Sezon wakacyjny oraz motocyklowy w pełni i chociaż ten rok w porównaniu do poprzednich jest zdecydowanie inny, przynajmniej pod kątem szeroko pojętych wyjazdów motocyklowych to nadal łączy je wspólny mianownik: odpowiednie przygotowanie do urlopowej podróży. Stan techniczny motocykla to jedno, drugie to specjalne akcesoria, które ułatwią zabranie ze sobą niezbędnych rzeczy. Na szczęście z pomocą przychodzi niezawodny Oxford!
Na skróty:
Proces pakowania przed wyjazdem to dosyć specyficzna forma spędzania czasu. Jedni jej nienawidzą, inni ją uwielbiają. Fakty jednak pozostają niezmienne: samo przyczepienie toreb do motocykla to tylko początek. Pozostają takie kwestie jak stabilność toreb w trakcie jazdy czy wodoodporność, dzięki której przewożony sprzęt nadal będzie nadawał się do użycia.
Czasami ekonomia ma sens!
Najbardziej podstawową formą przewożenia bagażu jest użycie kultowego pająka. Jest niedrogi, zajmuje mało miejsca i możemy go użyć praktycznie na każdym typie motocykla. Musimy pamiętać, że przecież zawsze może zdarzyć się sytuacja, w której będziemy musieli improwizować i zabrać na pokład torbę totalnie nieprzystosowaną do motocyklowych podróży. W takich przypadkach docenicie ogromne możliwości siatek oraz gumowych ekspanderów (OX663 OX714 itp.). Poza tym pająk zajmuje mało miejsca – zmieści się nawet w kieszeni.
Dodatkowo pająki to doskonałe zabezpieczenie już zapakowanego sprzętu. Gumę możemy dodatkowo wykorzystać jako chwyt na torbę z „wieczornymi” zakupami czy na butelkę wody. Jak widzicie same zalety!
Ważne żebyśmy zrobili to bezpiecznie, pewnie i stabilnie. Odpowiedzialność za zgubiony towar
będzie należeć do was. Zawsze jednak pozostaje skorzystanie z toreb specjalnie przygotowanych do przewozu rzeczy.
Sakwy
Na początek sakwy. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup, sprawdźmy czy pasują naszego motocykla. Musimy pamiętać, że każdy sprzęt ma inaczej skonstruowane plastiki, inaczej poprowadzony wydech itd. Ważne, aby takie torby nie kolidowały z kominem czy podnóżkami pasażera, a jeśli faktycznie wybieramy się w podróż z pasażerem, to rozsądnym wydaje się sprawdzenie czy towarzysz podróży ma wystarczająco miejsca na nogi.
Obawa o powłoki lakiernicze może być całkiem zasadna w trakcie jazdy z sakwami (podczas jazdy wibracje i kurz w połączeniu z paskiem lub materiałem, z której uszyte są sakwy mogą uszkodzić lakier), jednak sprawę załatwi specjalny koc (OF165), który przytrzyma” torbę i zabezpieczy lakier. Co do samych sakw, możemy skorzystać z wielu wersji, ale hitem ze względu na relację cena/jakość jest seria F-1 np. OL444. W tym przypadku otrzymujemy torby uszyte z wytrzymałego nylonu (naprawdę ciężko je uszkodzić) i przede wszystkim wodoodporne, a to bardzo ważne w trakcie urlopowych wyjazdów.
Jeśli jednak chcemy aby sakwy były bardziej stylowe i jeszcze bardziej funkcjonalne to warto zaznajomić się z modelem OL316 – mają więcej kieszeni, są sztywne i można je dorwać w kilku wariantach kolorystycznych.
Tank bag. Torba na zbiornik zawsze się sprawdzi
Doskonałym uzupełnieniem sakw jest tank bag. Schowamy w nim najpotrzebniejsze przedmioty: telefon, aparat, ładowarki, mapę czy nawet kanapki na drogę. Najbardziej wartościowe rzeczy będą zawsze pod ręką, „na oku” i bez problemu taką torbę zdejmiemy z motocykla po zakończonej jeździe czy zabierzemy na dłuższy spacer.
Wybór odpowiedniej torby na zbiornik nie należy do najprostszych. Zanim zdecydujemy się na konkretny model powinniśmy sprawdzić, czy nie koliduje on z kierownicą i czy nie zasłania zegarów. Jednak podstawową kwestią jest określenie materiału, z którego wykonany jest zbiornik motocykla: czy jest plastikowy, czy metalowy? To będzie determinować jaki system mocowania powinniśmy wybrać. Do metalowego można zastosować magnesy do plastikowego pasy lub specjalne mocowanie do korka wlewu.
Tankbagi mocowane na magnesy, czy pasy opierają się o lakier i trzeba koniecznie zadbać o to, żeby nie uszkodzić powierzchni zbiornika. Możemy użyć koca, o którym mowa wyżej, albo wykleić zbiornik folią. Jeśli chcemy mocować swoją torbę do korka wlewu paliwa, to czeka nas dobranie specjalnego mocowania pasującego (najczęściej) do danej marki motocykla np. OL284 (to standard dla motocykli Yamahy) i oczywiście torby ze specjalnym uchwytem.
Dużym plusem tego rozwiązania jest możliwość szybkiego dostępu do swoich gratów. Musicie wiedzieć że większość toreb na zbiornik da się zamontować również z tyłu motocykla (na zadupku, lub kanapie pasażera. Oczywiście należy pamiętać, że w katalogu Oxforda znajdziemy specjalne torby zaprojektowane z myślą o montażu na tylnym siedzeniu, tzw. tailpack (OL338).
Kufry motocyklowe
Są jeszcze kufry. Oxford w swojej ofercie ma dwie wielkości kufrów centralnych 44 l i 24 l. W przypadku tego rodzaju bagażnika ważny jest jego montaż. Co prawda z kufrem otrzymujemy specjalną płytę montażową, ale często do jej zamocowania potrzebujemy specjalnych stelaży. Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, ich montaż jest bardzo prosty, a dodatkowo możemy je wykorzystywać jako dodatkowe uchwyty przy zapinaniu sakw czy toreb.
Plecaki dla motocyklistów
Na deser plecaki. Wygodne, pojemne i bardzo dobrze przemyślane. Posiadają specjalne zapięcia, które zabezpieczają kieszeń przed samoistnym otwarciem podczas jazdy. Doskonale sprawdzają się w mieście i podczas codziennej tułaczki z domu do pracy.
Pamiętajcie, że wszystkie te rozwiązania możemy łączyć oraz krzyżować. Dzięki ogromnej uniwersalności oraz pakowności w podróż zabierzemy wszystkie niezbędne przedmioty. Z takim sprzętem, podróż to czysta przyjemność!