Simpson postanowił opowiedzieć o swoich typach, jeśli chodzi o ubiór do jazdy po torze, a także o tym, jak motocyklowe ubrania IXON’a sprawdzają się przy dłuższym użytkowaniu.
Na skróty:
Kombinezon Ixon Vortex 3
Od dłuższego czasu Andrzej jeździ po torze w jednoczęściowym kombinezonie IXON VORTEX 3, czyli flagowym modelu marki. Jest on przede wszystkim dobrze zaprojektowany. Jego ogromna zaleta to fakt, że praktycznie od pierwszej jazdy kombinezon „pracuje” z kierowcą, nie potrzeba czasu na jego dopasowanie i ułożenie do ciała. Dzieje się tak ze względu na materiał (skóra bydlęca w połączeniu z elastycznymi, nylonowymi wstawkami rozciągającymi się w 4 kierunkach). Uwagę zwracają też dobrze przemyślane detale, jak nylonowe panele, wstawki z elastycznej lycry oraz wzmocnienia z meshu 3D. Rozszerzenia na łydkach przydadzą się zwłaszcza tym, którzy przygotowując się do jazdy po torze, intensywnie jeżdżą też na rowerze. Podczas dłuższego użytkowania uwagę zwróciła też trwałość sliderów, które niezwykle trudno „zajechać” nawet po wielu godzinach spędzonych na torze.
Olbrzymia zaleta testowanego kombinezonu, to fakt, że po wyjęciu ich z auta przed kolejną serią na torze, „nie łzawią oczy i nie tracisz przytomności”. Meshowa podszewka, o którą zadbał producent, zapewnia doskonałą wentylację i wysoki poziom oddychalności. Certyfikat CE klasy AAA to w tym wypadku kropka nad „i”.
Szukasz motocyklowego ubioru na każdą okazję, ale nie wiesz, co warto mieć w szafie? Sprawdź tutaj!
Buty Alpinestars Supertech R
Bardzo dobry poziom wentylacji to też duży plus butów SUPERTECH R od Alpinestars. Pozostałe? Po pierwsze podeszwa – gumowa, trwała, a jednocześnie lekka; zapewniająca doskonałą przyczepność do podnóżków. Po drugie – bezpieczeństwo, jako że but ma masywny ochraniacz pięty, wzmocnienia strefy palców, wymienne slidery i utwardzony panel w miejscu styku z dźwignią zmiany biegów. Po trzecie – dwuczęściowa budowa, czyli oddzielna część tzw. but wewnętrzny (zwany „skarpetą”), który stabilizuje i chroni kostkę dzięki protektorom umieszczonym bezpośrednio przy stopie, stawie skokowym i kostce. „Skarpeta” uniemożliwia niekontrolowany ruch stopy w przód, tył i na boki, jednocześnie stabilizując staw skokowy i zachowując elastyczność, która nie powoduje nadmiernego usztywnienia kostki. Nie bez powodu to właśnie ten model buta wybierany jest przez wielu zawodników, w tym mistrzów świata z MotoGP i World Superbike.

CIUCHY TESTERA:
Kombinezon IXON Vortex 3
Kask Nolan X-804
Buty Alpinestars Supertech R
Kamizelka z poduszką powietrzną
Mówiąc o ubraniach motocyklowych na tor, nie można nie wspomnieć o kamizelce ochronnej. Andrzej wziął na tapetę IXON IX-AIRBAG U03 – kamizelkę z poduszką powietrzną, która pasuje pod każdą kurtkę i działa bezprzewodowo (wystarczy smartfon i podłączony Bluetooth). Określenie „inteligentna” nie jest w tym wypadku przesadą. IXON IX-AIRBAG U03 była opracowywana przez doświadczony w wyścigach zespół projektowy, przy wsparciu zawodników z topowych serii, jak MotoGP, EWC oraz WSBK. I to doświadczenie widać w jej funkcjonalności. Kamizelka działa w systemie In&Motion, który bada ruchy motocyklisty 1000 razy na sekundę, aby wykryć upadek. Jeśli już się on przydarzy, napełnienie poduszki trwa mniej niż 55 milisekund. Oczywiście producent oferuje specjalne opcje abonamentowe. Podobnie, jak w przypadku modelu IXON IX-AIRBAG U05 – ultralekkiej kamizelki w technologii AIRFLOW CHANNEL, co zapewnia maksymalne chłodzenie ciała. Tutaj mamy 3 tryby wykrywania upadków, czy dostosowane do różnych warunków jazdy: drogowej, wyścigowej i off-road.
Kask Nolan X-804
Na uwagę zasługuje też flagowy kask Nolana – model X-804 RS Ultra Carbon, stanowiący ewolucję dobrze znanego X-803. Ten kask wykonany z włókna węglowego jest lekki, świetnie wyważony i dopasowany, co pozwala na zachowanie komfortu nawet przy wielogodzinnych sesjach na torze. Cztery rozmiary skorupy zapewniają precyzyjne dopasowanie i balans.
Od razu czuć, że to sprzęt zrobiony pod najlepszych, jak zawodnicy MotoGP czy World Superbike. System wentylacji RAF (Racing Air Flow) naprawdę działa – nawet w pełnym złożeniu głowa nie gotuje się jak ziemniaki w mundurkach. Aerodynamiczny spoiler (RAS) daje stabilność przy wyższych prędkościach, a system awaryjnego zdejmowania (NERS) to coś, czego lepiej nie testować…, ale dobrze, że jest. Do tego klasyczne zapięcie podwójne D, Pinlock w zestawie, regulowana i wyjmowana wyściółka, miejsce na okulary i blokada ultraszerokiego wizjera, która sprawia, że nie ma mowy o przypadkowym otwarciu w trakcie jazdy. Nolan X-804 to kask, który po prostu działa. Nic nie uwiera, nic nie hałasuje, a kiedy skupiasz się na jeździe – nie myślisz o nim wcale. I dokładnie o to chodzi.
Jedno czy dwuczęściowy?
Kiedy zaczynasz swoją jazdę po torze pojawia się pytanie – kombinezon jednoczęściowy czy dwuczęściowy? Jeśli jeździsz okazjonalnie, dużo bardziej praktycznym (i tak samo komfortowym) rozwiązaniem będzie ta druga opcja. Kurtka i spodnie są tak samo atestowane, jak jednoczęściowy kombinezon, poduszkę powietrzną połączysz z każdym z tych zestawów, a kurtkę i spodnie wykorzystasz też podczas jazdy po ulicy. Zwłaszcza, że przy dwuczęściowych opcjach, pole wyboru jest równie duże. Dwuczęściowy IXON VORTEX 3 to ultrarozciągliwa, skórzana kurtka ze świetną wentylacją i meshową podszewką. Do tego mikroperforacje zapewniające wentylację i oczywiście ochraniacze łokci i barków (BETAC typ B, poziom 1) stosowane w MotoGP. Z praktycznych rzeczy – zamek błyskawiczny YKK posiada blokadę, dzięki której nie ma szans na rozsuwanie. Suwak 270 pozwala z kolei na połączenie kurtki ze spodniami. A skoro o spodniach mowa – cechuje je doskonała wentylacja, elastyczność i dopasowanie do ciała.
Najlepszy kombinezon do jazdy po torze, to przede wszystkim kombinezon idealnie dopasowany. Wiedzą o tym zwłaszcza kobiety, które z doborem rozmiaru i kroju mają często spory problem. Nasza rada? Kupuj w sklepie, a nie w necie – profesjonaliści i zajawkowicze dobiorą Ci taką odzież, która pozwoli maksymalnie wykorzystać potencjał toru. A przede wszystkim oszczędzić czas na zwroty nietrafionych zakupów online. W końcu dobre ubranie na tor to nie tylko bezpieczeństwo – to też czysta radość z jazdy.
Ubrania i akcesoria motocyklowe znajdziesz na www.intermotors.pl.




