Na skróty:
Narodziny marki
Bultaco to firma, która miała ogromny wpływ na światową scenę motocyklową. Korzenie marki sięgają maja 1958 r. Francisco „Paco” Bulto był wtedy dyrektorem w firmie Montesa, którą założył wraz Pedro Permanyerem. Wtedy Montesa odnosiła sukcesy w zawodach enduro, dziś jest hiszpańską filią Hondy. Gdy w Hiszpanii trwał kryzys ekonomiczny, Permanyer chciał wycofać się ze sportu. Bulto był przeciwny tej decyzji, więc postanowił odejść i otworzyć własny interes – Bultaco. Nazwa wywodzi się od czterech pierwszych liter nazwiska właściciela Bulto oraz ostatnich trzech jego pseudonimu „Paco”. Jednym z najpopularniejszych motocykli nowej firmy był Sherpa T (na zdjęciu).
Pierwsze sukcesy
Nowa firma rozpoczęła swoją działalność w prymitywnych warunkach, na farmie, której właścicielem był Bulto. Jednak już 24 marca 1959 r. odbyłą się prezentacja pierwszego motocykla. Był to sportowy model Tralla 101 z silnikiem o pojemności 125 ccm (na zdjęciu). Dwa miesiące później Bultaco zdominowało wyścigowe Grand Prix Hiszpanii, zajmując siedem miejsc w pierwszej dziesiątce. W 1960 r. miało już na koncie pięć długodystansowych światowych rekordów prędkości. Mimo iż firma zajmowała się produkcją motocykli szosowych i wyścigowych, okazało się, że największy sukces osiągnęła w sportach off-road, enduro i trialu.
Sherpa T
Sherpa T to jeden z najbardziej znanych trialowych motocykli Bultaco, model, który zrewolucjonizował ten sport w latach 60. XX wieku. Lekki dwusuw został zaprojektowany przy pomocy Sammy’ego Millera, dwukrotnego mistrza Europy w trialu, a także uczestnika wyścigów na wyspie Man. Również lata 70. były okresem dominacji Bultaco na trasach trialowych. Zawodnicy na motocyklach tej marki aż osiem razy zdobywali tytuły trialowych mistrzów świata.
Pursang
Kolejnym wielkim osiągnięciem firmy Bultaco był Pursang, dzięki któremu firma zadebiutowała w USA i zdobyła tam wielką popularność. Pursang miał być uniwersalnym motocyklem off-roadowym. Był szybki, a jednocześnie dobrze sobie radził w różnych dyscyplinach terenowych. Początkowo dostępny z silnikiem o pojemności 250 ccm. Z czasem pojawił się w wersjach 125 ccm, 360 ccm i 370 ccm. Tym ostatnim wystartował w tegorocznym Dakarze Ignacio Chivite.
Astro
Astro to klasyczny przedstawiciel motocrossu, zbudowany na bazie Pursanga. W odróżnieniu od poprzednika miał większą moc silnika, nie posiadał przedniego hamulca, a rozstaw osi był regulowany.
Fot. Peprovira (licencja CC BY)
Fot. Peprovira (licencja CC BY)
Motocykle Bultaco były głównie napędzane jednocylindrowymi, dwusuwowymi silnikami. Kierowca musiał mieszać olej z benzyną ręcznie. Na zdjęciu trialowy model Bultaco Matador.