fbpx

Dwucylindrowy silnik w układzie bokser to od lat znak rozpoznawczy motocykli BMW. Najnowszą i najdoskonalszą generację tej jednostki znajdziecie nie tylko w legendarnych maszynach adventure serii GS, ale też w mocnym nakedzie R 1250 R Roadster i sportowym turystyku R 1250 RS. Oba te modele w wersjach na sezon 2023 otrzymały wiele znaczących udoskonaleń.

Od lat najlepiej sprzedającymi się modelami marki BMW Motorrad są kolejne generacje „dużego GS-a” – 1100, 1150, 1200 i najnowsza 1250. To doskonałe maszyny klasy adventure, które świetnie wywiązują się ze swojej roli dużego i wygodnego turystyka na każdy rodzaj nawierzchni. Wciąż istnieje jednak bardzo duża grupa motocyklistów nastawionych wyłącznie na jazdę po asfalcie i oczekujących od swoich maszyn typowo szosowego sznytu, a przy tym chcących korzystać z możliwości i charakterystyki słynnych bawarskich silników w układzie bokser. Z myślą o nich w ofercie BMW umieszczono trzy kolejne modele z tą jednostką napędową – ultrawygodnego turystyka R 1250 RT, mocnego nakeda R 1250 R Roadster i sportowo-turystycznego R 1250 RS. Dziś przyjrzymy się dwóm ostatnim, które w swoich najnowszych odsłonach kuszą wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami.

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

Osiągi w każdym zakresie obrotów

Bawarskie boksery przeszły długą drogę, zawsze jednak łączyła je wspólna cecha – w swoich czasach były jednostkami uznawanymi za wzór niezawodności, ekonomicznej eksploatacji i znakomitej charakterystyki w szerokim zakresie zastosowań. Tak jest również w przypadku najnowszej generacji, obecnej na rynku od kilku lat wersji 1250.

Silnik o pojemności 1254 ccm, wyposażony w system zmiennych faz rozrządu ShiftCam, generuje niebagatelne 136 KM mocy i 143 Nm momentu obrotowego. Suche dane techniczne to jednak nie wszystko, najważniejsze są odczucia z jazdy napędzanymi nim motocyklami. A te można streścić kilkoma prostymi słowami – to niewyczerpane źródło osiągów, niezależnie od obrotów.

W ich dolnym zakresie jednostka pracuje miękko i daje się łatwo kontrolować, bez zbędnego szarpania – mimo napędu tylnego koła wałem. Mocniejsze otwarcie gazu błyskawicznie uwalnia zgromadzony potencjał, dając maszynie ogromnego „kopa”. Jednostka pracuje cicho (nie mylić z brakiem rasowego gangu z wydechu – ten oczywiście jest!) i płynnie w całym zakresie obrotów, a wybrany tryb jazdy uwypukla cechy pożądane w danej sytuacji drogowej. Niezależnie od dynamiki jazdy, bokser BMW jest bardzo oszczędny pod względem zużycia paliwa oraz oczywiście spełnia wymogi najnowszych norm emisji spalin Euro 5. Czy to najlepszy silnik na świecie do zastosowań drogowych? Możemy zaryzykować takie stwierdzenie!

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

Tylko droga i wiatr – BMW R 1250 R Roadster

Wszystko, co potrzebne i nic, co zbędne. BMW R 1250 R to klasyczny roadster, czyli duży, elegancki naked o znakomitych osiągach. Doskonały w mieście i na weekendowych wypadach na kręte górskie drogi. Sprawdzi się również w dalszych wyjazdach turystycznych, jeśli nieustanne obcowanie z wiatrem jest tym, co uważasz za esencję jazdy motocyklem. Czysta przyjemność!

W wersji na sezon 2023 model R 1250 R Roadster zachował wysoko cenione cechy poprzednika, czyli mocny, elastyczny napęd, optymalnie zestrojone podwozie i doskonałe prowadzenie. Otrzymał za to szeroki pakiet dopracowanej elektroniki. W standardzie na pokładzie znalazło się kilka systemów, za które wcześniej trzeba było dopłacić. Są to m.in. układ Dynamic Traction Control (DTC), czyli zaawansowana kontrola trakcji, oraz tryb jazdy ECO pozwalający uzyskać bardzo niskie spalanie na odcinkach, które i tak trzeba przejechać płynnie i niezbyt szybko. Do tego doszły działający w zakrętach, inteligentny system Integral ABS Pro oraz system wspomagający hamowanie Dynamic Brake Control, zmniejszający moment przenoszony na tylne koło w czasie hamowania. Pozwala to na wykorzystanie pełnej mocy hamulców bez utraty stabilności maszyny. Wśród dodatkowo płatnych opcji znajdziemy m.in. dodatkowe tryby jazdy Pro z możliwością indywidualnej konfiguracji oraz układ MSR, kontrolujący moment obrotowy w momencie zrzucania biegu, co poprawia ogólną stabilność motocykla i bezpieczeństwo jazdy.

W nowym R 1250 R Roadster nie zabrakło dodatków poprawiających widoczność, komfort i bezpieczeństwo. Nowa przednia lampa w technologii LED z efektownym światłem do jazdy dziennej może być dodatkowo wyposażona w system doświetlania zakrętów. Pojawiły się także zaprojektowane na nowo kierunkowskazy LED. Bardzo czytelny, kolorowy wyświetlacz TFT otrzymał dodatkowy tryb Sport z dużą grafiką obrotomierza, pokazujący też m.in. maksymalne wychylenia motocykla oraz interwencje systemów pokładowych. Sprawdzi się on głównie w czasie dynamicznej jazdy po krętych drogach oraz na torze. W kokpicie do standardowego gniazda 12 V dołączyło dodatkowe gniazdko USB-A, a kanapy kierowcy i pasażera mogą być teraz opcjonalnie podgrzewane. Również w standardzie otrzymujemy system automatycznego wzywania pomocy po wypadku eCall.

Zmiany w R 1250 R na sezon 2023 wieńczą nowe, atrakcyjne wersje malowania. Do standardowej szarej dołączyły elegancki wariant Triple Black oraz efektowny, trójkolorowy Sport.

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

BMW R 1250 R Roadster

Szybka turystyka w najlepszym wydaniu – BMW R 1250 RS

Elegancka, ale wciąż sportowa sylwetka, skuteczne owiewki, doskonałe prowadzenie na prostych i w zakrętach, wysoki komfort jazdy oraz oczywiście legendarny bokser na pokładzie i napęd wałem – BMW RS od ponad 40 lat pozostaje wzorem sportowego turystyka. To jeden z niewielu modeli, które doskonale sprawdzają się zarówno w szybkich i bardzo dynamicznych przelotach po lokalnych drogach, jak też na długich odcinkach autostradowych z pasażerem i załadowanym zestawem kufrów.

W najnowszej wersji BMW R 1250 RS znajdziemy ten sam zestaw dodatkowych funkcji, co w opisywanym wyżej R 1250 R, czyli min. w standardzie systemy DTC, DBC i ABS Pro, a do tego tryb jazdy ECO oraz jako dodatkowe opcje tryby jazdy Pro i system MSR. Kolorowy wyświetlacz TFT zyskał tryb Sport, w kokpicie umieszczono dodatkowe gniazdo USB-A, a za podnoszący bezpieczeństwo system wzywania pomocy eCall nie trzeba dopłacać. Zestaw nowej, użytecznej elektroniki zamykają nowe światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy LED oraz opcjonalne podgrzewane siedziska kierowcy i pasażera.

Co ważne, w pakiecie opcji dodatkowych znalazła się opcja montażu tradycyjnej, rurowej kierownicy. Jest ona nieco wyższa i szersza od standardowej odlewanej i na pewno przypadnie do gustu kierowcom preferującym bardziej zrelaksowaną pozycję. Podobnie jak w przypadku R 1250 R, RS w sezonie 2023 oferowany będzie w standardowym malowaniu Ice Grey, a za dopłatą w efektownych wersjach Triple Black i Sport.

Więcej informacji o R 1250 R i R 1250 RS znajdziecie na oficjalnej stronie BMW Motorrad oraz u autoryzowanych dealerów.

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

BMW R 1250 RS

KOMENTARZE