Jednoślady klasy 125 ccm cieszą się w naszym kraju ogromną popularnością i bardzo dobrze! 125 to najfajniejsza droga do poznania specyfiki jazdy na motocyklu. Jednakże wybór pojazdu, który już niebawem znajdzie się w Twoim garażu już taki prosty nie jest. Dzisiaj postanowimy zebrać kilka argumentów, którymi będziemy chcieli pokazać w jakich przypadkach skuter jest lepszy od motocykla oraz kiedy zdecydowanie lepiej wybrać motocykl.
Na skróty:
Każdy kto chce rozpocząć swoją przygodę z jednośladami i nie posiada z góry obranych założeń modelowych może mieć niemały orzech do zgryzienia. Osobiście, gdybym dzisiaj stawiał swoje pierwsze jednośladowe kroki i mieszkał w większym mieście, prawie na pewno wybrałbym… no właśnie? To wbrew pozorom nie jest takie proste!
Zacznijmy jednak od podsumowania. Bez znaczenia czy finalnie wybierzesz skuter czy motocykli, to i tak będziesz bardziej szczęśliwym człowiekiem – tak te sprzęty działają na ludzką psychikę. Weźmy jednak pod lupę bardziej praktyczne punkty odniesienia.
Czym różni się motocykl od skutera?
To tylko na pozór bardzo proste pytanie. Kiedy zbadamy dokładniej różnice to okaże się, że nie chodzi tylko o wygląd. Największą różnicą jest pozycja za kierownicą. Na motocyklu siedzimy, mając między nogami (najczęściej) zbiornik paliwa, na skuterze mamy wolną przestrzeń. Dzięki temu możemy tam przytrzymać torbę z zakupami (skutery najczęściej posiadają specjalne haczyki na ucho torby), a poza tym mamy sporo miejsca na stopy. W związku z tym możliwa jest jazda w… spódniczce, co na motocyklu już takie łatwe nie jest.
Z kolei motocykl wydaje się być mniej przyjazny w użytkowaniu, ale tylko pozornie.Chociaż wsiadanie jest trudniejsze, to obecność zbiornika paliwa między kolanami pozwala na pewny chwyt kolanami, dzięki czemu dużo lepiej będziemy w stanie czuć sprzęt i pewniej go prowadzić. Najczęściej również, pozycja za kierownicą pozwala na większe dociążenie przedniej osi, dzięki czemu zyskujemy więcej przyczepności – to jak się sami domyślacie ukłon w stronę nieco bardziej sportowej czy po prostu szybkiej jazdy.
Skuter czy motocykl? Różnice silnikowe
Teraz przechodzimy do jednostki napędowej. Skutery najczęściej nie posiadają klasycznego sprzęgła oraz skrzyni biegów. „Zmiany” przełożeń odbywają się płynnie i bez udziału kierowcy przez co dużo łatwiej jest poruszać się w mieście i dużo łatwiej jest postawić pierwsze „jednośladowe” kroki. Wszystko za sprawą tego, że możemy skupić się na trajektorii jazdy i nie jesteśmy rozpraszani, trudnym dla początkującego obowiązkiem zmiany przełożeń. Z drugiej strony nauka zmiany biegów to arcyważna sprawa. Przede wszystkim sami możemy regulować obroty silnika w stosunku do prędkości jazdy, a to sztuka obowiązkowa w górzystym lub pagórkowatym terenie. Na motocyklu 125 nauczymy się używać redukcji i poprawnej obsługi sprzęgła. Taka wiedza na pewno się nam przyda jeśli motocykl 125 jest przystankiem w kierunku większych jednośladów.Z drugiej zaś strony charakterystykę motocykla również możemy docenić w „dziurawym mieście”. Koła motocyklowe są najczęściej większe niż kółka w skuterze, a to znacząco wpływa na komfort pokonywania nierówności (im większe koło tym łatwiej jest nam przejechać przez przeszkodę). Z kolei jeśli chciałbyś dojeżdżać swoim jednośladem do pracy czy na zakupy to skuter może okazać się lepszym wyborem. Podłoga oraz rozbudowane obudowy zabezpieczają stopy, nogi oraz większość ubrania przed zabrudzeniem, więc bez obawy dojedziesz w słoneczny poranek do pracy w swoich ulubionych szpilkach czy lakierkach – niestety na motocyklu sprawa jest już bardziej skomplikowana i prawie zawsze zakończy się obowiązkową zmianą nakrycia przed wejściem do biura.
Idealny na zakupy
Skuter ma jednak jeszcze jedną olbrzymią zaletę. O ile jedną torbę z zakupami możemy umieścić między nogami kierowcy, to drugą bez większego problemu wciśniemy pod kanapę – tam prawie zawsze jest spory schowek, a to ogromna zaleta. Ale jeśli nie wybierasz się na zakupy, to po dojeździe do np. restauracji do bagażnika pod siedzeniem schowasz kask – same zalety, prawda?Ciężko jest jednoznacznie powiedzieć, która droga będzie lepsza. Wszystko zależy od Twoich preferencji i planów na przyszłość. Jeśli jednoślad ma być miejskim wozidłem, to zdecydowanie (mimo mniejszych kółek) wybrałbym skuter, ale jeśli myślisz w przeszłości o zrobieniu prawa jazdy kat. A i czasami na swojej 125-tce chciałbyś wyjechać poza miasto, to skłoniłbym się w stronę klasycznego motocykla, co nie znaczy, że podróże na skuterze totalnie odpadają. Co to, to nie. Podróże skuterowe również mają swój urok!
Skuter czy motocykl? Spowiedź końcowa autora
Muszę Wam się do czegoś przyznać. Kiedyś byłem totalnie „antyskuterowy”. Sam nie wiem dlaczego. Chyba to były czasy, w których szanującemu motocykliście nie wypadało lubić „kibli” i po prostu bezmyślnie się w to wkręciłem. Dzisiaj trochę się tego wstydzę, ale cóż – człowiek uczy się całe życie. Co ciekawe na skuterach wszelkiej maści częściej jeździłem w trasie niż po mieście, a więc korzystałem z nich najczęściej w warunkach do których nie są przystosowane.
Z perspektywy czasu wiem jak przyjemna może być podróż na skuterze o pojemności 125. Po pierwsze nie muszę zmieniać biegów co daje mi spore odprężenie i np. mogę sobie zrobić zdjęcie w trakcie jazdy, mogę się napić czy porozmawiać z przypadkowo spotkanym Azjatą na skrzyżowaniu. Skuter jest lekki, a w związku z tym nie muszę walczyć z jego masą. A kiedy zmęczę się jazdą mogę się zamienić z drugą połową (zdarza się to… nigdy, ale mogę). Poza tym prędkość. Nie jest zbyt duża, wynosi do 100 km/h. To niby niewiele, ale dla mnie wystarczy – szczególnie w podróży, w niespiesznej podróży dużo przyjemniej jest podziwiać świat, ale tak naprawdę dotyczy to zarówno skuterów jak i motocykli…