Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa. Dobrze, że tak długa tradycja ma swoją kontynuację także dziś.
Na skróty:
Uliczny wyścig w Cieszynie
Po II wojnie światowej, od 1958 r., corocznie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie odbywały się wyścigi motocyklowe ,,O błękitną wstęgę Olzy”. Pętla o długości 3200 m prowadziła z Mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez Most Przyjaźni, ul. Główną na dworzec i ponownie na Most Wolności. Zawody obserwowało nawet dwadzieścia tysięcy widzów.
W roku 1959 Czesi zapowiedzieli udział takich sław jak Ruzicka z Brna oraz Fari, czołowy reprezentant Czechosłowacji. Polski Związek Motorowy również delegował asów polskiego sportu motocyklowego. Mieszkańcy zapełnili miejsca wokół trasy na ulicach obu miast. Autobusy i pociągi przywoziły do Cieszyna tysiące kibiców, którzy liczyli na wielki występ bielszczanina – Gintera Henka.
Polacy na motocyklach Norton
W drugim ulicznym wyścigu motocyklowym „O błękitną wstęgę Olzy” uczestniczyło 24 zawodników, także kobiety. Popisy akrobacji motocyklowej czechosłowackich zawodników w przerwie między poszczególnymi wyścigami dostarczały nie lada wrażeń ponad 50-tysięcznej widowni. Jej polska część nie mogła odjechać usatysfakcjonowana, bo zawodnicy zza południowej granicy dosiadali Jaw, maszyn przystosowanych do dużych szybkości, które technicznie przewyższały sprzęt Polaków. W kategorii 250 ccm zdecydowanie zwyciężył Franciszek Bartos. Pozostałe, czołowe miejsca zajęli także czechosłowaccy zawodnicy. W kategorii powyżej 250 ccm Czesi starowali na Jawach, a Polacy na Nortonach i motocyklach innych marek. Na najwyższym stopniu podium znowu znalazł się Franciszek Bartos.
W trzecim wyścigu, rozgrywanym 25 lipca 1960 r. podczas ulewnego deszczu w kategorii motocykli 125 ccm zdecydowanym zwycięzcą został Franciszek Bartos, który przyjechał przed Polakami: Władysławem Kaczanowskim i Józefem Sulickim. W kategorii powyżej 250 ccm tym razem triumfowali Polacy. Pierwszy linię mety przeciął Stanisław Kanas z „Kolejarza” Opole, drugi był Henek („AP” Katowice), a dopiero na trzecim miejscu znalazł się Stanisław Klatil z Czechosłowacji. W sumie jednak zawody wygrali Czesi stosunkiem punktów 117:82.
W wyścigu, który odbył się 30 kwietnia 1961 roku, Polacy triumfowali w kategorii 500 ccm. Pierwsze miejsce na motocyklu Norton 500 zajął Stanisław Kanas z Opola. Drugi na Jawie był Józef Hejsmala z Brna, a trzeci – Jerzy Molin z Opola, także na Nortonie 500. W zawodach wystartowało 13 zawodników, ukończyło je 7.
Ostatnie wyścigi
Ostatnie, szóste uliczne wyścigi motocyklowe „O błękitna wstęgę Olzy” zakończyły się pełnym sukcesem zawodników z Czechosłowacji. W punktacji zespołowej Czesi zdobyli 155 punktów, a Polacy tylko 104. Najciekawszą konkurencją był wyścig „dwieściepięćdziesiątek”. Triumfował w nim Slaviczek. Z Polaków najlepszy był Ryszard Mankiewicz, który zajął 5. miejsce. Po raz pierwszy na tej imprezie odbyły się również wyścigi samochodowe. Wygrali je Polacy, pokonując automobilistów z Czechosłowacji. Najlepszy czas na Wartburgu osiągnął Antoni Weiner, na drugim miejscu znalazł się Otto Bartkowiak na Simce.
Współczesne wyścigi uliczne
15 września 2013 roku cieszyński Klub MotoBrothers wraz z miejskim ośrodkiem sportu i rekreacji przywrócił po 50 latach tradycje ulicznych wyścigów motocyklowych, organizując wyścig na czas „O Błękitną Wstęgę Cieszyna”. Wzięło w nim udział ponad 60 zawodników, a liczba kibiców, którzy zapełnili trybuny a nawet czeską stronę Olzy, przekroczyła oczekiwania organizatorów. Niezwykle cieszy fakt, że tradycja ta jest kontynuowana.
Artykuł na podstawie materiałów udostępnionych przez Książnicę Cieszyńską.