Pięć lat temu Downtown 300i stał się hitem wśród maksiskuterów. Czy jego wersja z mniejszym silnikiem może powtórzyć sukces?
Na skróty:
Kymco Downtown 125i, czyli wygoda w mieście
W Polsce rynek skuterów klasy 125 rozwinął się dopiero, gdy pozwolono nimi jeździć posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Odkryliśmy wreszcie liczne zalety tych małolitrażowych jednośladów. W zatłoczonym mieście pomykają równie szybko, jak większe potwory, a palą na poziomie motorowerów. Lecz co będzie, gdy mały motorek zostanie zamontowany do „dorosłego” skutera? W przypadku Downtowna nie ma strachu. Oczywiście osiągi nie są takie, jak z trzysetką, ale do żwawego pomykania po mieście w zupełności wystarczają. Nie ma co ukrywać, mały skuterek z podobnym źródłem napędu będzie trochę szybszy, ale już nie taki wygodny.
Kymco Downtown – dla początkujących i zaawansowanych
Downtown mimo sporych gabarytów jest bardzo zwinny i zwrotny. Prowadzi się tak łatwo i lekko, że spokojnie mogą nim jeździć początkujący. Natomiast doświadczeni kierowcy docenią wzorowe zachowanie skutera podczas jazdy po krętych drogach, nawet w głębokim pochyleniu. Co ciekawe, wzorową trakcję osiągnięto nie utwardzając przy tym zawieszenia. Downtown oferuje bardzo wysoki komfort jazdy. Wszelkie nierówności połyka prawie jak dojrzały motocykl.
Ładna linia nadwozia nie tylko wzbudza pozytywne odczucia estetyczne, ale również wiąże się ze skuteczną ochroną kierowcy przed wiatrem lub mżawką. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących pozostawiono ten sam, doskonale działający układ hamulcowy z ABS-em, co w trzysetce.
Skuterem 125 ccm za miasto
Gabaryty skutera zachęcają do wypadu poza miasto. Oczywiście o nudnych autostradach należy zapomnieć, ale na pozostałych szlakach Downtown 125i nie będzie zawalidrogą. W końcu osiąga ponad 110 km/h, więc można swobodnie podróżować z prędkością w granicach 85-95 km/h.
W trasie spalanie spada sporo poniżej 3 l/100 km, więc bez tankowania da radę przejechać ponad czterysta kilometrów. Do dalszych wyjazdów zachęca również przepastny bagażnik pod kanapą, gdzie można schować dwa kaski integralne lub to, co potrzebne jest na kilkudniowy wyjazd. Ergonomia jest bez zarzutu, więc daleka jazda nie powinna być męcząca. Jedynie zwolennicy wyciągania nóg, jak na czoperach, nie będą zadowoleni. Poza tym na elegancko wyglądającym skuterze taka niedbała pozycja za kierownicą wręcz nie uchodzi.
Po przejechaniu kilkuset kilometrów nie potrafię odpowiedzieć, czy Downtown w tym wcieleniu powtórzy sukces z roku 2010. Myślę jednak, że ma na to spore szanse, choć konkurencja jest silna, jak nigdy dotąd.
Dane techniczne Kymco Downtown 125i ABS
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: jednocylindrowy
Rozrząd: OHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 124,8 ccm
Średnica i skok tłoka: 54 mm i 54,5 mm
Stopień sprężania: 11,2: 1
Moc maksymalna: 11 kW (15 KM) przy 9000 obr./min
Moment maksymalny: 11,6 Nm przy 7000 obr./min
Zasilanie: wtrysk paliwa
Smarowanie: mokra miska
Zapłon: CDI
Rozruch: elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: pas klinowy
Sprzęgło: odśrodkowe
Skrzynia biegów: bezstopniowa, automatyczna CVT
Napęd tylnego koła: bezpośredni
PODWOZIE
Rama: rurowa, stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące
Hamulec przedni: tarczowy, średnica 260 mm
Hamulec tylny: tarczowy, średnica 240 mm
Ogumienie przód / tył: bezdętkowe, 120/80-14 / 150/70-13
ELEKTRONIKA
ABS
WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys.: 2200/810/1390 mm
Wysokość siedzenia: 775 mm
Rozstaw osi: 1545 mm
Minimalny prześwit: 140 mm
Masa pojazdu: 176 kg