fbpx

Po tym, jak w dwóch poprzednich rundach nie wywalczył ani jednego punktu, a w piątek nie wszedł do TOP10, w sobotę Pecco Bagnaia był jak w transie. Przedarł się przez Q1 i potem sięgnął po pole position, a po południu nie dał rywalom żadnych szans w sprincie. Czy w końcu doszedł do porozumienia z Desmosedici GP25, czy może dostał do dyspozycji ubiegłoroczny motocykl?

Po niezwykle intensywnym piątku, sobota w Malezji także rozpoczęła się od sporych emocji. Warto pamiętać, że przed tym weekendem sędziowie MotoGP postanowili zająć się sprawą upadków w końcówce piątkowego treningu i w kwalifikacjach. Od tej pory zawodnik, który przewróci się na trzy minuty przed końcem którejś z tych sesji, nie może podejmować próby powrotu na tor. To po części efekt zamieszania, jakie w Indonezji wywołał Alex Rins, uniemożliwiając tym samym rywalom poprawę ich wyników.

Nowy przepis w praktyce można było zobaczyć już w pierwszej części kwalifikacji, w której pod koniec upadł Fermin Aldeguer. Hiszpan ostatecznie zakończył Q1 z najlepszym wynikiem, a potem z pobocza, drogą serwisową udał się ze swoim motocyklem do paddocku… i przewrócił się tuż przed wejściem do garażu. Drugi wynik padł łupem Pecco Bagnaii, który w dwóch z trzech ostatnich rund Grand Prix nie zdobył ani jednego punktu. Upadek Aldeguera i żółte flagi przeszkodziły w końcówce Luce Mariniemu, który chwilę wcześniej był najszybszy w drugiej sesji treningowej.

Ciekawie było także i podczas drugiej części „czasówki”, podczas której sporo jednak zabrakło do ubiegłorocznego rekordu obiektu. Dość niespodziewanie po pole position sięgnął… Pecco Bagnaia, który jeszcze w piątek wyglądał na całkowicie pogubionego. Włoch ostatni raz wygrał Q2 w Japonii, gdzie potem sięgnął po zwycięstwa w sprincie i wyścigu. Czy podobnie będzie i tym razem? W garażu Ducati po stronie #63 dawno nie było już widać takiej radości, jak w sobotni poranek…

Ostatecznie zaledwie 0,016 sek do Pecco stracił inny zawodnik Ducati Alex Marquez, który już w sobotę będzie mógł przypieczętować tytuł wicemistrza świata. Jego przewaga w klasyfikacji generalnej nad trzecim zawodnikiem będzie musiała jednak wzrosnąć do co najmniej 100 punktów. Pierwszy rząd uzupełnił z kolei Franco Morbidelli, dzięki czemu Ducati, po australijskiej przerwie, wraca do dobrze znanej sobie dyspozycji. W samej końcówce blisko wskoczenia na pole position był Fabio Quartararo, który poprawiał wynik Pecco po trzech sektorach, ale ostatecznie przypadł mu czwarty rezultat. Drugi rząd startowy, obok Francuza, wywalczyli jeszcze Pedro Acosta oraz Fermin Aldeguer.

Po południu, ze startu sprintu świetnie wyszedł Pecco Bagnaia i to on objął prowadzenie w pierwszym zakręcie, przed Alexem Marquezem i Pedro Acostą. Na czwartym miejscu był Fabio Quartararo, ale już po chwili spadł za plecy Franco Morbidellego odrabiającego straty po słabym starcie z pierwszego rzędu. Jeszcze na pierwszym okrążeniu doszło do przetasowań w czołówce, gdy Acosta atakował Marqueza, a na czwartą lokatę przeskoczył Joan Mir.

Po trzecim okrążeniu przewaga liderującego Bagnaii wzrosła do półtorej sekundy, ale za jego plecami było ciasno. Do duetu Marquez-Acosta próbował dojeżdżać Mir, mający bezpieczną przewagę nad Morbidellim i Ferminem Aldeguerem. Radość zawodnika Hondy z jazdy w czołówce niestety nie trwała długo, ponieważ w połowie dystansu upadł on w dziewiątym zakręcie. Pod koniec sprintu, podczas próby ataku na Espargaro przewrócił się z kolei jego team-partner Luca Marini. Dla Włocha to pierwszy upadek w ogóle w tym sezonie!

Ostatecznie Pecco Bagnaia sięgnął po zwycięstwo z ponad 2-sekundową przewagą, wracając do formy, którą ostatni raz zaprezentował podczas Grand Prix Japonii. W kuluarach już pojawiają się spekulacje, czy Włoch faktycznie dogadał się z tegorocznym motocyklem, czy może dostał do dyspozycji ubiegłoroczną maszynę? Drugi na finiszu był Alex Marquez, przypieczętowując tytuł wicemistrza świata, podczas gdy czołową trójkę uzupełnił jego team-partner Fermin Aldeguer, zdobywając tytuł najlepszego debiutanta sezonu 2025 MotoGP. 

W samej końcówce spadło tempo Pedro Acosty i ostatecznie był on czwarty, tracąc do Aldeguera aż dwie sekundy. Czołową piątkę uzupełnił z kolei Franco Morbidelli. Ostatecznie szósty był Fabio Quartararo, a na siódme miejsce – z czternastego pola startowego – przedarł się Marco Bezzecchi. Po ostatnie punkty w sprincie sięgnęli jeszcze Johann Zarco oraz Enea Bastianini.

AKTUALIZACJA

Fermin Aldeguer otrzymał karę 8 sekund za nieprawidłowe ciśnienie w oponach podczas sobotniego sprintu. Tym samym spadł w klasyfikacji z trzeciego na siódme miejsce i wywalczył trzy punktu. Pomimo tego i tak zapewnił sobie tytuł „Rookie of the Year”, ponieważ jego przewaga nad drugim w klasyfikacji debiutantów Aiem Ogurą wynosi 113 punktów, a do zdobycia pozostało ich 99.

Czytaj też:

Start niedzielnego wyścigu MotoGP zaplanowano na godzinę 8:00.

Pełny harmonogram GP Malezji 2025 – kliknij tutaj.

MotoGP GP Malezji 2025 – wyniki sprintu MotoGP:

Wyniki uwzględniają karę dla Fermina Aldeguera.

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS/STRATA
1 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP25) 19m 53.725s
2 Alex Marquez SPA BK8 Gresini Ducati (GP24) +2.259s
3 Pedro Acosta SPA Red Bull KTM (RC16) +5.155s
4 Franco Morbidelli ITA Pertamina VR46 Ducati (GP24) +6.541s
5 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +8.468s
6 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Racing (RS-GP25) +10.232s
7 Fermin Aldeguer SPA BK8 Gresini Ducati (GP24)* +3.138s
8 Johann Zarco FRA Castrol Honda LCR (RC213V) +12.627s
9 Enea Bastianini ITA Red Bull KTM Tech3 (RC16) +12.974s
10 Fabio Di Giannantonio ITA Pertamina VR46 Ducati (GP25) +14.515s
11 Pol Espargaro SPA Red Bull KTM Tech3 (RC16) +14.924s
12 Ai Ogura JPN Trackhouse Aprilia (RS-GP25)* +15.394s
13 Raul Fernandez SPA Trackhouse Aprilia (RS-GP25) +15.461s
14 Jack Miller AUS Pramac Yamaha (YZR-M1) +17.601s
15 Alex Rins SPA Monster Yamaha (YZR-M1) +17.721s
16 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +18.248s
17 Somkiat Chantra THA Idemitsu Honda LCR (RC213V)* +22.398s
18 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Factory (RS-GP25) +22.478s
19 Augusto Fernandez SPA Yamaha Factory Racing (YZR-M1 V4) +25.412s
20 Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP25) +26.074s
  Luca Marini ITA Honda HRC Castrol (RC213V) DNF
  Miguel Oliveira POR Pramac Yamaha (YZR-M1) DNF
  Joan Mir SPA Honda HRC Castrol (RC213V) DNF

MotoGP GP Malezji 2025 – wyniki kwalifikacji MotoGP:

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS/STRATA
1 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP25) 1’57.001s
2 Alex Marquez SPA BK8 Gresini Ducati (GP24) +0.016s
3 Franco Morbidelli ITA Pertamina VR46 Ducati (GP24) +0.158s
4 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.194s
5 Pedro Acosta SPA Red Bull KTM (RC16) +0.362s
6 Fermin Aldeguer SPA BK8 Gresini Ducati (GP24)* +0.438s
7 Joan Mir SPA Honda HRC Castrol (RC213V) +0.439s
8 Fabio Di Giannantonio ITA Pertamina VR46 Ducati (GP25) +0.521s
9 Johann Zarco FRA Castrol Honda LCR (RC213V) +0.530s
10 Alex Rins SPA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.944s
11 Jack Miller AUS Pramac Yamaha (YZR-M1) +0.948s
12 Pol Espargaro SPA Red Bull KTM Tech3 (RC16) +1.173s
  Q1:      
13 Luca Marini ITA Honda HRC Castrol (RC213V) 1’57.525s
14 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Racing (RS-GP25) 1’57.549s
15 Raul Fernandez SPA Trackhouse Aprilia (RS-GP25) 1’57.776s
16 Miguel Oliveira POR Pramac Yamaha (YZR-M1) 1’57.894s
17 Ai Ogura JPN Trackhouse Aprilia (RS-GP25)* 1’58.034s
18 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) 1’58.183s
19 Enea Bastianini ITA Red Bull KTM Tech3 (RC16) 1’58.189s
20 Somkiat Chantra THA Idemitsu Honda LCR (RC213V)* 1’58.623s
21 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Factory (RS-GP25) 1’58.791s
22 Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP25) 1’59.255s
23 Augusto Fernandez SPA Yamaha Factory Racing (YZR-M1 V4) 1’59.382s

* debiutant

Zdjęcie: Ducati

KOMENTARZE