fbpx

Korki w miastach utrudniają szybkie dotarcie do poszkodowanych w wypadkach. Lecz nie przeszkadzają Hondzie ST 1300 Pan European, zmodyfikowanej na potrzeby ratownictwa medycznego.

Widać i słychać

Ratownicza Honda ST 1300 Pan European

Ta dość niezwykła maszyna jest wynikiem pracy jej właściciela i pasji do jazdy na motocyklu oraz chęci niesienia pomocy innym. Kupiona w wersji zupełnie cywilnej, została przerobiona na pojazd uprzywilejowany i wyposażona w kompletny sprzęt niezbędny ratownikowi na miejscu wypadku. Motocykl Honda ST 1300 Pan European został zaprojektowany jako maszyna turystyczna – elastyczny silnik o pojemności 1261 ccm i mocy 126 KM, potężne gabaryty, komplet owiewek oraz system kufrów pozwalają na komfortowe spędzanie wielu godzin za kierownicą. Jednakże w prezentowanym motocyklu ważniejsze od wygodnej kanapy jest wyposażenie pozwalające na szybki dojazd do miejsca wypadku i skuteczne udzielenie pomocy poszkodowanym.

Nowoczesna sygnalizacja

Ratownicza Honda ST 1300 Pan European

Na wyposażeniu ratowniczej Hondy ST 1300 Pan European znajduje się system sygnałów ostrzegawczych, zarówno dźwiękowych, emitowanych przez dwie syreny zamontowane po bokach motocykla, jak i świetlnych w postaci dwóch, asymetrycznych, diodowych lamp błyskowych umiejscowionych nad lusterkami oraz głowicy LED zamontowanej z tyłu motocykla, na maszcie teleskopowym. Sterowanie wszystkimi sygnałami i ich kombinacjami odbywa się kciukiem prawej dłoni. Przełączniki są wygodnie umiejscowione tuż przy manetce gazu. Połączenie nowoczesnej sygnalizacji z profesjonalnym, odblaskowym oklejeniem motocykla w barwach ratownictwa medycznego sprawia, że zbliżającego się pojazdu nie można nie zauważyć. Szybki przejazd nawet przez mocno zakorkowane miasto nie stanowi problemu.

Wszystko w fabrycznych kufrach

Ratownicza Honda ST 1300 Pan European

Po przybyciu na miejsce zdarzenia ratownik ma do dyspozycji bogate wyposażenie ratunkowe, umieszczone przede wszystkim w fabrycznych kufrach Hondy Pan European. Znajduje się w nich zarówno obszerny zestaw opatrunkowy (m. in. opatrunki gazowe, plastry, siatki opatrunkowe, woda utleniona, rękawiczki), jak i wyspecjalizowany sprzęt ratunkowy (kołnierze ortopedyczne, zestaw do tlenoterapii, defibrylator AED).

Tylko nie przewiezie

Ratownicza Honda ST 1300 Pan European

W fabrycznym schowku w owiewce Hondy ST 1300 Pan European idealnie mieszczą się dwa pojemniki z płynami fizjologicznymi, natomiast na klapce zamykającej schowek zamocowany został podręczny młotek bezpieczeństwa. W zamkach wszystkich kufrów są już umieszczone kluczyki, co umożliwia natychmiastowy dostęp do ich zawartości po dotarciu do poszkodowanych.

Fot. Marcin Ołtarzewski

Ratownicza Honda ST 1300 Pan EuropeanFot. Marcin Ołtarzewski

Pod względem funkcjonalnym najważniejszą cechą odróżniającą zakres działań możliwych do przeprowadzenia przy pomocy motocykla ratowniczego, a tradycyjnej karetki pogotowia jest brak możliwości transportu poszkodowanego do szpitala.

Trzeba mieć szczęście

Honda ST 1300 Pan European

Na Zachodzie motocykle ratunkowe są powszechnie wykorzystywane, głównie dlatego, że mogą swobodnie poruszać się po zatłoczonych miastach. W Polsce takich maszyn jest niestety tylko kilkanaście. Trzeba mieć szczęście, żeby zobaczyć jedną z nich na drodze.

Publikacja w numerze 2/2012 Świata Motocykli. W kioskach do 14 lutego. Numer można zamówić też na stronie: http://kulturalnysklep.pl/SM/premi/swiat-motocykli.html, a e-wydanie na stronie: http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=issue&id_title=847&prc=swiat_motocykli

Zobacz także:

Testowaliśmy Victory Boardwalk [ZDJĘCIA]

Fot. Sławek Kamiński/Agencja Gazeta

Victory BoardwalkFot. Sławek Kamiński/Agencja Gazeta

Młodzieżowa Honda

fot. Honda

MSX125fot. Honda

KOMENTARZE