Trzy czwarte dołu od skutera i ćwierć góry od motocykla – takie połączenie proponuje Kymco Agility w wersji Naked.
Na skróty:
Goła kierownica
Naked wzbogacił typoszereg Agility w minionym sezonie. Ten termin, zazwyczaj odnoszący się do motocykli, wśród skuterów to rzadkość. Golasem w pełni można nazwać chyba tylko kontrowersyjną Hondę Zoomer, całkowicie pozbawioną karoserii. Częściowe zdejmowanie osłon stosuje się w skuterach przerabianych do stuntu.
Poza tym termin „naked” w odniesieniu do skuterów jest trochę mylący: nawet te, które tak są nazywane, mają obudowy chroniące kierowcę i pasażera, a często są wyposażone w szybę. Połączenie gołej kierownicy z tradycyjnym nadwoziem znane jest głównie w skuterach poddawanych tuningowi w Japonii. Agility idzie tym tropem.
Raczej „topless”
Nim nie obejrzy się zdjęć lub nie zobaczy skutera, nie ma się co nakręcać. „Naked” w wydaniu Kymco to raczej „topless” – o ile ten termin przejdzie przez „cenzurę”. Kilka modeli o podobnym stylu ma w swojej ofercie Honda. RS-a „rozebrano” tylko od góry. Stracił bowiem tę część przedniej czaszy, która osłania kierownicę i zestaw wskaźników.
Wydawać się może, że nieosłonięta kierownica, jak w motocyklu, to niewiele. Jednak efekt stylistyczny, jaki daje połączenie na szaro pomalowanej rury kierownicy z osprzętem oraz zestawem zegarów typowych dla motocykla z nadwoziem skutera pozwala odróżnić się od innych rollerów. Pojazd staje się optycznie lżejszy, bardziej „ażurowy”.
Sportowe zegary
Mocowanie kierownicy jest typu motocyklowego. Podwieszone pod nią kierunkowskazy wyglądają intrygująco. Zajmujący przestrzeń między nimi zestaw wskaźników, oprócz prędkościomierza i kompletu kontrolek, dla podkreślenia sportowego charakteru pojazdu obejmuje też obrotomierz. Oba wskaźniki to klasyczne zegary.
Wyraziste szczegóły
Poza inną kierownicą z osprzętem, reszta skutera jest taka, jak w bazowej wersji modelu RS. Mamy tu wyrazistą linię nadwozia, typową dla skuterów o sportowym charakterze. Podwójny reflektor o oryginalnym kształcie został wkomponowany w pozostałość przedniej czaszy. W ich górnej części, wyglądającej jak rogi, mieszczą się światła pozycyjne. Poniżej umieszczono reflektory halogenowe, ustawione jeden nad drugim. Również tylna, zespolona lampa o estetycznym wyglądzie, zapewnia dobrą widoczność skutera w każdych warunkach pogodowych.
Nie stoczy się
Nad bezpieczeństwem czynnym czuwają bardzo skuteczne hamulce. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza przedni, tarczowy hamulec hydrauliczny z pływającym, dwutłoczkowym zaciskiem. Sportowo wyglądająca tarcza ma średnicę 200 mm. Taki sam zestaw jest stosowany w odmianie Agility napędzanej silnikiem 125 ccm, oferującej o wiele lepsze osiągi, zatem w słabszej wersji ma on zapas efektywności. Tylne koło jest zatrzymywane klasycznym hamulcem bębnowym.
Ten miejski skuter jest bezpieczny także na postoju. Wyposażono go bowiem w hamulec postojowy. Jest to prosta, ale przydatna konstrukcja zapadkowa, montowana na dźwigni hamulca tylnego. Po jej zablokowaniu, nie zachodzi obawa, że skuter pozostawiony na bocznej podstawce stoczy się po pochyłym podłożu.
Pięć koni wystarczy
Golaskiem, wystylizowanym na skuterek stuntowy, rzeczywiście można zrobić stoppie. Oczywiście, jeśli się umie. Również rodzaj napędu jest dostosowany swoim temperamentem do charakteru pojazdu. Jest to znany z innych modeli Kymco (poza ZX) dwusuw chłodzony powietrzem, który generuje pięć dobrze wykarmionych koni mechanicznych.
Opinia licznych użytkowników o tych silnikach jest bardzo dobra. Gwarantują dobre osiągi, są trwałe i ekonomiczne. Ponadto można je łatwo poddać tuningowi. Importer ma w swojej ofercie zestawy podnoszące osiągi. Testowy Agility nie był tuningowany. Został jedynie odblokowany. To w zupełności wystarczyło, aby na braki w dynamice pojazdu nie można było narzekać.
RS Naked nie jest typowym skuterem sportowym i nie należy po nim oczekiwać rakietowych osiągów. Jednak jak na użytkowy skuter miejski o lekkim zacięciu sportowym, nie ma się czego wstydzić. Jest szybki i tyle. Do około 65 km/h przyspieszenie jest liniowe. Powyżej tej prędkości dynamika troszkę słabnie, ale i tak po chwili widzimy 75 km/h, czyli prędkość maksymalną.
Inne zalety
Atutem Agility są nie tylko dobre przyspieszenia. Mimo niewielkich rozmiarów jest skuterkiem, którym podróżuje się wygodnie. Na kanapie bez problemu mieszczą się dwie osoby.
Walory użytkowe są typowe dla miejskich skuterów. Na płaskiej podłodze jest wystarczająco miejsca dla stóp, a nawet dla niewielkiego bagażu, np. nesesera. Miejscem do zapakowania zakupów, a po zakończonej jeździe kasku, jest schowek pod kanapą.
Kierujący jest dość dobrze chroniony przed wiatrem lub deszczem do wysokości pasa. Niestety, ewentualna szyba kompletnie nie pasowałaby do charakteru nakeda.
Odsłonięta i umieszczona o 4 cm niżej niż w podstawowej wersji Agility kierownica, dodatkowo mająca inny kształt, pozwala lepiej kontrolować pojazd. Co więcej, jest wygodniejsza.
Przyklejony do asfaltu
Bardziej sportowa charakterystyka zawieszenia zapewnia doskonałą trakcję. Zawieszenie nie jest tak twarde, jak typowo sportowe. W końcu ten skuter ma jeździć po zwykłych ulicach, a nie po równym torze wyścigowym. Jazda po krętych ulicach daje wiele satysfakcji. Naked prowadzi się dosłownie jakby był przyklejony do asfaltu. Producent osiągnął trudny kompromis między trakcją i komfortem jazdy.
W codziennym użytkowaniu ten nieco udający skuter do stuntu pojazd daje sporo radości z jazdy dzięki dobrej dynamice, trakcji i doskonale działającym hamulcom. Ponadto nawet przy dynamicznej jeździe miejskiej spalał maksymalnie 3,3 l/100 km, czyli – jak na dwusuw – nie tak dużo. Kymco RS50 Naked to atrakcyjna propozycja dla młodych osób interesujących się sportami motorowymi.
Dane techniczne:
SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 49,5 ccm
Średnica x skok tłoka: 39 mm x 41,5 mm
Moc maksymalna: 3,7 kW (5 KM) przy 6500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 4,9 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie: gaźnik
Zapłon: CDI
Rozruch: elektryczny/nożny
Przeniesienie napędu: automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów
PODWOZIE
Rama: stalowa rurowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony
Hamulec przedni: tarczowy, Ø 200 mm
Hamulec tylny: bębnowy
Ogumienie: bezdętkowe, przód/tył: 120/70-12, 130/70-12
WYMIARY I MASY
Długość: 1930 mm
Szerokość: 685 mm
Wysokość: 1090 mm
Masa pojazdu: 97 kg
Zbiornik paliwa: 6 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/h; w teście – licznikowe 75 km/h
Średnie zużycie paliwa: 3,2 l/100km
CENA: 5700 zł.
Importer: MOTOR-LAND
Zobacz także:
Hyosung GV 650 Aguila Progress | Test koreańskiego sport cruisera
Fot. Sebastian Szymański
Jeździliśmy Ducati Hypermotardem [2 x wideo]
Fot. Milagro