Pierwsze zimowe testy MotoGP przed sezonem 2023 właśnie dobiegły końca. Na malezyjskim torze Sepang górą był Luca Marini z ekipy Mooney VR46 Racing, a czołową dziesiątkę zdominowali zawodnicy Ducati oraz Aprilii. Czy w nadchodzącym cyklu zmagań czeka nas powtórka z 2022 roku?
Po trzech dniach jazd zawodników MotoGP na torze Sepang – a w sumie sześciu, jeśli analizować też shakedown – wiadomo jedno: Ducati jest niesamowicie mocne. Każdego dnia prób najszybsi byli zawodnicy jeżdżący na motocyklach włoskiego producenta. W piątek najlepszy czas uzyskał Marco Bezzecchi, zaś w sobotę górą był Jorge Martin.
Tymczasem w niedzielę, podczas ostatniego dnia testów, najszybszy był Luca Marini, zatrzymując stoper na wyniku 1’57.889. To czas o zaledwie jedną dziesiątą gorszy od rekordu toru z kwalifikacji do GP Malezji 2022. Warto pamiętać, że najszybszy także podczas listopadowych testów w Walencji, Marini korzysta z Desmosedici w specyfikacji 2022. Zaledwie o 0,080 sek wolniejszy od Włocha był jego rodak i zarazem obrońca tytułu mistrzowskiego Pecco Bagnaia. Tylko ta dwójka była w stanie zejść z czasami poniżej bariery 1’58. Bagnaia ponadto nieznacznie wyprzedził, raz jeszcze szybkiego podczas testów, Mavericka Viñalesa.
Siedem z ośmiu motocykli Ducati w TOP10
W tabeli czasów przez trzy dni większych zmian nie było jednak widać. W TOP10 znajduje się całe zatrzęsienie motocykli Ducati oraz Aprilia, co mocno przypomina sytuację z sezonu 2022. Czwarty rezultat padł bowiem łupem debiutującego w fabrycznych barwach Ducati Enei Bastianiniego, a piątkę uzupełnił poobijany po piątkowym upadku Jorge Martin. „Bestia” przyznawał, że nadal wykorzystuje zaledwie 70-75% potencjału nowego GP23…
Szósty czas zanotował Aleix Espargaro, mający minimalną przewagę nad Fabio di Giannantonio, Marco Bezzecchim i debiutującym na Desmosedici Alexem Marquezem. Cała trójka, podobnie jak Marini, dysponuje motocyklami Ducati w specyfikacji 2022. Dziesiątkę zamknął z kolei Marc Marquez, nadal mocno testujący z Hondą ale narzekający na to, że po prostu wyraźnie tracą do rywali. Hiszpan liczy na krok naprzód podczas kolejnych testów.
Marc Marquez jedynym zawodnikiem na nie-włoskim motocyklu w TOP10
Przystosowywanie się do nowego motocykla kontynuuje Raul Fernandez, który zaimponował jedenastym wynikiem na Aprilii. Zaraz za nim znalazł się z kolei Joan Mir, mający za sobą spory krok naprzód na wciąż nowej dla siebie Hondzie. Jego były team-partner z Suzuki Alex Rins, reprezentujący barwy LCR Hondy, był tymczasem osiemnasty.
Zaraz za Mirem znalazł się jego poprzednik z Repsol Hondy, przystosowujący się do GASGAS-a Pol Espargaro. Hiszpan oraz znajdujący się tuż za nim Brad Binder i Johann Zarco (jedyny zawodnik Ducati poza TOP10) jako ostatni stracili do lidera mniej niż sekundę. Tuż za nimi uplasował się debiutujący na KTM-ie Jack Miller oraz przystosowujący się do Aprilii Miguel Oliveira. Co ciekawe, tylko Portugalczyk oraz dziewiętnasty Fabio Quartararo nie poprawili w niedzielę swoich sobotnich czasów.
Drugie i zarazem ostatnie zimowe testy MotoGP przed sezonem 2023 odbędą się w dniach 11-12 marca na portugalskim torze Autódromo Internacional do Algarve.
Wyniki 3. dnia testów MotoGP 2023 na Sepang:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS/STRATA | |
1 | Luca Marini | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | 1m 57.889s |
2 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.080s |
3 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.147s |
4 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP23) | +0.260s |
5 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP23) | +0.315s |
6 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP 23) | +0.418s |
7 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Gresini Ducati (GP22) | +0.455s |
8 | Marco Bezzecchi | ITA | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.474s |
9 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP22) | +0.496s |
10 | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.777s |
11 | Raul Fernandez | SPA | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +0.821s |
12 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +0.895s |
13 | Pol Espargaro | SPA | Tech3 GASGAS (RC16) | +0.908s |
14 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.923s |
15 | Johann Zarco | FRA | Pramac Ducati (GP22) | +0.963s |
16 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +1.012s |
17 | Miguel Oliveira | POR | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +1.033s |
18 | Alex Rins | SPA | LCR Honda (RC213V) | +1.043s |
19 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.054s |
20 | Franco Morbidelli | ITA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.097s |
21 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +1.646s |
22 | Augusto Fernandez | SPA | Tech3 GASGAS (RC16)* | +1.771s |
23 | Cal Crutchlow | GBR | Yamaha Test Rider (YZR-M1) | +2.034s |
24 | Stefan Bradl | GER | Honda Test Rider (RC213V) | +2.546s |
Zdjęcia: Mooney VR46 Racing, Ducati Lenovo Team, HRC