fbpx

W minionym roku kupiliśmy o ponad 17% mniej nowych jednośladów niż w 2012 r. Zarejestrowano również o prawie 6% mniej używanych.

Na skróty:

Eksperci Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przeanalizowali sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce w 2013 r. Z ich raportu wynika, że od kilku lat kupujemy coraz mniej jednośladów, zarówno nowych, jak i używanych.

W minionym roku zarejestrowano 56 145 nowych pojazdów z tej kategorii. To ponad 2,5 razy mniej niż w rekordowym pod względem sprzedaży roku 2008. W porównaniu z rokiem 2012 liczba rejestracji jest mniejsza o 17,1%, czyli 11 609 sztuk.

Spadki w rejestracji pojazdów używanych nie są tak drastyczne jak wśród nowych, ale ta część rynku także systematycznie zmniejsza się. Używanych jednośladów zarejestrowano 52 574 (o 5,9%, czyli o 3277 sztuk mniej niż w roku 2012).

Motocykle

Nowych motocykli kupiliśmy w 2013 r. 7390. To mniej o 4,6% (360 sztuk).

Ogółem w 2013 roku na polskich drogach przybyło 46 052 motocykli (+1,3%, +583 sztuki). Widać stąd, że tylko co szósty nowo rejestrowany w kraju motocykl jest nowy. Taka proporcja utrzymuje się co najmniej od 2006 roku.

Największym zainteresowaniem kupujących nowe maszyny cieszy się niezmiennie Romet Motors (1139 szt., -18,8%), następnie Honda (794, -19%) oraz BMW (759, +44%). Właśnie BMW oraz Harley-Davidson, który w zestawieniu najpopularniejszych marek znalazł się na miejscu 6., zasługują na szczególną uwagę. Te dwie marki premium zanotowały największy wzrost sprzedaży, odpowiednio 44% oraz 35,7%.

W ciągu roku zaznaczyła się nowa tendencja wśród klientów salonów – częściej wybierali motocykle droższe. Sytuację tę ilustruje ranking sprzedaży według pojemności silników. Zdecydowany prym wiodą motocykle z silnikami o pojemności powyżej 750 ccm – 2606 szt. Stanowią one ponad 1/3 rynku (35,3%). Oznacza to wzrost ich udziału o 9,4% w ciągu ostatniego roku. Wyprzedzają one tym samym w zestawieniu rocznym motocykle najlżejsze z silnikami o pojemności do 125 ccm, których zarejestrowano 1790, tj. o 28,3% mniej niż w roku poprzednim. Ich udział w rynku spadł z 32,2 do 24,2%. Maszyny z przedziału 501-750 ccm uzyskały 19,4% udział oraz zanotowały 9,2% wzrost do poziomu 1430 szt. Największy spadek dotknął motocykle z silnikami z przedziału 126-250 ccm (-36,6%). Zarejestrowano ich 858 i zachowały jedynie 11,6% udział w rynku, wobec 17,5% w 2012r. Motocykle z przedziału 256-500cm3 zwiększyły swój udział do 8,9% rynku i jednocześnie zanotowały 17,6% wzrost.

W ciągu całego 2013 roku liczba przywiezionych używanych motocykli była nieco większa niż w 2012. Przybyło ich 38 862, o 2,5% więcej niż w roku 2012. Najchętniej sprowadzane marki to Honda (9733 sztuk, -1,6%), Yamaha (8999, +0,6%) oraz Suzuki (7316, +1,4%). Ta trójka, dokładnie w takiej kolejności okupuje podium od 2007 roku.

Motorowery

W 2013 roku zarejestrowano 48 755 nowych motorowerów, czyli 18,7% (11 249 sztuk) mniej niż przed rokiem.

Listę najchętniej wybieranych marek przez kupujących nowe motorowery otwiera niezmiennie Romet Motors (19 117 sztuk, +6,6%), następny jest Zipp (5664, -29,1%) oraz Toros (5367, -14,3%).

Używanych motorowerów sprowadzono do Polski 13 912 (-23,3%, -4 220 sztuk). Nowe motorowery stanowiły więc 77,8% wszystkich rejestracji. Wśród motorowerów sprowadzanych dominują marki premium. Listę otwiera Peugeot (2 138 sztuk, -14,3%). Na kolejnych pozycjach znajdują się Piaggio (1 670, -19,2%) oraz Yamaha (1 538, -17,4%). Wszystkie one są tylko śladowo obecne w rynku nowych motorowerów, gdzie udział żadnej z nich nie przekracza jednego procenta. Kolejność ta utrzymuje się od 2010 roku.

KOMENTARZE