Nowość Zippa, maksiskuter Quantum QR Max 125, wygląda tak, że trudno mieć wątpliwości, czym był inspirowany.

Znalezienie dobrego wzorca nie jest najłatwiejsze. W przypadku QR Max 125 chyba każdy zgodzi się, że jego idolem była Yamaha X-Max 125. Podobieństwo nadwozia jest uderzające, zestawu wskaźników również, tylko jego zawartość wygląda inaczej. W Zippie mamy dwa wyświetlacze: lewy – obrotomierz i prędkościomierz, zaś prawy – zegar oraz licznik przebiegu dziennego i całkowitego. Od razu pojawiają się zastrzeżenia: cyfry obrotomierza są za małe, co utrudnia odczyt podczas jazdy (pomijam sens tego wskaźnika w małolitrażowym skuterze z przekładnią bezstopniową), a cyfry liczników przebiegu są większe, niż zegara (który przecież bardziej się przydaje).
Dużą zaletą jest hamulec postojowy. Skuter nie stoczy się z pochyłości, gdy zostanie zaparkowany na bocznej nóżce. Włączająca go dźwignia jest żywcem wzięta z Yamahy. To najlepszy patent wśród hamulców postojowych w skuterach, ale czy taka pożyczka ma aprobatę japońskiego producenta? Sam mechanizm to już inna bajka, niż w „japończyku”: zasadniczy hamulec jest tarczowy, a postojowy – bębnowy.
QR Max 125 podczas jazdy nocą jest łatwy do zauważenia. Tyle punktów świetlnych z przodu ma mało który jednoślad klasy 125 ccm. Ledy są wszechobecne. Również lampa tylna jest śliczna i z daleka widoczna. Nie przypadła mi za to do gustu ciemna szyba. Nic przez nią nie widać. Może w codziennej eksploatacji nie miało to znaczenia, ale są tacy, którzy lubią widzieć, co mają tuż przed sobą.
Nowy Quantum wpisuje się w rolę maksiskutera. Mnogość i pojemność schowków jest wystarczająca, aby zapakować się na weekendowy wyjazd. Jest wygodny, cechy zawieszenia dobrano tak, by udał się kompromis między zapewnieniem dobrej trakcji i komfortu. Może osiągi nie są godne „rakietowozu”, ale czego wymagać od 9-konnego silniczka? W zamian mamy niskie spalanie, co w połączeniu z pojemnym zbiornikiem paliwa pozwala przejechać bez tankowania niespełna 400 kilometrów. W ruchu miejskim zachowywał się bardzo sprawnie. Dynamika była wystarczająca a zwrotność niewiele mniejsza, niż małej pięćdziesiątki.
Zippowi Quantum QR Max 125 brakuje jeszcze trochę do produktów japońskich czy europejskich, ale wziąwszy pod uwagę cenę, można mu to wybaczyć.


REKLAMA

Dane techniczne ZIPP QR MAX 125

SILNIK
Typ – czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ – jednocylindrowy
Rozrząd – OHC, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa – 124,6 ccm
Stopień sprężania – 9,2:1
Moc maksymalna – 6 kW
(9 KM) przy 7150 obr./min
Maks. moment – 85 Nm
przy 4500 obr./min
Zasilanie – gaźnik
Rozruch – nożny/elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło – pas klinowy
Sprzęgło – odśrodkowe
Skrzynia biegów – bezstopniowa
Napęd tylnego koła – przekładnia zębata
PODWOZIE
Rama – stalowa
Zawieszenie przednie – teleskopowe
Zawieszenie tylne – wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące
Hamulec przedni – tarczowy
Hamulec tylny – tarczowy
Ogumienie przód i tył – 120/80-14 i 130/60-13
WYMIARY I MASY
Dł. i szer. i wys. –
2150 i 785 i 1325 mm
Rozstaw osi – 1560
Masa pojazdu – 145 kg
Dopuszczalna masa całkowita – 304 kg

Eksploatacja

Zasięg motocykla: ok. 380 km
Średnie spalanie: ok. 3,2 l/100 km
Pojemność zbiornika: 12 l
Prędkość maksymalna: 85 km/h

Cena: 7899 zł
Importer: ZIPP SKUTERY Sp. z o.o., ul. Leszno 40, 06-300 Przasnysz, tel. (029) 771 20 00, e-mail: zipp@zipp.pl

KOMENTARZE


REKLAMA
Polecane artykuły
Fogo Power to zwycięzca cyklu Speedway Best Pairs 2016. Po…
 Guy Martin ma na na swoim koncie zwycięstwa w takich…