Dokładnie 60 lat temu świat ujrzał pierwszy motocykl Yamahy, model YA-1. Dziś z okazji urodzin marka zrobiła prezent sobie i swoim miłośnikom, pokazując modele off-roadowe na sezon 2016. Z tej okazji przygotowano także wersje specjalną modeli YZ-F.
Na skróty:
Nowe motocykle Yamaha YZ450F i YZ250F na 2016 rok
Modyfikacje może nie są imponujące, ale w 2014 roku Yamaha pokazała zupełnie nowe motocykle, więc gruntowne zmiany nie były potrzebne. W przypadku dwusuwowych crossówek i modeli enduro ograniczyły się do nowej grafiki i czarnych obręczy. Jednak w zamian za niewielkie zmiany, rodzina enduro powiększyła się o jednego członka. Jest nim model YZ250X. Motocykl zrobiony według sprawdzonego i prostego przepisu. Wzięto crossową YZ250, założono 18 calowe tylne koło, zmieniono charakterystykę silnika i zawieszenia oraz układ wydechowy. Takim sposobem powstał jednoślad dostosowany do cieszących się ogromną popularnością w USA rajdów Cross-Country.
YZ250X stworzono głównie z myślą o rynku amerykańskim, jednak w dzisiejszych czasach podobno granicę nie istnieją. Yamaha zrobiła już podobny motocykl w zeszłym roku. Jednak wtedy, jako baza posłużyła czterosuwowa „ćwiartka” i tym sposobem powstał model YZ250FX.
Yamaha ostatnimi czasy co raz większymi krokami próbuje powrócić do świata enduro, o czym mogą świadczyć odświeżona gama tych motocykli (za wyjątkiem WR450F) oraz powrót fabrycznego zespołu do Mistrzostw Świata Enduro. Ja osobiście czekam jeszcze na dwusuwową WR300. Jeśli powstanie taki model, Yamaha ma duże szanse stać się poważną konkurencją dla takich producentów jak KTM, Sherco, Beta czy Husqvarna.
Materiały partnerów
DRUCHEMA PASTA DO ELEMENTÓW…K2 zabezpiecza i konserwuje opony…K2 VENOX Mleczko do usuwania…
Yamaha YZ250F i YZ450F – co się zmieniło
Zarówno 250-tka jak i 450-tka otrzymały kontrolę startu. Ten system jest praktycznie standardem w tej klasie i ma go już prawie każda nowa crossówka (za wyjątkiem Hondy).
Zmianie uległa także przednia tarcza hamulcowa, która teraz ma średnicę 270 mm. W przypadku 450-tki, na prowadzenie ma wpłynąć także zmieniony offset (wysunięcie półek zawieszenia), który wynosi teraz 25 mm, zamiast 22 mm. Taki zabieg powinien poprawić stabilność motocykla. Zawieszenie także wzięto na stół i przekonstruowano. Yamaha jako jedyna pozostała wierna klasycznemu widelcowi upside-down, podczas gdy reszta producentów postawiła na zawieszenie ze sprężyną powietrzną. W obydwóch modelach zajrzano także do silników. Zmodyfikowano skrzynię biegów i zmieniono kosz sprzęgłowy, wraz ze sprężynami, co ma usprawnić zmianę biegów i zwiększyć jej wytrzymałość.
YZ450F otrzymała nowy wałek rozrządu, natomiast YZ250F otrzymała lżejszy tłok oraz korbowód, dzięki którym silnik jeszcze szybciej wkręca się na obroty. Przed zmianami nie uchował się także wał korbowy, który został wyważony na nowo, a do tego zastosowano nowy wałek wyrównoważający.
Yamaha dała także możliwość samodzielnego modyfikowania map zapłonu. Opcjonalnie możemy dokupić urządzenie, które pozwoli nam tego dokonać w kilka chwil, bez użycia komputera.
Z okazji rocznicy, o której wspomniałem na początku, do oferty dołączyła wersja specjalna YZ-F 60 Anniversary. Od wersji standardowej różni się grafiką, w które były ubierane dawne maszyny fabrycznych zespołów Yamahy, końcówką wydechu Akrapovic, tuningową pokrywą sprzęgła GYTR, oraz listkami. Wraz z motocyklem otrzymujemy, także wyżej wspomniane urządzenie do programowania zapłonu, które w standardowej wersji dostępne jest za dopłatą.
Zmiany modeli nie są może rewolucyjne, ponieważ na takie jeszcze za wcześnie w przypadku Yamahy. Jednak widać, że po pochlebnych recenzjach modeli YZ, japończycy nie wzięli wolnego, tylko cały czas dopieszczają swoje motocykle, co świadczy o tym, jak dużą wagę przykładają do motocykli off-roadowych.
Charakterystyka techniczna Yamaha YZ250F i YZ450F
YZ250F – zmiany na rok modelowy 2016
Charakterystyka techniczna YZ250F MY 2016
YZ450F – zmiany na rok modelowy 2016
Charakterystyka techniczna YZ450F MY 2016