fbpx

Pierwszy motocykl BMW R 32 został zaprojektowany w 1922 r., a rok później wywołał sensację, gdy zaprezentowano go podczas wystawy w Berlinie.

BMW R 32 miał stylowy wygląd, był także ekonomiczny w użytkowaniu. Stał się dla bawarskiej firmy kamieniem milowym w jej historii.

Legendarny boxer

BMW produkowało silniki lotnicze, ale po I wojnie światowej na mocy Traktatu Wersalskiego Niemcom zabroniono produkcji o militarnym charakterze. Firma musiała więc zdecydować, co chce wytwarzać. Zdecydowano, że nadal będą to silniki – do różnych pojazdów. Ale o przyszłości firmy zdecydował dwucylindrowy silnik typu boxer oznaczony kodem M 2 B 15, który sprzedawano różnym producentom motocykli. W końcu ówczesny dyrektor Franz Josef Popp postanowił, że BMW będzie produkowało również motocykle i w ten sposób najlepiej potwierdzi jakość swojego silnika. Zadanie zaprojektowania motocykla otrzymał inżynier Max Friz, który cieszył się opinią znakomitego konstruktora już przed wybuchem wojny.

Friz wymyślił, że umieści silnik M 2 B 15 poprzecznie do kierunku jazdy, co oznacza, że wał korbowy położony jest wzdłużnie. Podobnie została umieszczona skrzynia biegów, a napęd ze skrzyni na tylne koło był przenoszony za pomocą wału.

Były już wtedy brytyjskie motocykle ABC z silnikiem typu boxer umieszczonym poprzecznie. Belgijskie FN i amerykańskie Pierce miały wał napędowy. W BMW R 32 wszystkie te elementy zostały połączone. Na berlińskiej Wystawie Motoryzacyjnej w 1923 r. monachijska firma była jednym ze 132 producentów motocykli. Konkurencja była więc duża, a jednak chwalono BMW za unikatową koncepcję techniczną i modną linię R 32.

Podwójna rama

Motocykl BMW, mimo że był jednym z najdroższych na rynku, wyróżniał się nie tylko jednostką napędową, lecz także konstrukcją podwójnej ramy z rur stalowych ułożonych równolegle do siebie. Nisko zamontowany silnik obniżał środek ciężkości, a zastosowana w przednim widelcu sprężyna o niewielkim skoku dawała pewien efekt tłumienia, co w sumie składało się na całkiem niezłe właściwości jezdne konstrukcji.

Efektowne było też staranne lakierowanie motocykla, ale ważniejsze – rozwiązania techniczne, które BMW odziedziczyło po swojej produkcji lotniczej. Po raz pierwszy np. w silniku motocyklowym zastosowano tłoki z lekkich stopów. R 32 szybko zyskały opinię motocykli niezawodnych.

As wyścigów

BMW R 32 miał silnik o pojemności 494 ccm. 8,5 KM pozwalało na rozpędzenie motocykla do zawrotnej wówczas prędkości 95 km/h. Nie był to najszybszy motocykl w owych czasach, ale jeden z najszybszych. Zresztą prędkość nie miała wtedy takiego znaczenia jak dziś. Drogi były słabe, a amortyzacja tyłu ograniczała się do sprężyn siodła. Ważniejsza była użyteczność i niezawodność, a także umiarkowane zużycie paliwa. R 32 spalał ok. 3 l/100 km.

Niecały rok po premierze młody inżynier z BMW Rudolf Schleicher zajął pierwsze miejsce w wyścigu górskim w Mittenwald w Alpach bawarskich. Było to pierwsze zwycięstwo motocykla BMW, za nim szybko przyszły następne. Już w pierwszym roku produkcji BMW zyskało opinię czołowego producenta na torach i trasach wyścigowych.

KOMENTARZE