R 1200GS stał się popularny dzięki połączeniu wielu zalet. Co z tego, kiedy gabarytami, a zwłaszcza wysokością siodełka, może deprymować wielu użytkowników. Jest jednak na to rada.
Na skróty:
Lady fit
Legendarny R 1200GS występuje również w odmianie „lady fit”. Dodatkowy przydomek nie przesądza przy tym, kto ma jeździć tą wersją. GS to symbol turystycznego enduro, czyli motocykla z założenia wysokiego. Niestety, ta cecha mogła ograniczać grono odbiorców. Motocykl, choć sam w sobie pożądany, wysokością siodła odstraszał kierowców początkujących, tych o niższym wzroście oraz panie.
Fot. PSP Świderek
Fot. PSP Świderek
Standardowa wysokość kanapy R 1200GS to 850 mm. Dzięki wbudowanemu systemowi regulacji można ją podnieść o 20 mm.
Fot. PSP Świderek
Fot. PSP Świderek
Od kilku sezonów można zamówić opcję odwrotną – obniżenia kanapy o 30 mm, czyli do 820 mm. Dla niektórych i to może być za dużo. Do dyspozycji jest opcja fabrycznie obniżonego zawieszenia. Dzięki niej wysokość siedzenia obniża się o dalsze 30 mm do 790 mm. A to już poziom właściwy popularnym wśród początkujących motocyklistów nakedów klasy 600 ccm. Niestety, ceną za skorzystanie z tego rozwiązania jest brak możliwości połączenia go z elektronicznie regulowanym zawieszeniem ESA.
Fot. PSP Świderek
Fot. PSP Świderek
Długość rozkroku
R 1200GS waży bez płynów 199 kg. To masa porównywalna z masą motocykli niższych klas, a w wielu przypadkach nawet niższa. Co więcej, dzięki dobremu wyważeniu, z niskim środkiem ciężkości, uzyskuje się wrażenie jazdy maszyną lżejszą niż w rzeczywistości. Z kolei tym, którzy stosują japońską zasadę ?jedź takim motocyklem, jaki możesz postawić? warto przypomnieć, że R 1200GS nie przewraca się do końca! Opiera się na cylindrze silnika bokser i łatwiej go podnieść.
Praca działu rozwoju bawarskiej firmy zaowocowała jeszcze jedną, ważną cechą, charakterystyczną dla większości motocykli BMW. Dzięki specjalnemu ukształtowaniu siedziska kierowcy, zwężonego w przedniej części i w połączeniu z bardzo wąską konstrukcją ramy pod siedzeniem, udało się pogodzić komfort w czasie jazdy z wygodą podparcia po zatrzymaniu się. Uzyskano minimalną szerokość naturalnego rozkroku, co potęguje wrażenie obniżenia motocykla i pewności podparcia. Ta specyficzna cecha nazwana została długością rozkroku i jest dodatkowym parametrem, stosowanym przez BMW.