fbpx

Honda coraz śmielej sięga po materiały alternatywne – jednym z nich jest tworzywo DURABIO™, produkowane z niejadalnej kukurydzy, które wyróżnia się wysoką wytrzymałością i odpornością na zarysowania. Po debiucie w modelu Africa Twin trafiło ono do elementów sześciu motocykli rocznika 2026, takich jak osłony kierownicy czy owiewki. Marka coraz częściej wykorzystuje też plastiki z recyklingu oraz przetworzone zderzaki samochodowe, ograniczając zużycie nowych surowców i wzmacniając swój ekologiczny kierunek rozwoju.

„Potrójne działanie ku zerowej emisji” to firmowe motto Hondy zachęcające do alternatywnego myślenia i opracowywania inteligentnych rozwiązań mających na celu zmniejszenie wpływu działalności korporacyjnej firmy na planetę.

Inicjatywy te obejmują neutralność węglową, czystą energię i cyrkulację zasobów jako trzy kluczowe czynniki, które mają doprowadzić do zerowej emisji netto do roku 2050. Poza tworzeniem motocykli i samochodów elektrycznych oraz zmianami w produkcji i logistyce, wprowadzanymi w celu ograniczenia emisji CO2, Honda wdrożyła również stosowanie alternatywnych tworzyw w motocyklach.

Przykładem mogą być modele SH125i i SH150i Vetro, które wykorzystują półprzezroczyste, niepomalowane panele owiewek – ich produkcja w fabryce Hondy w Atessie generuje o 9,5% mniej emisji CO2 rocznie w porównaniu z tradycyjnymi procesami lakierniczymi. Ponadto w sześciu modelach motocykli Hondy w Europie zastosowano elementy wyprodukowane z odpadów produkcyjnych pochodzących z recyklingu oraz z bio-tworzywa inżynieryjnego DURABIO™, opracowanego przez Mitsubishi Chemical Group (MCG Group). Materiał ten jest już stosowany w kilku seryjnie produkowanych motocyklach Hondy, przy czym jego zastosowanie będzie rozszerzane w przyszłości. Ale czym właściwie jest DURABIO™i dlaczego jest przełomowe?

DURABIO™ to innowacyjny produkt pochodzenia roślinnego, pozyskiwany z odnawialnych źródeł, takich jak niejadalna kukurydza oraz pszenica. W procesie rafinacji naturalne skrobie z kukurydzy są przekształcane w glukozę, następnie w sorbitol, a na końcu w izosorbid – wysoce skuteczny związek o szerokim spektrum zastosowań, który może zastąpić tradycyjne substancje chemiczne bazujące na ropie naftowej.

Bioinnowacja w połączeniu z wysokowydajnym designem

W przeciwieństwie do konwencjonalnych tworzyw konstrukcyjnych, DURABIO™ oferuje unikalne połączenie przejrzystości optycznej, wytrzymałości i trwałości powierzchni. Jego zdolność do zapewnienia zarówno doskonałej przejrzystości, jak i żywej ekspresji kolorów pozwala Hondzie tworzyć wyrafinowaną estetykę bez konieczności malowania, eliminując tym samym cały etap procesu produkcyjnego.

Oprócz eleganckiego, błyszczącego wykończenia, powłoka DURABIO™ charakteryzuje się wysoką odpornością na zarysowania, uderzenia i długotrwałą stabilnością UV – dzięki temu idealnie nadaje się do zastosowań wymagających wysokiej wydajności, takich jak komponenty motocyklowe. Cechy te zostały już docenione przez media motocyklowe w Europie, gdzie powłoka DURABIO™ jest stosowana w nadwoziach i szybach kilku modeli Hondy – flagowego motocykla Adventure Hondy – CRF1100L Africa Twin, modelu turystycznego NT1100, niezwykle wszechstronnego NC750X, motocykla sportowo-turystycznego CB1000GT, a także dwukołowego SUV-a X-ADV i maksiskutera Forza 750.

Rozszerzenie zastosowania w całej gamie motocykli Honda

Honda po raz pierwszy zastosowała DURABIO™ w przedniej szybie, wprowadzonej na rynek w marcu 2024 roku w modelu CRF1100L Africa Twin. Przeszła ona do historii jako pierwsza na świecie przednia szyba motocyklowa wykonana z biopochodnego tworzywa sztucznego[5]. Wkrótce potem DURABIO™ zastosowano zarówno w osłonie błotnika, jak i w przedniej szybie modelu X-ADV oraz w centralnej osłonie kierownicy i bocznych owiewkach Forzy 750.

Następnie przyszła kolej na modele przygotowane na rok 2025. NT1100 zyskał przeprojektowaną przednią owiewkę, częściowo wykonaną z DURABIO™, a w NC750X materiał ten zastosowano w owiewkach oraz szybie.

Model NC750X stanowił kolejny krok w stosowaniu DURABIOTM przez Hondę. Został on pierwszym motocyklem tej marki, w którym zastosowano kolorowy materiał DURABIO™ w nadwoziu, w wersjach kolorystycznych Earth Black i Earth Ivy Ash Green.

Ostatnio, podczas targów w EICMA w Mediolanie, zaprezentowano model CB1000GT na rok 2026, którego szyba wykonana jest z DURABIO™.

Podejście wielopłaszczyznowe

Choć DURABIO™ jest jednym ze sposobów świadomego ograniczania zużycia plastiku, Honda stosuje również inne rozwiązania, aby zmniejszyć wykorzystanie surowców.

W branży motoryzacyjnej od dawna stosuje się zrecyklingowane zderzaki samochodowe do produkcji części samochodowych, takich jak osłony podwozia i kraty wlotu powietrza[6]. Dzięki optymalizacji projektu, materiał ten – wcześniej trudny do zastosowania w motocyklach – został wykorzystany w kufrach modeli NC750X i X-ADV na rok 2025, a także w podstawie siedzenia Forzy 750 z rocznika 2025.

W ramach szerszego wykorzystania przez Hondę materiałów z żywic pochodzących z recyklingu, marka zaczęła wykorzystywać polipropylen (PP). Są to materiały pochodzące z odpadów powstających podczas produkcji podzespołów samochodowych i sprzętu AGD, które są kruszone, mieszane, granulowane i ponownie wykorzystywane.

Ponieważ PP ma znane właściwości, można go dostosować tak, aby miał takie same właściwości fizyczne jak materiał pierwotny, jednocześnie unikając ryzyka zanieczyszczenia regulowanymi substancjami chemicznymi. Liderami pod względem wykorzystania PP są X-ADV i Forza 750, w których ponad 15 części wykonano z tego materiału. Ostatnio dołączył do nich CB1000F na rok 2026, z tylnym błotnikiem i dolnym panelem siedziska wykonanymi z PP.

Dążenie do gospodarki cyrkularnej

Zatosowanie DURABIO™ i innych materiałów z recyklingu wpisuje się w pięć kluczowych zasad Hondy dotyczących cyrkulacji zasobów, mających na celu przejście od liniowego modelu „weź–wyprodukuj–wyrzuć” do obiegu zamkniętego w łańcuchu wartości. Zasady te to:

Innowacje biznesowe: budowanie systemów zorientowanych na recykling, które maksymalizują wykorzystanie materiałów w całym cyklu życia produktu.

Zaawansowany recykling: inwestowanie w nowe technologie recyklingu w celu poprawy wyników ekonomicznych i środowiskowych.

Śledzenie danych: wykorzystanie narzędzi cyfrowych do śledzenia emisji CO2 w całym cyklu życia produktu oraz poprawy wskaźników odzysku zasobów.

Projektowanie w obiegu zamkniętym: Projektowanie produktów z myślą o łatwym demontażu i ponownym użyciu, w tym dobór materiałów o wysokiej zdolności do recyklingu.

Łańcuch wartości w obiegu zamkniętym: Współpraca z partnerami w łańcuchu dostaw w celu zapewnienia spójnego pozyskiwania, przetwarzania i ponownego wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu.

Honda koncentruje się na zmniejszeniu zależności od ograniczonych zasobów i opracowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ na środowisko na szeroka skalę. Obecnie około 90% surowców wykorzystywanych w nowych pojazdach pochodzi z nowych źródeł[7]. Wdrażając odnawialne i nadające się do recyklingu materiały alternatywne, takie jak DURABIO™, Honda aktywnie pracuje nad obniżeniem emisji CO2, oszczędzaniem zasobów i łagodzeniem wszelkich przyszłych zagrożeń związanych z niedoborem materiałów.

Zastosowanie DURABIO™ w motocyklach Hondy odzwierciedla misję marki, jaką jest dostarczanie „radości i swobody mobilności”, przy jednoczesnym aktywnym dążeniu do zmniejszenia wpływu na środowisko.

KOMENTARZE