fbpx

Forza 125 – prestiż przez duże P

Forza 125 – prestiż przez duże P

Honda Forza 125

Forza 125 to skuter klasy premium. Co, poza ceną i stworzonym przez speców od marketingu wizerunkiem, różni go od innych „stodwudziestekpiątek”? Okazuje się, że bardzo wiele.

Po pierwsze – jakość wykonania. Znakomite wrażenie robią solidne, precyzyjnie spasowane owiewki i wytrzymała powłoka lakiernicza. Kierunkowskazy wkomponowano w obudowy bocznych lusterek, a wlew paliwa zlokalizowano w przekroku.

Druga sprawa to komfort. Kanapa jest bardzo wygodna, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Miejsca na pokładzie jest zaskakująco dużo, jak byśmy siedzieli na skuterze klasy 400 ccm. Pasażer ma do dyspozycji rozkładane podnóżki i solidne uchwyty.

Trzecią kluczową cechą jest imponująca pojemność schowka pod siedzeniem. Możemy w nim swobodnie pomieścić dwa kaski, rękawice i płaszcz przeciwdeszczowy. Zamiast kasków włożymy tam torbę z laptopem i komplet wyprasowanych koszul. Drugi, znacznie mniejszy schowek, znajdujemy pod kierownicą. Tu wejdą np. butelka z wodą, portfel i telefon.

Tablicy rozdzielczej może Hondzie pozazdrościć niejeden dojrzały motocykl. Pomiędzy eleganckie tarcze obrotomierza i prędkościomierza wkomponowano ciekłokrystaliczny wyświetlacz, informujący m.in. o średnim i chwilowym spalaniu. Przed wiatrem chroni nas szyba, której wysokość możemy łatwo regulować. Trzeba przyznać, że Honda wyznacza w ten sposób nowe trendy i podnosi poprzeczkę. Dotychczas rozwiązania takie jak regulacja wysokości szyby były zarezerwowane dla dużych, turystycznych motocykli i wybranych maksiskuterów z najwyższej półki (np. BMW C 650 GT).

Szybciej niż myślisz

Honda Forza 125

Jednocylindrowy silnik o pojemności 125 ccm wyposażono w chłodzenie cieczą, więc nie musimy się obawiać przegrzania. W głowicy pracują nie dwa, ale cztery zawory, co w tej klasie pojemnościowej jest rzeczą niespotykaną. Moc maksymalna – 14,3 KM – pozwala na błyskawiczny start i sprawne osiągnięcie prędkości 90 km/h. Później jednostka traci trochę animuszu i rozpędza się już spokojniej. Maksymalna prędkość to 110-120 km/h. Podczas testu licznik wskazał przez chwilę nawet 130 km/h, ale teren nie był do końca płaski, więc tego wyniku nie możemy zaliczyć.

Honda Forza 125

Automatyczna przekładnia bezstopniowa działa poprawnie i zapewnia sprawne przenoszenie momentu obrotowego. Honda zastosowała dodatkowo znany z innych modeli system „Idle Stop”.

Po zatrzymaniu skutera, np. na czerwonym świetle, silnik automatycznie gaśnie. Ponowne odkręcenie manetki gazu powoduje błyskawiczny rozruch. Nie zdążysz usłyszeć nawet charakterystycznego dźwięku rozrusznika, a Forza ruszy. Jeśli obok zatrzyma się identyczny skuter, którego silnik pozostanie na chodzie, opóźnienie startu i tak będzie zależeć wyłącznie od refleksu kierowców. System możemy w każdej chwili dezaktywować przyciskiem na kierownicy. Tylko po co, skoro „Idle Stop” działa wzorowo i pozwala zaoszczędzić trochę paliwa?

Silnik na diecie

Honda Forza 125

Honda dla modelu Forza 125 deklaruje średnie spalanie na poziomie 2,3 l/100 km. Podczas testu uzyskałem 2,4 l/100 km. Gdy jeździ się po zakorkowanym mieście, a manetkę gazu traktuje jak przełącznik, spalanie oczywiście wzrasta, choć wciąż nie przekracza magicznej bariery 3 l/100 km.

Honda Forza 125

Problemu nie sprawia natomiast złamanie innej magicznej bariery – zejście poniżej 2 l/100 km. Gdy sunąłem po przedmieściach z prędkością rzędu 60-80 km/h, uzyskałem rekordowo niskie spalanie – około 1,5 l/100 km. Nigdy nie ufam do końca komputerom, więc sprawdziłem wynik podczas kolejnych tankowań. Dane pokazywane na wyświetlaczu znalazły pokrycie w moich obliczeniach. Zbiornik paliwa o pojemności 11,5 litra zapewnia przy mieszanym cyklu jazdy zasięg wynoszący ponad 450 km. Jeśli codziennie pokonujesz 45 km, tankowanie do pełna za kwotę około 50 zł powinno wystarczyć na 10 dni jazdy. To brzmi znakomicie.

Skuter nawet dla początkujących

Honda Forza 125

Forza 125 toczy się na 15 calowej feldze z przodu i 14-calowej z tyłu. Inżynierowie znaleźli znakomity kompromis pomiędzy zwrotnością a poręcznością podczas manewrowania w gęstym ruchu miejskim oraz stabilnością a komfortem podróżowania przy większych prędkościach. Z tyłu mamy do dyspozycji dwa elementy resorująco-tłumiące. Napięcie wstępne sprężyn możemy regulować.

Honda Forza 125

Tarczowe hamulce zapewniają dobrą dozowalność i w pełni satysfakcjonującą efektywność. Dodatkowo pojazd został wyposażony w czuwający nad bezpieczeństwem system antypoślizgowy ABS. Do precyzji jego działania również trudno się przyczepić.

Skuter prowadzi się dziecinnie łatwo. Szybko oswoi się z nim nawet osoba bez żadnego doświadczenia z jednośladami. Potrzebny będzie tylko krótki trening na placu manewrowym albo dużym parkingu. Dzięki Hondzie lawirowanie między samochodami staje się czystą przyjemnością.

Co wypada prezesowi

Honda Forza 125

Podstawowym celem konstruktorów tego modelu było stworzenie najwyższej klasy skutera, który nadaje się zarówno do jazdy w mieście, jak i poza nim. Oczywiście prędkość podróżna na poziomie 90-100 km/h (o ile ma być komfortowa) to trochę za mało na dalsze wyprawy, niemniej Forza znakomicie sprawdzi się w zakorkowanej metropolii i na przedmieściach. Niestraszna jej także miejska obwodnica, gdzie trzeba się trochę rozpędzić. Najwyższa jakość wykończenia sprawia, że można bez wstydu pojechać tym skuterem nawet na biznesowe spotkanie.

Honda Forza 125

Ta jakość musi kosztować. W tym przypadku – 19 900 zł. Dla przykładu konkurencyjna Yamaha X-Max 125 kosztuje 19 990 zł, a Suzuki Burgman 125 ABS – 19 500 zł. Jak widać, różnice w cenach są czysto kosmetyczne. Oczywiście Honda ma w ofercie również znacznie tańsze modele. Jest popularny SH 125i (14 100 zł) czy znakomity PCX 125 (11 800 zł), ale przecież nie wypada, aby prezes przyjeżdżał do firmy takim samym sprzętem jak jego pracownicy…

Dane techniczne Honda Forza 125

Honda Forza 125

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: jednocylindrowy

Rozrząd: SOHC, 4-zaworowy

Pojemność skokowa: 124,9 ccm

Średnica I skok tłoka: 52,4 I 57,9 mm

Stopień sprężania: 11,5:1

Moc maksymalna: 14,3 KM (10,5 kW) przy 8750 obr./min

Moment obrotowy: 12 Nm przy 8250 obr./min

Zasilanie: wtrysk paliwa PGM-FI

Smarowanie: b.d.

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Sprzęgło: automatyczne, odśrodkowe

Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa V-MATIC

Napęd tylnego koła: pas

PODWOZIE

Rama: stalowa, rurowa, dolna belka nośna

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy, średnica 33 mm

Zawieszenie tylne: wahacz aluminiowy, dwa amortyzatory, 7-stopniowa regulacja napięcia wstępnego

Hamulec przedni: tarczowy, średnica 256 mm, 2-tłoczkowy zacisk

Hamulec tylny: tarczowy, średnica 240 mm, 1-tłoczkowy zacisk

Opony przód I tył: 120/70-15 I 140/70-14

ELEKTRONIKA

ABS: w standardzie

Kontrola trakcji: brak

Inne: system Idle Stop

WYMIARY I MASY

Długość: 2134 mm

Szerokość: 748 mm

Wysokość: 1452 mm

Wysokość siedzenia: 780 mm

Rozstaw osi: 1490 mm

Prześwit: 148 mm

Kąt pochylenia główki ramy: b.d.

Masa własna: 162 kg

Dopuszczalna masa całkowita: b.d.

Zbiornik paliwa: 11,5 l

Pojemność układu olejowego: 0,9 l

KOMENTARZE