fbpx

Gdybyśmy mięli wybrać jeden, najlepszy moment sezonu 2019, to byłyby nim testy Aprilii RSV4 i RSV4 Tuono. 

W zeszłym roku Simpson zabrał na tor dwa 100% włoskie motocykle ze znaczkiem Aprilia: RSV4 1100 Factory i nieobudowaną Tuono V4 1100 Factory. Obydwa solidnie wwierciły nam się w głowę, a Aprilia odrobiła lekcje. 217 KM w sportowej RSV4 i 174 KM w Tuono, piękny dźwięk V4 i niesamowita elektronika to jest to, co lubimy najbardziej.

Aprilia Polska uczestnikiem targów Warsaw Motorcycle Show 2019!

To trzeba kochać, czyli V4

Podniesienie pojemności skokowej do 1079 cm3 nastąpiło na skutek życzeń i sugestii specjalistów z branży oraz klientów użytkujących bazującego na RSV4, pozbawionego owiewek streetfightera Tuono V4, w którym zabieg ten przeprowadzono już w 2015 roku. Nową pojemność skokową silnika RSV4 1100 uzyskano dzięki zwiększonej średnicy tłoków z 78 do 81 mm, przy zachowaniu skoku wynoszącego 52,3 mm. Stopień kompresji, wynoszący 13,6:1 również został niezmieniony.

Aby poprawić wydajność systemu smarowania z mokrą misą olejową, zastosowano nową pompę oleju o większej przepustowości. Temperaturę tłoków udało się zmniejszyć dzięki podwójnemu strumieniowi oleju. Układ rozrządu RSV4 1100 charakteryzuje się zoptymalizowanym czasem dla zaworów dolotowych.

Elektroniczny układ wtryskowy został przeprojektowany pod kątem łatwiejszego przepływu paliwa. Moduł sterujący Magneti Marelli 7SM ECU ma nową mapę z ogranicznikiem obrotów ustawionym na 13600 obr./min. Silnik generuje maksymalną moc do 217 KM przy 13 200 obr./min., ustawiając górną granicę w swojej kategorii. Zmiany są korzystne również pod kątem momentu obrotowego, który wzrósł o ponad 10% w całym zakresie obrotów w porównaniu z poprzednią jednostką o pojemności 1000 cm3. Osiąga on teraz maksymalną wartość 122 Nm przy 11 ooo obr./min. Jest to bardzo ważny czynnik, który sprawia, że Aprilia RSV4 1100 Factory jest nie tylko bardziej efektywna w przyspieszaniu z niskich prędkości na torze, ale także bardziej ekscytująca w jeździe na drodze.

Zoptymalizowano także układ wydechowy, stosując poprawiony układ kolektorów oraz tytanowy tłumik Akrapovic z homologacją drogową, znacznie lżejszy niż poprzednika. Nowa Aprilia RSV4 1100 Factory korzysta również z dokładniejszej kalibracji, dostosowanej do ulepszonej wydajności pakietu elektronicznego sterowania APRC.

W praktyce RSV4 1100 to jeden z dynamiczniejszych motocykli w klasie. Zachowując lekkoś prowadzenia typową dla Aprili, RSV4 1100 ma także ogromnego „kopa”. To pozwala rywalizować z konkurencją nie tylko w zakrętach, ale też na prostej. Wrażenia są piorunujące. RSV4 to torowa broń, od A do Z. 

Elektronika na najwyższym poziomie

Model RSV4 Factory 2020 wyposażony jest teraz w jednostkę zarządzająca systemem zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0, która posiada dostęp do wszystkich systemów elektronicznych motocykla, dzięki czemu rozpoznaje każdą fazę jazdy, a więc potrafi zaadaptować ustawienie hydrauliki widelca, amortyzatora oraz amortyzatora skrętu. Jest to możliwe dzięki rozwiniętemu algorytmowi stworzonemu we współpracy marek Öhlins i Aprilia.

Aprilia RSV4 1100 Factory jest również wyposażona w opatentowany zestaw elektronicznych systemów kontroli  jazdy APRC (Aprilia Performance Ride Control), precyzyjnie dostrojony do wymogów właśnie tego modelu. Układ oparty na module bezwładnościowy, precyzyjnie mierzącym położenie i dynamikę motocykla, a także całkiem nowym systemie Ride-by-Wire, w którym wyeliminowano część zbędnych elementów, zmniejszając jego masę aż o 0,5 kg.

System APRC (Aprilia Performance Ride Control) w standardzie oferuje:

  • nową generację systemu kontroli trakcji (ATC- Aprilia Traction Control), który pozwala na 8-mio stopniową regulację w trakcie jazdy, bez konieczności ujmowania gazu
  • nową, trzystopniową regulację kontroli unoszenia przedniego koła (AWC- Aprilia Wheelie Control)
  • trzystopniowe ustawienie kontroli startu (Aprilia Launch Control)- używane tylko w warunkach torowych
  • udoskonalnie systemu bezsprzęgłowej zmiany biegów, dostępny teraz zarówno z funkcją zmiany biegu na wyższy jak i niższy (AQS- Aprilia Quick Shift + downshift)
  • ulepszony system ograniczenia prędkości (APL- Aprili Pit Limiter)
  • nowy tempomat (ACC- Aprilia Criuse Control)
  • system ABS rozbudowany o zaawansowane funkcje kontroli jazdy podczas hamowania w zakręcie (Bosch Cornering ABS)
  • supernowoczesny wyświetlacz TFT

Tuono-V4-1100-Factory-ACTION-Trentino-30.04-38

Zdjęcie 22 z 29

Nie można zapominać o Tuono

Zupełnie innym zwierzęciem jest Tuono V4 1100. RSV4 to motocykl torowy, którym można jeździć po publicznych drogach. W Tuono cechy są odwrócone: to rewelacyjny motocykl drogowy, który potrafi poradzić sobie także na torze. Co więcej, amatorzy na torze mogą czuć się bardziej komfortowo właśnie na Tuono. Wygodniejsza pozycja, szersza kierownica i nadal chroniąca przed pędem powietrza owiewka. Do tego dochodzi świetne podwozie. 

Touno V4 Factory zyskało nowy półaktywny, elektroniczny układ zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0 z elektronicznie sterowanym amortyzatorem skrętu. System hamulcowy zaczerpnięty został bezpośrednio z modelu RSV4 i teraz może pochwalić się z przodu dwiema powiększonymi do 330 mm tarczami ze stali nierdzewnej oraz zaciskami Brembo Monoblock. Na lekkich, odlewanych z aluminium felgach znajdują się nowoczesne, bardziej sportowe opony Pirelli Supercorsa.

Nie można też zapomnieć o charakterystyce silnika – bardziej agresywnej w środkowym zakresie obrotów, oraz o pozycji za kierownicą, która sprzyja uciechom, a do tego jest bardziej komfortowa. Nie ukrywamy, chętnie zgarnęlibyśmy tę „apki” jeszcze raz na pojeżdżawkę.

To dobra pora

Jeśli chcielibyście znaleźć w swoim garażu piękny, włoski motocykl – to dobra pora. Nadal trwa wyprzedaż rocznika 2019, gdzie obydwa topowe modele dostępne są w promocyjnych cenach. Nie dość, że ceny są niższe, to RSV4 i Tuono V4 dostępne są z gratisowym pakietem OC/AC.

Szczegóły dotyczące pakietu ubezpieczenia dostępne są u autoryzowanych salonach sprzedaży oraz na stronie importera marki Aprilia.

>> Czytaj więcej<<

Oferta promocyjna dotycząca ubezpieczenia przeznaczona jest dla wybranych modeli Aprilia z serii
Tuono V4 1100 oraz RSV4 z roczników 2018 oraz 2019. Ubezpieczenie zawierane jest z Sopockim
Towarzystwem Ubezpieczeniowym ERGO HESTIA S.A. Aby przystąpić do programu
ubezpieczenia, ubezpieczony nie może posiadać więcej niż 2 szkody z OC/AC w ostatnich 2 latach
przed zawarciem ubezpieczenia. Oferta skierowana jest do osób powyżej 26. roku życia. Akcja promocyjna trwa od 01.02.2020 do 30.04.2020 roku lub do wyczerpania stanu magazynowego wyżej wymienionych modeli z podanych roczników.

KOMENTARZE