Gdy w ofercie ma się motocykl, który od lat stoi na pierwszym miejscu w rankingu sprzedaży trzeba być bardzo ostrożnym, żeby go nie zepsuć. Powierzchownie zmiany w GS są niewielkie, jednak znacząco wpływają na jego charakter.
Na skróty:
Jesteśmy już po testach odświeżonego BMW R1250GS. Wizualnie motocykl nie uległ praktycznie żadnym zmianom. Nowe są kolory, jednak na próżno szukać w nich znaczących zabiegów stylistycznych. Od sezonu 2019 BMW będzie dostępne w dwóch wersjach. BMW R1250GS Exclusive jest modelem typowo turystycznym. Obręcze mają wciąż rozmiar 19 i 17 cali, jednak są wykonane z aluminium. W standardzie otrzymujemy podwójną kanapę, co nie występuje w wersji HP. Wszystkie nowe GSy wyposażone są teraz standardowo w wyświetlacz TFT i przednią lampę typu LED. Jeśli się zastanawiacie dlaczego nowy GS jest cięższy o 5 kilogramów od poprzednika, to wiedzcie, że za 2kg winne są te dwa elementy.
Najciekawiej wygląda wersja terenowa czyli HP, która wypiera dotychczasowego BMW R1200GS Rally. Po pierwsze ma świetne malowanie, a po drugie przewidziana jest tylko dla kierowcy. Typowo offroadowa kanapa wygląda świetnie, jest nawet wygodna ale nie przewiduje miejsca dla pasażera. Felgi są oczywiście szprychowane i leży na nich złota anoda. Tylko do tej wersji będziemy mogli zamówić zawieszenie Sport, które jest wyższe i inaczej zestrojone. Wyposażenie i kolory schodzą na drugi plan gdy poznamy silnik.
System Shiftcam
Wyższa moc i moment obrotowy zostały uzyskane głównie przez zwiększoną o 84ccm pojemność silnika. Wynosi ona teraz 1254 ccm co pozwoliło uzyskać 136 koni mechanicznych i 143 niutonometry momentu obrotowego. Nie brzmi zbyt imponująco? To wiedzcie, że już ponad 100Nm jest dostępnych od niecałych 2tys. obr./min.! Jest to możliwe dzięki innowacyjnemu systemowi ShiftCam! Dzięki niemu zawory dolotowe mają mniejszą przepustowość gdy jedziemy spokojnie i otwierają się bardziej, gdy mocniej odwijamy gaz. System jest bardzo sprytny, a najłatwiej będzie go zrozumieć oglądając film gdzie o nim opowiadam.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Idc_W7glysQ?allowfullscreen=true&autoplay=0&border=0&wmode=opaque&controls=1&showinfo=0]
Jaki efekt?
Wręcz spektakularny! Silnik typu bokser już od najniższych obrotów powala efektywnością. Wzrost mocy i momentu jest odczuwalny na każdym poziomie prędkości obrotowej. Najbardziej zachwyca kultura pracy, ponieważ dzięki systemowy ShiftCam silnik nawet na najniższych obrotach nie wykazuje najmniejszej tendencji do szarpania. Ułatwia to manewrowanie w trudnym terenie. W trakcie testu spędziliśmy jednak większość czasu na obrotach średnich i wysokich, bo nie mogliśmy wyjść z podziwu ile energii znajduje się w nowym silniku BMW GS! Po wyłączeniu kontroli trakcji (a jest to bardzo łatwe) odwijając gaz na drugim, a nawet trzeci biegu tylne koło traciło trakcję lub motocykl unosił przód w powietrze! W ten sposób BMW wytrąciło argument mocy zarówno KTM’owi, jak i Ducati.
Układ jezdny nie przeszedł żadnych zmian. W terenie mieliśmy okazję jeździć maszynami wyposażonymi w akcesoryjne zawieszenie o nazwie Sport i trzeba przyznać, że czuć różnicę. Zawias o wiele lepiej radzi sobie z krótkimi nierównościami i ukrytymi w glebie skałami. Na nowo zestrojono elektronikę, ponieważ trzeba ją było dostosować do wyższych osiągów silnika. Ciekawe jest to, że zrezygnowano z montowania zacisków hamulcowych Brembo. Nowy producent układu hamulcowego jest sporym zaskoczeniem.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o nowym BMW R1250GS zapraszamy do zakupu numeru 11/2018 Świata Motocykli. Wskażemy tam wszystkie zalety oraz wady nowego BMW!
DANE TECHNICZNE
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: bokser, dwa cylindry
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1254 ccm
Średnica x skok tłoka: 102,5 x 76 mm
Stopień sprężania: 12,5:1
Moc maksymalna: 136KM (100kW) przy 7750 obr./min.
Moment obrotowy: 143Nm / 6250 obr./min.
Zasilanie: wtrysk paliwa
Smarowanie: mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło: mokre
Skrzynia biegów: sześcioostopniowa
Napęd tylnego koła: wał Kardana
PODWOZIE
Rama: stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie: Telelever, amortyzator centralny ZF, półaktywny
Zawieszenie tylne: amortyzator centralny półaktywny
Hamulec przedni: tarczowy, Ø 305 mm, zaciski 4-tłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy, Ø 276 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: 120/70–19 / 170/60-17
WYMIARY I MASY
Długość: 2207 mm
Szerokość: 952,5 mm (z lusterkami)
Wysokość: 1412 mm
Wysokość siedzenia: 850 / 870 mm (obniżone 790 / 810 mm)
Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 249 kg
Zbiornik paliwa: 20 l
ELEKTRONIKA
ABS: Cornering ABS z możliwością wyłączenia, DBC Dynamic Brake Control
KONTROLA TRAKCJI: Bosch, regulowana
INNE: Quickshifter PRO, aktywne zawieszenie, tempomat, zmienne mapy, HSC PRO (Hill Start Control Pro)
CENA: 73 900 (wersja podstawowa) / 81 240 zł (wersja testowa)
Importer:
www.bmw-motorrad.pl