fbpx

Kierowcy z prawem jazdy kat. B już ponad miesiąc mogą jeździć na jednośladach klasy 125. Przetestowaliśmy pięć takich motocykli i dwa skutery. Radzimy, co wybrać.

Proste i przyjemne środki transportu

Motocykle i skutery 125

Prawdopodobnie wielu z Was już myślało o zakupie skutera, bądź motocykla o pojemności 125ccm. Jeśli nie, to mamy nadzieję, że to zrobicie teraz. Jednoślady bardzo ułatwiają życie w mieście. Nie dość, że dowiozą Was wszędzie szybciej, niż samochód, to jednocześnie są wręcz komicznie tanie w eksploatacji. Spalanie na poziomie 2-3 litrów na 100 kilometrów, parkowanie praktycznie gdziekolwiek bez konieczności wnoszenia opłat i kilkukrotnie niższe koszty serwisowania sprawiają, że zakup „stodwudziestkipiątki” może się szybko zwrócić.

Jako redakcja Świata Motocykli nigdy szczególnie nie zwracaliśmy uwagi na sprzęty o tak małej pojemności. Ot, takie pocieszne sprzęciki, na których można było się od czasu do czasu powygłupiać. Jednak kiedy okazało się, że wielu Polaków może na nie w pełni legalnie wsiąść, nabrały w naszych oczach dużej wartości.

Potencjał takich maszyn był nam doskonale znany, ponieważ analogiczne prawo panuje w wielu krajach Europy. Małe skutery i motocykle skutecznie przemieszczają populację naszego kontynentu i mniej więcej całą daleką Azję.

Dlaczego dla nas, jako redakcji, jest to tak ważne wydarzenie? Po pierwsze dzięki tej ustawie polski motocyklizm ma szansę wyjść ze stereotypów. Uważamy, że motocykle w oczach społeczeństwa przeistoczą się w końcu z dwukołowych maszyn śmierci i zagłady w zwykłe, proste i przyjemne środki transportu. Po drugie – część z nowych użytkowników jednośladów złapie bakcyla, zrobi prawko kat. A i będzie eksplorować różne dziedziny dwukołowej przygody.

Najważniejsze jest to, żeby dobrze zacząć. Oferta jest dość bogata, a możemy się spodziewać, że w przyszłym roku importerzy zaleją nas dziesiątkami nowych modeli. Obawiamy się, że osoba, która nie ma żadnego doświadczenia, może po prostu zgłupieć, dlatego postaramy się pomóc Wam w zawężeniu poszukiwań. Zebraliśmy sprzęty z różnych grup, poznaliśmy ich wady i zalety, dzięki czemu być może odnajdziecie typ maszyny, który będzie Wam odpowiadał.

Pełny przegląd motocykli i skuterów o pojemności 125ccm publikujemy w dodatku do numeru 10/2014 Świata Motocykli, który do połowy października możecie kupić w kioskach.

MIO MOOV M410 Polskaw okazje.info

Skuter mały – Honda PCX 125

Honda PCX 125

Skutery podzieliliśmy na małe i duże. Pojemność silników jest taka sama, jednak ich nadwozia znacząco się różnią. Honda PCX walczy o dobre imię najmniejszych jednośladów i robi to wybitnie dobrze.

Największą zaletą tego typu pojazdów jest ich zwrotność. Małe skutery są banalnie proste w prowadzeniu. Dodajesz gazu i jedziesz, naciskasz dźwignię i hamujesz. Nie ma sprzęgła, nie ma biegów, nie ma zmartwień. Skuterki tak sprawnie poruszają się w ruchu miejskim, że możemy je porównać do Jackie Chana, a korek do bandytów (oczywiście walkę należy wykonywać zgodnie z kanonami filmowymi bez kontaktu fizycznego).

Każdy skuter ma pod siedzeniem schowek, w którym zazwyczaj zmieści się kask, rękawiczki, a może coś jeszcze. Tak więc parkujemy nasz jednoślad, pod siedzenie wrzucamy wszystkie akcesoria i jesteśmy wolni.

Wybór małych skuterów jest ogromny. Przyjmują formy zarówno klasyczne, jak i nowoczesne. Polecamy zakup skutera z możliwie dużymi kołami. Przykładem jest właśnie Honda PCX, którą widzicie. Jej wąskie i wysokie obręcze może nie wyglądają zbyt bojowo, ale im większa średnica kół, tym lepiej skuter będzie zachowywał się na nierównościach.

Minusem tego typu pojazdów będzie ograniczona umiejętność atakowania krawężników i niski poziom rozrywki. Podróżowanie w dwie osoby też nie będzie należeć do najwygodniejszych. To idealne sprzęty dla osób, które swój pierwszy jednoślad będą traktować tylko i wyłącznie jako praktyczny środek transportu. W szczególności polecamy kobietom.

Plusy
+ Łatwa obsługa
+ Zwrotność
+ Niskie spalanie
Minusy
– Mniejsza stabilność przy wyższych prędkościach
– Mała ładowność

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda PCX 125Fot. Darek Felis-ObryckiMONITOR AUDIO – PŁYN DO LAKIERU 1 opinia w okazje.info

Skuter duży – Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125

Większy skuter to opcja dla osób, które również pragną wkładać jak najmniej wysiłku w jazdę, ale oczekują wyższego komfortu. Być może nie chcecie tylko i wyłącznie sami wozić się do pracy, ale również będziecie regularnie jeździć z pasażerem.

W takim przypadku powinniście spojrzeć na skutery, które w naszym teście reprezentowane są przez Kymco. Nie dość, że większe nadwozie spokojnie pomieści dwie dorosłe osoby, to dodatkowo wyglądamy na nim troszkę poważniej.

Skutery tego typu odnajdziemy w ofercie niemal każdego producenta. To maszyny tego pokroju są najpopularniejszymi środkami transportu w wielu społeczeństwach na całym świecie. Zazwyczaj posiadają duże koła, dzięki czemu jeżdżą bardziej stabilnie.

Ceną za to jest mniejsza w porównaniu z małymi skuterami zwrotność i większa masa własna, przez co spalają nieco więcej paliwa. Tego typu skutery ponownie polecamy osobom, które przede wszystkim patrzą na praktyczny aspekt używania jednośladów. Poradzą sobie z nimi zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Plusy
+ Łatwa obsługa
+ Duże nadwozie
+ Większa ładowność
Minusy
– Wyższe spalanie
– Mniejsza zwrotność

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kymco City Agility 125Fot. Darek Felis-ObryckiZestaw do tapicerki samochodowej (czyszczenie – pielęgnacja)w okazje.info

Motoskuter? Motorower? – Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125

Nie mamy pojęcia, jak powinniśmy nazwać zielonego indywidualistę. Kawasaki oferuje nam sprzęt, który jest czymś pomiędzy skuterem a motocyklem. Przy okazji wygląda jak motorower, ale w końcu ma 125 ccm pojemności, więc nim nie jest.

Zgłupieliśmy, ale najważniejsze jest, jak on jeździ. Athlete jest nietypowy ze względu na przełożenie napędu. Otóż posiada czterostopniową, manualną skrzynię biegów, ale wyręcza nas w kwestii używania sprzęgła. Proces wysprzęglania odbywa się automatycznie, nam pozostaje wybór biegu i dodanie gazu. Całkiem ciekawa opcja dla osób, które pragną jeździć manualem, ale jednocześnie czują się onieśmielone koniecznością obsługi sprzęgła dłonią.

Jeśli nigdy nie jeździliście na motocyklu, używanie lewej dłoni do wysprzęglania, lewej stopy do zmiany biegów, a prawych kończyn do hamowania osobno przednim i tylnym kołem, to takie zamieszanie może być początkowo dość mylące.

Zaletą jednośladów z manualną skrzynią biegów jest jeszcze niższe spalanie, niż w przypadku skuterów. Oprócz tego dają więcej frajdy z jazdy. Zwróćcie uwagę na koła Kawasaki. Są duże i wąskie. Nie wyglądają szczególnie bojowo, ale dzięki nim Athlete bardzo sprawnie zmienia kierunki i równie dobrze prowadzi się nawet na nierównościach.

Wygląd jest kosmiczny i sami musicie zdecydować, czy się Wam podoba. Polecamy go zarówno (niewysokim) mężczyznom, jak i kobietom – wszystkim, którzy w przyszłości nie wykluczają przesiadki na motocykl lub są fanatykami niskiego spalania.

Plusy
+ Styl „Marsjanie atakują”
+ Dobra rozgrzewka przed motocyklem
+ Niskie spalanie
+ Dobre prowadzenie
Minusy
– Małe gabaryty
– Bliżej nieokreślona tożsamość

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Kawasaki Athlete 125Fot. Darek Felis-ObryckiAlan 121 1 opinia w okazje.info

Motocykl – Honda CBF 125

Honda CBF 125

Przed nami maszyna, która jest typowym motocyklem pojemności 125 ccm. Honda CBF 125 reprezentuje klasę najbardziej skutecznych (jeśli chodzi o jazdę) małych jednośladów.

Musicie przyznać, że nie wygląda zbyt imponująco. Cienkie opony, pozornie wątłe zawieszenie i niezbyt wyszukana stylistyka. Na tym lista minusów się kończy.

Mała Honda pokazała, że maszyny tego typu są najszybsze i najlepiej się prowadzą. Oprócz tego na pokładzie spokojnie zmieszczą się dwie osoby. Możecie zauważyć nawet owiewkę, która daje symboliczną ochronę przed wiatrem.

Motocykl tego typu pozwoli Wam poruszać się zarówno po mieście, jak i poza nim. Prędkość przelotowa na poziomie 90-100 km/h jest całkowicie realna. Dodatkowo nie będą mu straszne krawężniki, a nawet drogi nieutwardzone.

Motocykle pojemności 125 ccm to naprawdę bojowe sprzęty, a Honda CBF dowodzi tego w 100%. Osoby ambitne mogą nawet troszkę się wyżyć na zamkniętych placach, ponieważ ten motocykl całkiem chętnie staje na jedno koło i może niezbyt widowiskowo, ale przyjemnie pali gumę.

Wisienką na torcie jest fakt, że Honda CBF wygrała w naszym teście każde starcie podczas prób przyspieszenia.

Plusy
+ Najszybsza 125 ccm
+ Najlepsze prowadzenie
+ Uniwersalnośc
Minusy
– Musisz umieć zmieniać biegi
– Ciężko na ten wygląd poderwać dziewczynę

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Honda CBF 125Fot. Darek Felis-ObryckiGIVI H108 Kask motocyklowy 10.8 URBAN J JET w okazje.info

Funduro – Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125

Kolejny nietypowy motocykl w zestawieniu. Ciężko znaleźć dla niego konkurencję, ale jest tak specyficzny i pocieszny, że musieliśmy go Wam przedstawić. Oto Suzuki Van Van, czyli motocykl, który moglibyśmy określić jako Funduro.

Pierwotnie został zaprojektowany jako motocykl plażowy, jednak przez lata produkcji zyskał taką popularność, że ludzie używają go do przeróżnych celów.

Jego największym atutem jest wygląd. Klasyczna linia połączona z baloniastymi oponami wygląda niemal jak karykatura motocykla, dzięki czemu Suzuki jest niesamowicie radosną maszyną.

Ogromne nie są tylko koła. Równie duża jest kanapa, która chętnie przyjmie dwie osoby i zawiezie je, gdziekolwiek tylko zechcą. Van Van sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na terenach wiejskich. Skróty przez polne czy leśne dróżki są dla niego środowiskiem naturalnym.

Pali śmiesznie mało paliwa i zachowuje się bardzo stabilnie w zakrętach. Przez to, że opony są tak szerokie, Suzuki nie skręca tak chętnie jak reszta stawki, ale nikomu z nas to nie przeszkadzało.

Sprzęt idealny dla każdego, kto ma poczucie humoru lub chce wygodnie latać sobie zarówno po asfalcie, jak i poza nim. Nie wiemy jak Wy, ale my go pragniemy.

Plusy
+ Super styl
+ Stabilność i przyczepność w zakrętach
+ Chętnie zjeżdża z utwardzonych dróg
Minusy
– Nie jest królem osiągów
– Nie jest nasz

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Suzuki Van Van 125Fot. Darek Felis-ObryckiBottari Pojemnik na kask motocyklowy SEATTLEw okazje.info

Enduro – Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125

Opcja dla bardziej ambitnych adeptów motocyklowej przygody. Motocykle typu enduro nie są najwygodniejszą i najbardziej ekonomiczną opcją, ale dają największe możliwości w kategorii uniwersalności. Nie będą im straszne żadne krawężniki, zjazdy, podjazdy czy nawet schody. Poza miastem będziecie mogli wjechać praktycznie wszędzie.

Lekkie maszyny tego typu wyposażone w odpowiednie ogumienie są w stanie pokonać praktycznie każdy teren. Dostępne są też opony uniwersalne, takie jak te zamontowane w Rieju Marathon Pro 125. Sprawdzą się zarówno na asfalcie, jak i w średnio trudnych warunkach offroadowych.

Jeśli zdecydujecie się na zakup motocykla enduro, będziecie mogli w ciągu tygodnia jeździć do pracy, a w weekendy wyżywać się w terenie. Polecamy go w szczególności mężczyznom, również ze względu na rozmiary motocykla. Jest on wyższy od innych konstrukcji i nawet wysokie osoby będą się czuć na nim dobrze.

Dla równowagi w kategorii komfortu musimy powiedzieć o siedzeniach w tego typu maszynach. Są one wąskie i twarde, więc istnieje ryzyko poczucia bólu w miejscu poniżej pleców… Oprócz tego z racji dużych kół motocykle tej klasy będą mniej chętnie skręcać w porównaniu do innych 125 ccm, a uniwersalne opony nie będą zachęcać do bicia rekordów prędkości w zakrętach.

Musicie również pamiętać, że jazda w terenie łączy się z wywrotkami i mocniejszą eksploatacją elementów motocykla, dlatego prawdopodobnie będziecie musieli go częściej serwisować.

Plusy
+ Żwawy silnik
+ Możliwości terenowe
+ Wysokie siedzisko
+ Fajnie wygląda
Minusy
– Mniejsza zwrotność
– Niski komfort tzw. posiedzenia
– Trzeba go częściej serwisować (jeśli używamy go w terenie)

 

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-Obrycki

Fot. Darek Felis-Obrycki

Rieju Marathon Pro 125Fot. Darek Felis-ObryckiTurtle Wax Cockpit Cleaner – płyn od czyszczenia plastików 500 ml w okazje.info

Cruiser – Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125

Na koniec opcja dla osób lubiących relaks. W ofercie importerów odnajdziemy kilka fajnych motocykli typu cruiser lub im podobnych maszyn o klasycznych kształtach. Jako przedstawiciela tego gatunku widzicie Rometa. Nie jest to chopper, lecz sprzęt nawiązujący do klasyków polskiej motoryzacji.

Motocykle tego typu dają największy komfort i dają się bardzo łatwo prowadzić. Wszystko dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości. W odróżnieniu od ich odpowiedników z dużymi silnikami małe cruisery skręcają bardzo chętnie. Siedzisko znajduje się niewysoko nad ziemią, dzięki czemu nawet osoby o niewielkim wzroście bez problemu znajdą oparcie dla nóg podczas postoju.

Romet pokazał, że maszyny tego typu potrafią być bojowe. Nie dość, że bardzo sprytnie radził sobie na ciasnym torze, to całkiem nieźle zachowywał się w lekkim terenie. Jak się okazuje, dostojne tempo pozwala na jazdę w niemal każdych warunkach.

Minusem są dość małe gabaryty. Mężczyzna o przeciętnym wzroście będzie wyglądał na takich sprzętach, jakby jechał na psie. Dlatego maszyny tego typu w szczególności polecamy paniom i panom o niedużych gabarytach.

Smaczkiem jest fakt, że tego typu motocykle są podatne na kosmetyczne modyfikacje. W sklepach znajdziemy sporo akcesoriów, a w Internecie jeszcze więcej inspiracji. Majsterkowicze będą mogli bawić się w indywidualizowanie swojej maszyny bez końca.

Plusy
+ Podróżowanie na pełnym relaksie
+ Zaskakująco dobre prowadzenie
+ Dobra opcja dla indywidualistów
+ Nisko umieszczone siedzisko
Minusy
– Nieduże gabaryty
– Raczej nie poszalejemy

 

To by było na tyle. Mamy nadzieję, że pomimo niezbyt szczegółowych opisów daliśmy radę naświetlić Wam różnice pomiędzy konstrukcjami różnego typu. Jeśli już wiecie, jaki motocykl lub skuter odpowiadałby Wam najbardziej, możecie rozpocząć poszukiwania.

Pomocny będzie dodatek do Świata Motocykli nr 10/2014, w którym oprócz oferty producentów odnajdziecie sporo przydatnych informacji.

Zachęcamy do wyposażenia swojego garażu w jakiś fajny sprzęt klasy 125 ccm!

Za użyczenie placu dziękujemy Automobilklubowi Polskiemu.

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-Obrycki

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-Obrycki

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-Obrycki

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-Obrycki

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-Obrycki

Darek Felis-Obrycki

Romet Ogar Caffe 125Darek Felis-ObryckiCarplan Preparat do nabłyszczania opon 500mlw okazje.info

KOMENTARZE