Zawrotne prędkości fascynują wielu motocyklistów. To dla nich właśnie przeznaczone są te maszyny.

Wyścig do trzech setek

Suzuki Hayabusa jeździł z prędkością nawet ponad 300 km/h


REKLAMA

Prędkość maksymalna to jeden z parametrów, na który zwracamy największą uwagę, patrząc na dane techniczne motocykla. Oczywiście liczy się też moment obrotowy, który zapewnia szybki start spod świateł, liczy się moc silnika, ale to wszystko i tak związane jest z osiągami. Nawet motorowerzyści kombinują, jak jechać trochę szybciej niż pozwalają przepisy.

Marketingowy wyścig o tytuł najszybszego motocykla trwał do 2000 r., kiedy została przełamana bariera 300 km/h. Doszło wtedy do nieformalnego porozumienia producentów z Japonii i Europy, którzy uznali, że wyższe prędkości w motocyklach przeznaczonych do jazdy po drogach publicznych nie mają sensu. Odtąd nawet modele, które technicznie są zdolne do jazdy ponad 300 km/h mają ograniczenia, które nie pozwalają przekroczyć tej prędkości.

Nie wszyscy producenci podają prędkości maksymalne swoich maszyn, zdając sobie sprawę, że ich możliwości są znacznie większe niż pozwalają na to przepisy o ruchu drogowym. Nasze zestawienie zrobiliśmy, konfrontując dane z różnych źródeł. Ponieważ nie są one jednoznaczne, nie robimy rankingu, lecz prezentujemy motocykle w kolejności alfabetycznej. Wszystkie można kupić, chociaż niektóre są dostępne tylko dla ludzi, którzy już nie wiedzą, co zrobić z nadmiarem pieniędzy.

Nie każdy z nas będzie miał okazję przejechać się jednym z najszybszych motocykli, ale pomarzyć można. Pamiętajcie tylko, żeby prędkości maksymalne sprawdzać na torze, a nie na drodze publicznej.

O motocyklowych demonach szybkości, które nie są lub nie były produkowane seryjnie, napiszemy osobno.

Na zdjęciu Suzuki Hayabusa pierwszy seryjny motocykl, który przekroczył barierę 300 km/h.

Aprilia RSV 1000 R

Aprilia RSV 1000R Mille

Wyposażona w litrowy V-twin austriackiej firmy Rotax Aprilia RSV 1000 Mille była pierwszym tak mocnym motocyklem tej marki, która do 1998 r. wytwarzała maszyny z silnikami o pojemności do 250 ccm. Litrowa Aprilia od razu trafiła do rankingów najszybszych motocykli.

W jej przypadku źródła są zgodne – maksymalna prędkość to 281 km/h.

BMW | K 1200S czy HP4?

BMW K 1200S

BMW Motorrad określa prędkości maksymalne obu tych motocykli na ponad 200 km/h.

Do niedawna za najszybszy motocykl produkcyjny tej firmy uważano sportowy K 1200 S, który miał konkurować z najszybszymi japończykami. Osiągał według różnych źródeł 268-280 km/h, ale ważniejsze w rywalizacji były inne jego zalety – nowoczesne rozwiązania techniczne, m.in. przednie zawieszenie Duolever, które zapewniały komfort jazdy.

Fot. BMW Motorrad

BMW HP4Fot. BMW Motorrad

W sezonie 2013 pojawił się sportowy BMW HP4 z litrowym, ale bardzo mocnym silnikiem. Z salonu niemal od razu można nim wyjechać na tor i wziąć udział w wyścigach superbike. Pisaliśmy o nim: BMW HP4 | Do wyścigów i na szosę

Nie znaleźliśmy wyników dokładnych pomiarów prędkości maksymalnej HP4, ale ma on jeździć ponad 300 km/h.

Ducati 1098s

Ducati 1098s

Sportowy motocykl z silnikiem L-twin o pojemności 1198 ccm. Maksymalny moment obrotowy 158 Nm/9600 obr/min przy masie 173 kg sprawia, że Ducati 1098s ma największy stosunek momentu obrotowego do masy spośród wszystkich motocykli sportowych. Produkowany w latach 2007-2009.

Prędkość maksymalna według różnych źródeł: 273-293 km/h.

Honda CBR 1100XX Blackbird

Honda CBR 1100XX Blacbird

Elegancki motocykl, który w latach 90. zdetronizował w wyścigu o maksymalną prędkość Kawasaki ZZR1100 w klasie powyżej jednego litra. Oprócz mocnego silnika Honda postawiła na aerodynamiczną sylwetkę, która niewątpliwie przyczyniła się do tego sukcesu. Silnik rozwijał moc 164 KM (później 153 KM). Zaraz po rozpoczęciu produkcji Honda CBR 1100XX Blackbird była najmocniejszym produkcyjnym motocyklem (zanim pojawił się Suzuki Hayabusa).

Co do prędkości maksymalnej nie ma zgody: mówi się o 285-286 km/h, ale według niektórych źródeł Blackbird rozpędzał się nawet do 310 km/h.

Kawasaki ZZR 1400 (w USA ZX-14) i ZX-12 R

Kawasaki ZZR 1400 najbardziej podobał się amerykańskim dziennikarzom motocyklowym

Kawasaki ZX-14 wciąż zdobywa nagrody. w 2012 r. „Motorcycle USA” obwołał go motocyklem roku, całkiem niedawno „Cycle World” przyznał mu ten sam tytuł w kategorii motocykli szosowych. Dziennikarze podkreślają wygodę prowadzenia i osiągi oraz wiele przydatnych urządzeń elektronicznych, takich jak kontrola trakcji czy możliwość przełączania mocy silnika. Motocykl jest wygodny zarówno wtedy, gdy pokonujemy nim duże odległości, jak i na torze wyścigowym. Mimo swej masy wykazuje się zwinnością, o której wiele innych maszyn może tylko pomarzyć.

Nie wiemy, z jaką prędkością mógłby jechać Kawasaki ZZR 1400. Elektroniczne ograniczenie nie pozwala mu bowiem rozpędzić się ponad 299 km/h.

Zobacz także:
Kawasaki ZZR 1400 motocyklem roku 2012 w USA

 

Fot. Kawasaki

Kawasaki ZX-12RFot. Kawasaki

Kawasaki miało w swoim portfolio motocykl, który jeździ szybciej. To produkowany w latach 2000-2007 ZZR 1200/ZX-12R (zdjęcie powyżej). Do 300 km/ha rozpędza się w 16,5 sekundy i osiąga 315 km/h.

Fot. Mombas (CC)

Kawasaki ZX-11Fot. Mombas (CC)

Poza tym warto wspomnieć o Kawasaki ZZR 1100/ZX-11, który w latach 1990-1995 był najszybszym produkowanym seryjnie motocyklem. Osiągał prędkości 272-282 km/h.

MV Agusta R4 CC czy R4 RR?

MV Agusta R4 CC

Najszybszy motocykl MV Agusta to R4 CC. CC to inicjały dyrektora firmy, Claudio Castiglioniego, który chciał stworzyć motocykl bez kompromisów, mocny, szybki i efektowny. 200 KM rozpędza go do prędkości 315 km/h. Ale R4 CC powstało zaledwie 100 egzemplarzy. Czy można więc mówić o motocyklu seryjnym?

Fot. MV Agusta

MV Agusta F4 RRFot. MV Agusta

MV Agusta ma jednak w swojej stajni jeszcze inne R4, które oferuje bez ograniczeń każdemu, kogo na nie stać. Wśród nich jest R4 RR z litrowym silnikiem (CC ma jednostkę o pojemności 1078 ccm), który również może pochwalić się zawrotną prędkością. Według danych producenta potrafi pędzić 297,5 km/h.

Suzuki GSX 1300R Hayabusa

Fanom dwóch kółek Hayabusa kojarzy się głównie z rekordowymi prędkościami

Debiut Suzuki Hayabusa w 1998 r. stał się prawdziwą sensacją ze względu na moc silnika i osiągi. W momencie premiery GSX 1300R był najmocniejszym i najszybszym motocyklem na świecie. Przydomek, jakim go obdarzono, to japońska nazwa sokoła wędrownego, uznawanego za najszybsze zwierzę na świecie. Hayabusa osiąga w locie nurkowym 300 km/h. Suzuki Hayabusa robi to samo na szosie.

Potwierdzenie szokujących danych fabrycznych uzyskali włoscy dziennikarze na torze należącym do niezależnej firmy badawczej Idiada (m. in. badania homologacyjne dla motoryzacji) w Hiszpanii, pod Barceloną. Pomiar fotokomórką wykazał 302 km/h, a po odkręceniu lusterek nawet 312 km/h. Kolejna bariera w motocyklizmie została przełamana.

Tak pisał w Świecie Motocykli Dariusz Dobosz.

Zobacz cały artykuł: Suzuki GSX 1300R Hayabusa – opinie Świata Motocykli

Yamaha YZF-R1

Yamaha YZF-R1

Flagowy sportowiec Yamahy zaprojektowany został w oparciu o doświadczenia z wyścigów MotoGP i WSBK. To właśnie nieco zmodyfikowane Yamahy YZF-R1 ścigają się w Mistrzostwach Świata Superbike. Motocykl napędzany jest litrowym rzędowym, 4-cylindrowym silnikiem o mocy maksymalnej 182 KM.

Maksymalne prędkości, jakie osiąga YZF-R1, to według różnych źródeł 283-297 km/h.

Zobacz także: Honda CBR 1000RR, Suzuki GSX-R 1000, Yamaha YZF-R1 – porównanie

Zobacz także:

10 motocykli roku 2013 według Cycle World

Fot. Piaggio Group

Moto Guzzi California 1400 Custom to motocykl, który zachwycił i redaktorów Cycle World, i Ewana McGregora, który wziął udział w jego reklamieFot. Piaggio Group

KOMENTARZE


REKLAMA
Polecane artykuły
W sierpniu Touratech przystąpił do reorganizacji finansowej, wprowadzając w życie…
Jeden z najbardziej utytułowanych polskich żużlowców, Tomasz Gollob będzie miał…