Chłodzony cieczą, chiński dwusuw to rzadkość. Dotąd w testach przewinął się tylko jeden taki skuter z Państwa Środka. Teraz to rozwiązanie postanowił wprowadzić Romet w modelu 717 2T H2O.
Na skróty:
Jak z paddocku
Romet 717 2T to nie tylko sportowa stylistyka i dwusuwowy, chłodzony cieczą silnik. Znajdziemy w nim więcej rozwiązań spotykanych w markowych pojazdach.
Pierwsze spotkanie z nowym Rometem powoduje, że zaczynamy się poważnie zastanawiać, czy aby na pewno jest on chińskiej produkcji. Nadwozie przypomina Aprilię SR, chociaż nie jest jej kopią. Uwagę zwraca staranność wykonania i wykończenia. Powłoki lakiernicze są bez zarzutu. Dzięki trafnej kolorystyce i naklejkom skuter wygląda, jakby właśnie służył za środek transportu na paddocku. Nawet kanapa jest biała, aby pasować do nadwozia. Wbrew pozorom, utrzymanie jej w czystości nie stanowiło większego problemu.
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
W schowku pod kanapą zmieściłem bez problemu kask typu jet. I wszystko by mi się podobało, gdyby nie zestaw wskaźników na kierownicy. Wygląda wręcz elegancko, wskaźniki są czytelne, logicznie rozmieszczone. Jednak stylistycznie nie pasują do sportowego charakteru Rometa 717 2T H2O. Bardziej na miejscu byłby wyświetlacz, niż nobliwie wyglądający, tradycyjny, analogowy prędkościomierz.
Rzadkie rozwiązanie
Przy dokładniejszych oględzinach można zobaczyć kilka ciekawych rozwiązań. Tarcze hamulcowe są typu wave, z chłodzącymi nacięciami, jak w sportowych skuterach. Na szczególną uwagę zasługuje umiejscowienie tylnej tarczy. Znajdziemy ją między obudową układu przeniesienia napędu a kołem, w płaszczyźnie symetrii koła.
Ten system jest stosowany w skuterach sportowych z wyższej półki. Oglądając hamulce, nie sposób nie zauważyć bardzo ładnych, lekko wyglądających kół skutera o średnicy 12 cali.
Ciekawy stylistycznie jest również tłumik. Co prawda nie wygląda jak typowo sportowy, jednak kształt jego osłon jest utrzymany w klimacie całości: doskonale maskuje, że wylot spalin jest skierowany ku dołowi.
Najbardziej nowatorski, jak na skuter z Państwa Środka, jest silnik. Dwusuw chłodzony cieczą w przypadku producentów japońskich lub europejskich nie jest żadną nowością. Jednak w chińskich skuterach, oferowanych na polskim rynku, to rzadkość.
Lecz po co taki system, jeśli podnosi cenę i komplikuje konstrukcję? Otóż silnik taki ma bardziej stabilny bilans cieplny, więc jest bardziej odporny na przegrzanie, co przekłada się na większą trwałość, lepsze osiągi i niższe spalanie. Silnik Rometa w wersji stłumionej generuje wprawdzie tylko 3,1 KM, ale są to żwawe koniki.
Niewielka różnica
Testowy skuter miał zdjętą blokadę osiągów, więc bez stresu można było w pełni wykorzystywać jego możliwości. Pamiętając, że silnik jest chłodzony cieczą, po jego uruchomieniu należy chwilę odczekać, aby chociaż trochę złapał temperatury. Inaczej gdy da się od razu pełny gaz, dużo szybciej się będzie zużywał.
Podczas przyspieszania silnik ciągnie równo. Nie czuć żadnego przymulenia. Od 40 km/h do około 60 km/h wręcz jeszcze żwawiej przyspiesza. Ostatnie 15 km/h, czyli do osiągnięcia prędkości maksymalnej, uzyskuje już w trochę spokojniejszym tempie. Dynamika nie jest więc może taka, jak sportowych skuterów włoskich, francuskich, tajwańskich lub japońskich, ale różnica nie jest duża. Ten ?chińczyk? skutecznie je goni.
Prowadzenie Rometa jest na dobrym poziomie. Bez problemu można nim składać się w zakręty i równocześnie korygować tor jazdy. Hamulce, które podczas oględzin zrobiły dobre wrażenie, okazały się bardzo skuteczne. Dozowanie siły hamowania jest możliwe w całym zakresie ich pracy. Może tylko z przodu przydałaby się tarcza o nieco większej średnicy.
Komfort jazdy, jak na skuter o sportowych aspiracjach, jest dobry. Kanapa, która wydawała się wąska, okazała się wygodna. Pozycja za kierownicą jest jedna – krzesełkowa. To nie maksiskuter, aby wyciągać nogi do przodu.
Inna jazda
Początkowo do Rometa 717 2T z chłodzeniem cieczą podszedłem ostrożnie. Ot, kolejny, chiński skuter. Może ładnie wygląda, ale co z tego? Lecz ten roller to już inna jakość i inna jazda w porównaniu do konstrukcji sprzed kilku lat. Jest nie tylko żwawy w mieście i dobrze się prowadzi. Nic w nim nie trzeszczy, nie pęka. Jazda daje sporo przyjemności. Osłona dolnych partii kierowcy przed wiatrem jest dobra, tylko górna część ciała nie jest chroniona szybą, więc trochę wieje. Jedynym minusem jest brak wyłącznika zapłonu w bocznej podstawce: można ruszyć, mimo że jest otwarta.
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
W ubiegłym roku sportowy Romet był dostępny tylko w jednym malowaniu – biało-niebiesko-żółtym. W roku 2013 występuje w innych barwach – biało-żółto-czarno-czerwonych. Cena skutera nie jest już taka mała, ale to przecież najbardziej nowoczesna pięćdziesiątka w ofercie Rometa.
Dane techniczne Romet 717 2T H2O
SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą
Układ: jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 49,5 ccm
Moc maksymalna: 2,3 kW (3,1 KM)
Zasilanie: gaźnik
Rozruch: nożny/elektryczny
Przeniesienie napędu: bezstopniowa CTV
PODWOZIE
Rama: stalowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, jeden element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni: tarczowy
Hamulec tylny: tarczowy
Ogumienie przód/tył: 120/70-12 / 130/70-12
WYMIARY I MASY
Długość: 1870 mm
Szerokość: 700 mm
Wysokość: 1165 mm
Rozstaw osi: 1320 mm
Masa pojazdu: 98 kg
Zbiornik paliwa: 6 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/h, w teście ok. 75 km/h
Średnie zużycie paliwa: 3,6 l/100km
CENA: 5700 zł.
Publikacja Świat Motocykli 7/2013
Zobacz także
Andrzej Dąbrowski: Motorower Romet CRS 50 jeździ śpiewająco
Fot. Agnieszka Matynia Dąbrowska
Fot. Agnieszka Matynia Dąbrowska
Fot. Romet