dużym schowku pod kanapą można zmieścić dwa kaski.
Skuter prowadzi się łatwo i przyjemnie, więc początkujący nie powinni mieć problemów. Dodatkowym bonusem jest niskie spalanie oraz duży zbiornik paliwa, dzięki któremu nie trzeba co chwilę podjeżdżać pod dystrybutor benzyny.
Dane techniczne SYM Joymax 125i
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: jednocylindrowy
Rozrząd: OHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 124,6 ccm
Średnica x skok tłoka: 57 mm x 48,8 mm
Stopień sprężania: 11,3: 1
Moc maksymalna: 10,9 kW (14,8 KM) przy 8750 obr./min
Maksymalny moment: 12,3 Nm przy 6750 obr./min
Zasilanie: wtrysk
Smarowanie: mokra miska
Rozruch: elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: pas klinowy
Sprzęgło: odśrodkowe
Skrzynia biegów: CVT
Napęd tylnego koła: bezpośredni
PODWOZIE
Rama: stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: dwa elementy resorujaco-tłumiące
Hamulec p.: tarczowy, 260 mm
Hamulec t.: tarczowy, 240 mm
Opony przód I tył: 120/70-14 55P I 140/60-13 63P, bezdętkowe
ELEKTRONIKA
ABS: układ zintegrowany
Inne: stop&start
WYMIARY I MASY
Dł. i szer. i wys.: 2160 i 760 i 1250 mm
Wysokość siedzenia: 770 mm
Rozstaw osi: 1520 mm