fbpx

MotoGP wraca na Węgry po ponad trzech dekadach przerwy, ale po raz pierwszy stawka Motocyklowych Mistrzostw Świata rywalizować będzie na torze Balaton Park. Czy krótki, kręty tor, nie będzie po prostu za mały dla maszyn MotoGP? Jaka będzie różnica czasów na tym obiekcie między motocyklami MotoGP a WSBK? Czy na lewoskrętym torze Marc Marquez znów zdominuje rywalizację?

MotoGP w przeszłości ścigało się na Węgrzech dwukrotnie – w sezonach 1990 i 1992 wyścigi organizowano na, znanym z F1, Hungaroringu. W 2023 roku, tuż obok jeziora Balaton i w odległości 85 km od Budapesztu, otworzono z kolei nowy obiekt – Balaton Park. Obiekt spełnia standardy FIA Grade 2, co pozwala na organizację tam wszelkiego rodzaju wyścigów samochodowych poza Formułą 1, która pozostaje na Hungaroringu i dopłacanie za najwyższy stopień licencji nie miało dla włodarzy Balaton Parku sensu. Jednocześnie obiekt otrzymał najwyższą licencję FIM, dzięku czemu można organizować na nim wyścigi MotoGP.

Balaton Park ma długość 4080 metrów, 10 lewych zakrętów i 7 prawych, 12 metrów szerokości i najdłuższą prostą o długości nieco ponad pół kilometra (665 m). To jeden z niewielu obiektów w kalendarzu, w których ściga się w przeciwną stronę do ruchu wskazówek zegara. Wielu zastanawia się jednak, czy obiekt nie będzie zbyt ciasny dla maszyn królewskiej kategorii. Ciekawie będzie też porównać wyniki osiągane na węgierskim obiekcie przez zawodników MotoGP oraz WSBK. Przypomnijmy, że karuzela World Superbike ścigała się tam pod koniec lipca, a po hat-tricka sięgnął Toprak Razgatlioglu. Turek, w drodze po pole position, uzyskał wynik 1’38.357.

W roli lidera mistrzostw na Węgry przyjeżdża oczywiście Marc Marquez, który w tym roku wygrał dziewięć wyścigów i zgarnął tyle samo dubletów, a jednocześnie triumfował w dwunastu sprintach. W efekcie, w trzynastu tegorocznych rundach Grand Prix, Hiszpan wywalczył 418 punktów. Dla porównania, w sezonie 2024, ośmiokrotny mistrz świata zdobył 392 „oczka”. Biorąc pod uwagę jego tegoroczną formę – zgarniał dublety w sześciu ostatnich rundach z rzędu – oraz fakt, że na tzw. lewoskrętnych torach zawsze świetnie mu idzie, w ten weekend to znów on będzie głównym faworytem. W klasyfikacji generalnej Marc ma już 142 punkty przewagi nad swoim najbliższym rywalem, a zarazem młodszym bratem, Alexem Marquezem.

Trzeci w tabeli Pecco Bagnaia, po fatalnym wręcz weekendzie w Austrii, traci do lidera już blisko 200 punktów. Co ciekawe, do Włocha coraz bardziej w mistrzostwach zbliża się jego rodak, debiutujący w tym roku na Aprilii Marco Bezzecchi. „Bez” z rundy na rundę radzi sobie coraz lepiej i zdecydowanie ustabilizował formę. Pomału do RS-GP przyzwyczaja się też jego team-partner, urzędujący mistrz świata Jorge Martin. Hiszpan w Austrii nie wywalczył ani jednego punktu, a w niedzielnym wyścigu upadł i mocno się poobijał, ale szczęśliwie nie nabawił się żadnego urazu.

Niezwykle ciekawie wygląda też walka o piąte miejsce w tabeli, jako że aż trzech zawodników ma na koncie po 144 punkty! Formalnie piąte miejsce zajmuje Franco Morbidellim przed swoim team-partnerem z ekipy VR46 Fabio di Giannantonio. Tyle samo punktów, co Włosi, ma też Pedro Acosta, który ma za sobą udane występy w Czechach i Austrii. Cała trójka musi uważać jednak na debiutanta Fermina Aldeguera, który coraz lepiej odnajduje się w MotoGP, a w wyścigu w Austrii wywalczył swój najlepszy finisz w klasie królewskiej.

https://twitter.com/MotoGP/status/1958076600550932864

W dalszej części stawki też może być ciekawie. Coraz szybszy na KTM-ie jest Enea Bastianini, który w Brnie wywalczył podium w sprincie, a w Austrii wywalczył swój najlepszy niedzielny wynik w tym sezonie. Solidny weekend na Red Bull Ringu zanotował też Brad Binder, który pomału wydaje się wracać do dawnej formy. Na Węgrzech zabraknie w akcji z kolei Mavericka Viñalesa, który uszkodził bark na początku lipca w Niemczech. Po opuszczeniu rundy w Czechach, Hiszpan próbował ścigać się w Austrii, ale wycofał się w sobotni poranek. Zabraknie go też na Balaton Parku, gdzie zastąpi go – tak jak w Brnie – tester KTM-a Pol Espargaro. Warto pamiętać, że Hiszpan testował na węgierskim obiekcie… 

Problemy kadrowe nadal ma też Honda – w ekipie LCR nadal, z powodu kontuzji kolana, pauzuje Somkiat Chantra. Team prowadzony przez Lucio Cecchinellego, w którego barwach w tym roku po wygraną i podium sięgał już Johann Zarco, ma ogromnego pecha jeśli chodzi o zastępców Taja. W Niemczech miał za niego wystartować Aleix Espargaro, ale uległ kontuzji. W Czechach zastępował go Takaaki Nakagami, ale po uderzeniu w sprincie przez Augusto Fernandeza – nabawił się kontuzji kolana. W Austrii i na Węgrzech początkowo za Chantrę miał jechać Iker Lecuona, ale złamał nadgarstek podczas rundy WSBK na Balaton Parku. Uraz wykluczył go też ze startu w Suzuka 8 Hours. Ostatecznie w Austrii team LCR wystawił tylko jednego zawodnika, a na Węgrzech za Chantrę miał pojechać Aleix Espargaro. „Miał”, ponieważ kilka dni przed GP Węgier upadł na rowerze i uszkodził trzeci kręg lędźwiowy, wykluczając się ze ścigania się… 

Honda liczyć będzie zatem na dobre wyniki Zarco oraz fabrycznego duetu. Tym bardziej, że kilka dni temu w Austrii Joan Mir finiszował na bardzo dobrym, szóstym miejscu i wywalczył swój najlepszy wynik w tym roku. Z kolei po fatalnym weekendzie w Austrii i swoim bez wątpienia najgorszym Grand Prix w sezonie 2025, na odbicie się od dna liczyć będzie Yamaha. Dość powiedzieć, że na Red Bull Ringu żaden z czterech zawodników jeżdżących na M1-ce nie wywalczył ani jednego punktu…

Czytaj też:

W sezonie 2025 wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne, sprint oraz wyścigi można oglądać nie tylko poprzez oficjalną stronę MotoGP (po wykupieniu pakietu), ale także w Polsacie Sport Premium 2 oraz na stronie www.polsatsport.pl!

MotoGP GP Węgier 2025 – harmonogram:

Piątek, 22 sierpnia 2025

08:30 – 08:45 Trening wolny MotoE
09:00 – 09:35 Trening wolny 1 Moto3
09:50 – 10:30 Trening wolny 1 Moto2
10:45 – 11:30 Trening wolny 1 MotoGP
12:35 – 12:50 Trening  MotoE
13:15 – 13:50 Trening Moto3
14:05 – 14:45 Trening Moto2
15:00 – 16:00 Trening MotoGP
17:00 – 17:10 Kwalifikacje 1 MotoE
17:20 – 17:30 Kwalifikacje 2 MotoE

Sobota, 23 sierpnia 2025

08:40 – 09:10 Trening wolny 2 Moto3
09:25 – 09:55 Trening wolny 2 Moto2
10:10 – 10:40 Trening wolny 2 MotoGP
10:50 – 11:05 Kwalifikacje 1 MotoGP
11:15 – 11:30 Kwalifikacje 2 MotoGP
12:15 Wyścig 1 (8 okrążeń) MotoE
12:50 – 13:05 Kwalifikacje 1 Moto3
13:15 – 13:30 Kwalifikacje 2 Moto3
13:45 – 14:00 Kwalifikacje 1 Moto2
14:10 – 14:25 Kwalifikacje 2 Moto2
15:00 Sprint (13 okrążeń) MotoGP
16:10 Wyścig 2 (8 okrążeń) MotoE

Niedziela, 24 sierpnia 2025

09:40 – 09:50 Rozgrzewka MotoGP
10:00 Rider Fan Parade  
11:00 Wyścig (20 okrążeń) Moto3
12:15 Wyścig (22 okrążenia) Moto2
14:00 Wyścig (26 okrążeń) MotoGP

Zdjęcie główne: MotoGP

KOMENTARZE