fbpx

Końcowe odliczanie do najdłuższych i najbardziej wymagających zawodów hard enduro w Polsce czas zacząć! Już za dziewięć dni, 450 uczestników trzeciej edycji Beskid HERO stanie na starcie górskiej trzydniówki, a o ich losie zadecydują nie tylko nabyte przez lata umiejętności, ale również to, jak przygotowali się do zawodów.

Hard Enduro to karkołomna, wyczerpująca jazda w dzikim terenie, która daje w kość nawet najbardziej doświadczonym zawodnikom. O co więc warto zadbać przed wyścigami, aby podczas rywalizacji z terenem dać z siebie 100%?

Jak przygotować motocykl?

Twoja maszyna musi być w pełni sprawna i gotowa na wszystko – pamiętaj, że przejedzie 150 km w bardzo trudnym górskim terenie. Sprawdź wszystkie elementy poczynając od sprawności hamulców, wymianie oleju w amortyzatorach, a na dokręcaniu śrubek kończąc.
W hard enduro ważna jest trakcja, odpowiednio przygotowane tylne i przednie koło w połączeniu z dobrą techniką zapewnią Ci optymalne trzymanie i możliwość wyjechania wszystkich podjazdów bez większych problemów / czyt. ‘bez wypychania motocykla na kolanach’/.

Podłoże trasy na Beskid HERO jest specyficzne. Na większości odcinków znajduje się dużo luźnych kamieni, więc umiejętność pokonywania ich stanowić będzie kluczowy aspekt na trudnych podjazdach. Aby zapewnić odpowiednią trakcję rekomendujemy użycie Tubiliss’a w tylnym kole, z ciśnieniem powietrza 0,25-0,35 atmosfery. Z kolei sugerowane opony to:
– tył: Metzeler Soft, Mitas z pojedynczym lub podwójnym zielonym paskiem lub Michelin Medium – są to opony z miękką mieszanką gumy zapewniające doskonałą trakcję, jednak dość łatwo je przebić, dlatego warto mieć ze sobą zestaw do łatania dziur w oponach,
– przód: Michelin Starcross Medium.

Pamiętaj, aby na trzeci dzień zawodów założyć nową oponę lub przynajmniej obrócić w drugą stronę oponę używaną pierwszego i drugiego dnia.

Paliwo – zabierz ze sobą optymalną ilość, które pozwoli Ci na przejechanie 3 dni zawodów. Najbliższa stacja benzynowa oddalona jest o 15 kilometrów od paddocku, jednak po co tracić na to czas… Czy nie lepiej spędzić wolne chwile w gronie znajomych opowiadając o tym co się działo na trasie?

Paliwo w punkcie tankowania – drugiego i trzeciego dnia pozostaw pełny, podpisany baniak, o pojemności 5-10l, w punkcie tankowania /podany zostanie na odprawie technicznej/. Jeden bak paliwa nie wystarczy do pokonania całej trasy.

Co spakować na zawody?

Gdy już przygotujesz swój motocykl zadbaj o to, abyś nie zapomniał niczego spakować. Pamiętaj, że codziennie czeka na Ciebie kilkudziesięciokilometrowa jazda w dzikim terenie, a zmienne warunki terenowe i atmosferyczne potrafią zaskoczyć nie jednego z nas.

Trasa Beskid HERO jest trasą wymagającą, pamiętaj więc aby odpowiednio przygotować się na długi i ciężki wysiłek. Podstawa to odpowiedni plecak z systemem hydratacji – przed Tobą minimum 3 godziny jazdy, dlatego należało by mieć ze sobą co najmniej
2 litry płynów.
Przy trasie zlokalizowany będzie także bufet z wodą oraz napojami hipotonicznymi firmy Nutrend, gdzie uzupełnić będziecie mogli zapasy. Dużym ułatwieniem przy długich trasach jest także system podpięcia hydratacji do kasku. Pamiętaj także o żelach energetycznych, które pozwolą Ci wytrzymać długi dystans zachowując odpowiednie tempo /na terenie zawodów dostępne będzie stoisko z suplementami, gdzie będziecie mogli zaopatrzyć się w odpowiednie produkty/.

Warto również zabrać ze sobą:
– podstawowe narzędzia, które w razie drobnego defektu motocykla pozwolą Ci szybko go naprawić oraz niezastąpione trytytki, za które ktoś powinien dostać nobla .
– zrywki na gogle, które powinieneś założyć przed jazdą – zawsze lepiej mieć czyste pole widzenia przez dłuższy czas.

– chusteczki do wytarcia gogli – bardzo ważne w przypadku brzydkiej pogody.
– zapasowe rękawiczki, czyli kolejny istotny element w sytuacji, gdy pogoda nie rozpieszcza. Trzymanie kierownicy ubłoconymi, bądź mokrymi rękawiczkami nie należy do najłatwiejszych, lepiej zatrzymać się i zmienić je na suche.
– zapasowe gogle – jeśli masz możliwość, aby ktoś na trasie w razie „W” miał dla Ciebie zapasowe gogle to warto o to zadbać. Mogą Ci one dużo pomóc w razie brzydkiej pogody lub bardzo ciepłego i słonecznego dnia /mokre lub parujące gogle wymieniasz na suche/.
– jeśli nie używasz tzw. ‘klamek niełamiących się’ warto mieć również ze sobą klamkę sprzęgła i przedniego hamulca.

Na koniec sprawdź TOP3 rzeczy, których nie może zabraknąć w plecakach zawodników klasy PRO:
David Cyprian – zestaw naprawczy Tubliss, przekąski i telefon
Maciej Łoboza – podstawą jest zapas płynów w camelbacku
Oskar Kaczmarczyk – zestaw kluczy, zapasowe sprzęgło i dźwignia do zmiany biegów oraz trytytki

Z naszej strony przypomnimy, że warto zabrać ze sobą również szczyptę dobrego humoru, porcję porządnego nastawienia oraz garść zasad fair play.

Zawody Beskid HERO zaczęły wpisywać się na stałe w kalendarz imprez hard enduro i zrzeszają co roku kilkuset międzynarodowych uczestników. W trosce o przyszłoroczne edycje, przypominamy o niezwykle istotnym aspekcie jakim jest poszanowanie terenu. Obszary tras są udostępnione dla motocyklistów tylko i wyłącznie na czas wydarzenia – w związku z tym wszystkich zawodników i kibiców prosimy o uszanowanie naszych wysiłków i wstrzymanie się od jazdy po terenie zawodów zarówno przez jak i po wydarzeniu.

KOMENTARZE