Głównie zajmuję się terapią manualną i treningiem personalnym. Praca jest moim hobby, ale moją największą pasją są motocykle. Od kilku lat ścigam się w zawodach supermoto i motocrossie. Trening fizyczny traktuję bardzo poważnie.
Na skróty:
Co ćwiczyć
Dla każdego motocyklisty, który chce jeździć na wysokim poziomie, sama technika jazdy to za mało. Potrzebne jest dobre przygotowanie fizyczne. Z własnego doświadczenia wiem, jak duża sprawność jest potrzebna w motocrossie, enduro czy supermoto. Każda z tych dyscyplin jest tak wymagająca fizycznie, że przy układaniu treningu trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Moje doświadczenia w pracy i jeździe na motocyklu nasunęły mi kilka wniosków, którymi chcę się z wami podzielić.
Gdy rozpatrujemy kwestię ćwiczeń, powinniśmy się zastanowić, które mięśnie najwięcej pracują i jaki typ sprawności należy rozwijać, czyli jakim rodzajem wysiłku jest jazda wyczynowa na motocyklu. Przede wszystkim jednoślad jest „urządzeniem” niestabilnym. Porusza się pod nami we wszystkich możliwych kierunkach. Przechyla się na boki, hamuje, przyspiesza, podskakuje na nierównościach, a nawet „lata” na hopach. Są to obciążenia dynamiczne i asymetryczne o wysokiej intensywności. Możemy stwierdzić, że równowaga, gibkość i wytrzymałość siłowa będą najbardziej pożądane. Wiecie, jak je skutecznie kształtować?
Przydatna wszechstronność
Należycie dobrany trening stabilizacyjny jest wszechstronny i bardzo wartościowy. Poprawia równowagę, ale też znacząco wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Wzmacnia mięśnie wokół kręgosłupa i stawów, buduje mocny gorset mięśniowy, który jest w stanie przyjąć obciążenia, żeby ochronić nas przed urazem, np. gdy tracimy kontrolę nad motocyklem. Trening stabilizacyjny angażuje praktycznie wszystkie mięśnie. Wymaga od nich doskonałej współpracy, a to rozwija koordynację.
Ćwiczenia równowagi, takie jak stanie na piłce, dobrze jest wplatać w treningi. Nie muszą być długie, wystarczy nawet 10-15 minut. Ważna jest systematyczność, dlatego najlepiej wykonywać je za każdym razem. Najlepiej na początku treningu, tuż po rozgrzewce, ponieważ wymagają one dużej koncentracji i świeżości umysłu. Potem można przejść do części siłowej.
Ćwiczenia stabilizacji można też wykorzystać do budowania wytrzymałości siłowej. Trzeba tylko odpowiednio dobrać ich intensywność. Samo stanie na piłce będzie rozwijać głównie naszą równowagę, ale już przysiady czy podskoki na tej samej piłce są ćwiczeniem dynamicznym i będą kształtować dodatkowo wytrzymałość siłową.
Wyczuć równowagę
Każdy, kto spróbował jazdy na motocyklu crossowym, wie, jak wiele upadków zalicza się na początku. Bez odpowiednio rozwiniętego poczucia równowagi raczej nie da się sprawnie poruszać jednośladem. To ważna umiejętność, którą warto kształtować.
Równowagę i stabilizację możemy ćwiczyć, wykorzystując do tego celu taki sprzęt jak piłki gimnastyczne, dyski sensomotoryczne, trampoliny, poręcze, kółka gimnastyczne, TRX itp. Te pomoce są w stanie w miarę dobrze odwzorować pracę naszego ciała podczas jazdy.