Utartemu przekonaniu, że skutery Peugeota są drogie przeczy?stodwudziestkapiątka? Speedfight 3, ciut droższa od wersji motorowerowej.
Na skróty:
Początki nowego modelu
Kariera Speedfighta 3 zaczęła się podczas prezentacji na targach motocyklowych Intermot 2008 w Kolonii. W tym następcy modelu Speedfight 2 zrezygnowano z jednostronnego wahacza pchanego w przednim zawieszeniu i sięgnięto po teleskopy upside-down, przez co „trójka” nie była już tak odlotowa. Malkontenci stwierdzili, że to wynik oszczędności i przeniesienia produkcji do fabryki Qingqi Motorcycle w Chinach.
Speedfighta 3 w wersji 125
Minęły lata, Speedfight 3 dobrze się sprzedawał i był równie popularny, jak jego poprzednik. Przyszła pora na większą jednostkę napędową – czterosuwową stodwudziestkępiątkę. W Polsce ta wersja pojawiła się dopiero w ubiegłym roku. Jest tylko o pięćset złotych droższa od modelu 50 ccm. To powinno ucieszyć doświadczonych samochodziarzy, którzy będą mogli jeździć legalnie większym Speedfightem.
Cenna jakość
Jak atrakcyjna cena przekłada się na jakość i zachowanie na drodze? Nawet po bardzo dokładnych oględzinach nie znalazłem niedoróbek. Sportowa sylwetka, hamulce tarczowe przy obu kołach, a pod kanapą przepastny – jak na miejski model – schowek, do którego zmieści się kask integralny – tak powinno być w skuterze szanującej się marki.
Wady francuskiego lwa
W centrum dowodzenia nad wielofunkcyjnym wyświetlaczem dominuje obrotomierz. Gdy jedzie się w kasku integralnym, jego szczęka zasłania wyświetlacz. Aby odczytać prędkość, nie wystarczy opuszczenie wzroku – trzeba pochylić głowę. Drugi mankament to nie do końca przemyślane umiejscowienie przednich kierunkowskazów. Są wprawdzie wzorowo wkomponowane w przednią osłonę, ale niestety skierowane do dołu, a przez to w słoneczny dzień słabo widoczne dla innych. Można też narzekać na wielkość osłon (chronią nogi jedynie do kolan).
Silnik
Zasilany przez gaźnik silniczek generujący 10,5 KM, wraz z dobrze zaprojektowanym układem przeniesienia napędu, zapewniał znakomite przyspieszenie w ruchu miejskim. Mało kto był w stanie szybciej przekroczyć osiemdziesiątkę. Poza miastem skuter osiągał ponad setkę.
Wrażenia z jazdy
Im jezdnia bardziej kręta, tym większą przyjemność Speedfight sprawia. Jest bardzo zwinny i zwrotny, więc przeciskanie się przez miasto nie stwarzało problemu. W parze z dobrymi przyspieszeniami i doskonałą trakcją idą bardzo skuteczne i dozowalne hamulce. Ich obsługa nie wymaga szczególnie mocnego naciskania klamek.
Speedfight3 125 jest udanym skuterkiem miejskim, którym można wybrać się na majówkę. Walory jeździeckie są na szóstkę, tylko ochrona przed zimnym wiatrem lub mżawką – mizerna.
Dane techniczne Peugeot Speedfight 3 125
SILNIK
Typ u czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 124,6 ccm
Średnica i skok tłoka:
52,4 i 57,8 mm
Stopień sprężania: 10,6:1
Moc maksymalna: 7,7 kW
(10,5 KM) przy 8500 obr./min
Moment obrotowy: 10,6 Nm przy 6000 obr./min
Zasilanie: gaźnik
Smarowanie: mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik: sprzęgło i pas klinowy
Sprzęgło: odśrodkowe
Skrzynia biegów: bezstopniowa
Napęd tylnego koła: bezpośredni
PODWOZIE
Rama: stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe upside-down
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, jeden element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni: tarczowy, średnica 215 mm
Hamulec tylny: tarczowy, średnica 190 mm
Ogumienie przód / tył: 130/60-13 / 130/60-13
WYMIARY I MASA
Długość: 1895 mm
Szerokość: 700 mm
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1290 mm
Masa pojazdu: 121 kg