fbpx

Kto z nas nie miał problemu z czasem wolnym na załatwienie spraw urzędowych? Najczęściej kończy się to wykorzystaniem dnia wolnego od pracy. Na szczęście coraz więcej obowiązków urzędowych możemy załatwić online. Również zgłoszenie zakupu lub sprzedaży motocykla.

To bardzo duże ułatwienie, tym bardziej, że kierowcy pojazdów, którzy nie zgłoszą sprzedaży/kupna motocykla w wyznaczonym terminie, mogą zapłacić karę w wysokości od 200 do nawet 1000 zł! Nie brzmi to zbyt zachęcająco, ale spokojnie. Z każdej sytuacji jest wyjście.

Stanie w kolejkach to zdecydowanie nie jest to, co chcielibyśmy robić w trakcie dnia wolnego od pracy. Rozsądniejszym rozwiązaniem jest zatem  załatwienie tego typu spraw przez internet, a wolny czas możemy spędzić z dziećmi, lub po prostu wskoczyć na motocykl i zwyczajnie „pójść” pojeździć.

Kupiłeś lub sprzedałeś motocykl? Musisz to zgłosić!

Od początku tego roku wszystkie osoby, które sprzedały, kupiły lub przekazały jako darowiznę motocykl lub samochód są zobligowane zgłosić to w urzędzie. Jeśli tego nie zrobimy, czeka na nas kara finansowa, która wynosić może nawet tysiąc złotych. Na szczęście nie musimy tracić czasu na stanie w kolejkach. Wszystko możemy załatwić przez internet!

Jak to zrobić? To bardzo proste: odpalamy stronę www.gov.pl, gdzie znajduje się e-usługa – to właśnie tam załatwimy wszystkie niezbędne sprawy. Na początek, przygotujmy wszystkie niezbędne dokumenty tj. dowód rejestracyjny pojazdu, umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT. Przydadzą się również dane sprzedającego/kupującego oraz dostęp do profilu zaufanego. (ten możecie również założyć online na stronie www.pz.gov.pl

Jak zgłosić sprzedaż/kupno motocykla online? 

Krok 1: Odwiedź stronę www.gov.pl i poprzez swój profil zaufany zaloguj się do konta „Mój GOV” – zakładka znajduje się w prawym górnym rogu ekranu.

Krok 2: Po zalogowaniu do PZ, wybierz sekcję „Usługi dla obywatela”, a następnie „Kierowcy i pojazdy”. Teraz wystarczy w rozwinięciu spisu e-usług odnaleźć zakładkę: „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online). Teraz klikamy „Wyślij zgłoszenie”.

Krok 3: Wybieramy charakter naszego zgłoszenia: zbycie lub nabycie pojazdu, a następnie wpisujemy dane motocykla i dołączamy skan umowy/faktury dotyczącej sprzedaży/zakupu pojazdu.

Krok 4: Sprawdzamy swoje dane oraz uzupełniamy te, których jeszcze nie ma.

Krok 5: Uzupełniamy dane drugiej strony (z umowy)

Krok 6: Adresujemy formularz zgłoszenia. Nasze zgłoszenie powinno trafić do wydział komunikacji, w którym rejestrujemy pojazd.

Krok 7: Finalizujemy zgłoszenie poprzez dokładne sprawdzenie formularza zawiadomienia i podpisujemy profilem zaufanym, a następnie wysyłamy. Po zaakceptowaniu otrzymujemy informację, że formularz został wysłany. Na skrzynce odbiorczej „Mój GOV” powinno znaleźć się urzędowe poświadczenie, potwierdzające nasze zgłoszenie. Warto ten dokument zachować – będzie to jedyne potwierdzenie złożenia zawiadomienia

Usługa ta jest całkowicie bezpłatna i bardzo prosta w obsłudze. Na zgłoszenie poświęcimy raptem kilka minut, a resztę czasu będziemy mogli poświęcić na jazdę motocyklem, także nie rezygnujcie z dnia wolnego. Bierzcie urlopy pod pretekstem załatwienia spraw urzędowych i cieszcie się jazdą w najlepsze! 

 

 

KOMENTARZE