fbpx

Motocykl, który sam zwalnia i opony bez gumy – Continental ma parę zaskakujących nowości

 Jeśli dotąd myśleliście, że Continental to tylko opony, przy tym niekoniecznie motocyklowe, tegoroczna ekspozycja tej firmy w Mediolanie powinna Wam szeroko otworzyć oczy. Niemiecki potentat prezentuje bowiem system automatycznego hamowania awaryjnego dla motocykli. Poza tym ma oczywiście inne nowości w zakresie wsparcia motocyklistów, a także nowinki oponiarskie, w tym modele „bez gumy”.

Blind Spot Detection

Już od ponad dwóch dziesięcioleci niemiecki koncern mocno wykracza poza swoje oponiarskie korzenie, wchodząc w rynek innowacji technologicznych, zwłaszcza związanych z systemami bezpieczeństwa. Nadszedł czas, by te systemy znalazły zastosowanie także w jednośladach.

Jeszcze bezpieczniej!

Emergency Brake Assist – czyli system awaryjnego hamowania w razie zagrożenia kolizją – to niby nic nowego, lecz w samochodach. Continental ma ambicję być pierwszym dostawcą tego systemu dla jednośladów. Wszystko po to, by zrealizować plan „Vision Zero” – ruchu drogowego bez wypadków.

Asystent hamowania

Opracowanie systemu EBA dla motocykli stało się możliwe dzięki nowym czujnikom radarowym piątej generacji, obserwującym przestrzeń wokół motocyklisty oraz dopracowanym algorytmom, oceniającym, czy przed nim rodzi się niebezpieczna sytuacja na drodze. Jeśli system uzna, że rodzi się ryzyko kolizji, ostrzega motocyklistę sygnałem wizualnym, dźwiękowym i tzw. haptycznym, czyli przez wibrujące manetki. Jeśli kierujący maszyną nie zareaguje, układ zaczyna automatycznie hamować i robi to, dopóki obie dłonie jeźdźca trzymają kierownicę. Od samochodowego układ różni się tym, że jedynie zmniejsza prędkość motocykla, podczas gdy systemy samochodowe są już w stanie całkowicie automatycznie zatrzymywać pojazdy. Jest to zatem układ wspierający, a nie zastępujący prowadzącego jednoślad. Jak Wam się podoba ten pomysł?

Inteligentny tempomat w motocyklu – łatwiej i bezpieczniej

Continental ma też inne, zaawansowane systemy wsparcia motocyklistów, np. inteligentny tempomat – Adaptive Cruise Control. To kolejna technologia, przeskakująca z wielo- do jednośladów.

Adaptive Cruise Control

Układ jest w stanie aktywnie zmieniać prędkość i dostosowywać ją w ustalonym zakresie do tej, z jaką porusza się samochód jadący przed motocyklem. Są i inne nowinki, jak asystent, ostrzegający o innym pojeździe, znajdującym się w martwym polu obserwacji motocyklisty, system rozpoznawania znaków drogowych (np. ograniczeń prędkości, żeby o nich przypominać) czy inteligentny przełącznik świateł mijania i drogowych, który używa tych mocniejszych zawsze, gdy z naprzeciwka nic nie nadjeżdża. Uzupełnieniem tego zestawu jest moduł sterujący pracą małych jednocylindrowców (50-250 ccm), który – łącząc się przez Bluetooth ze smartfonem użytkownika – może uprzyjemnić życie na różne sposoby.

Opony bez gumy? To nie fikcja, to przyszłość!

Bez nowych opon Continental nie mógłby się obejść. A w Mediolanie firma zaczyna pisać nowy rozdział w historii opon motocyklowych. Ich nowa generacja, zamiast gumy wykorzystuje butyl, materiał znany z taśm uszczelniających. Dzięki temu są lżejsze, mogą mieć cieńsze ścianki i pozostają zawsze szczelne. Są też konkretne nowości: ContiTrailAttack 3 – trzecia generacja drogowo-off-roadowego ogumienia oraz szeroka oferta ContiScoot – gum dla małych i dużych skuterów.

KOMENTARZE