fbpx
A password will be e-mailed to you.

Sezon trwa w najlepsze, motocykle dawno przygotowane i jeszcze sporo pojeżdżą, zanim będziemy musieli je przygotować do zimowego przestoju. Napiszemy zatem kilka słów o tym, jak o nie zadbać w trakcie sezonu. Nie będziemy tu pisali o czynnościach zaawansowanych, które polecamy zlecić zaufanemu mechanikowi. Sprawdzimy natomiast, co we własnym zakresie może zrobić każdy użytkownik.

Najczęstsze – czyli mycie i pielęgnacja

Dbanie o lakier jest równie ważne jak używanie odpowiedniego oleju i smaru. Aby jak najdłużej utrzymać motocykl w dobrej formie, stosuj do mycia Motul Moto Wash. To skuteczny biodegradowalny środek czyszczący do wszystkich elementów motocykla. Pozostawia ochronną warstwę na lakierach, elementach metalowych i innych częściach motocykla.

Nigdy nie stosuj żadnego środka czyszczącego na motocykl, który jest wciąż gorący po jeździe lub jest wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Używaj preparatów zgodnie z ich przeznaczeniem i dokładnie spłucz powierzchnię ciepłą wodą. Jeśli woda, której używasz, jest twarda, to pamiętaj, że zawarty w niej kamień może po wyschnięciu pozostawić plamy.

Mycie ręczne czy pod ciśnieniem?

Zdecydowanie polecamy własnoręczne mycie motocykla. Jeśli jednak zdecydujesz się na myjkę wysokociśnieniową, bądź ostrożny – silny strumień wody może uszkodzić elementy elektroniczne lub wypłukać smar z łańcucha. Często się zdarza, że brud i osad na felgach są trudne do usunięcia. W takim przypadku użyj Motul Wheel Clean. Ten niezwykle skuteczny środek czyszczący łagodnie usuwa nawet najbardziej trwały brud, taki jak pył z klocków hamulcowych. Produkt może być stosowany do wszystkich rodzajów kół – aluminiowych, chromowanych, platerowanych i lakierowanych.

Muchy i inne owady

Podczas jazdy owady często przyklejają się do szyby i owiewek. Aby czuć się komfortowo i mieć dobrą widoczność, użyj Motul Insect Remover. Środek szybko usunie nawet najbardziej lepkie pozostałości po insektach.

Mycie bez użycia wody

Po krótkiej przejażdżce nie musisz myć całego motocykla przy użyciu wody i gąbki. Motul Wash & Wax to preparat czyszczący, który zapewnia doskonałe rezultaty bez użycia wody i nie rysuje powierzchni. Działa szybko i jest łagodny zarówno dla motocykla jak i środowiska. Z odległości około 20 centymetrów spryskaj czyszczoną powierzchnię preparatem Motul Wash & Wax. Ilość użytego preparatu powinna zależeć od stopnia zabrudzenia. Pozostaw przez 5 minut do wchłonięcia, a następnie usuń nadmiar miękką szmatką. W ten sposób możesz bez trudu usunąć nawet najbardziej uporczywe osady. Na koniec wypoleruj powierzchnię czystą, miękką szmatką. Preparat zapewnia połysk bez pozostawiania plam oraz tworzy warstwę odporną na brud i wodę. 

Pielęgnacja elementów plastikowych

Preparat Motul Shine & Go służy do odświeżania niemalowanych plastikowych oraz gumowych elementów, a także owiewek tuż po ich umyciu. Spryskaj powierzchnię z odległości ok. 20 cm, a potem wypoleruj miękką szmatką. Motul Shine & Go tworzy powłokę ochronną, która zapobiega przywieraniu zabrudzeń. Dzięki preparatowi o wiele łatwiej można usunąć owady, które nie powodują już uszkodzenia lakieru, a gumowe części pozostają elastyczne. Nie używaj Motul Shine & Go do czyszczenia elementów układu hamulcowego, siedzeń, podnóżków i rączek kierownicy ze względu na ryzyko poślizgu!

Pozostałe elementy

Motul Perfect Seat zapewnia doskonałą pielęgnację winylowych pokryć siedzeń. Preparat minimalizuje poślizg i chroni ciemną powierzchnię przed blaknięciem pod wpływem działania promieni słonecznych. Za pomocą Motul Chrome & Alu Polish w mgnieniu oka usuniesz plamy oraz zmatowienia na powierzchniach chromowanych i aluminiowych. Motul Scratch Remover pomoże w usunięciu drobnych rys i zadrapań z lakierowanych powierzchni motocykla.

Jeżeli motocykl lub kask polakierowano matowym lakierem, użyj środka Matte Surface Clean, który przywróci mu pierwotną głębię matowych odcieni. Spryskaj bezpośrednio wybrany plastikowy lub lakierowany element, a uzyskasz jednorodną matową warstwę, która jednocześnie zabezpieczy lakier przed działaniem promieni UV. Środek nie wymaga spłukiwania, a jednocześnie czyści, usuwa kurz i odświeża kolory pozostawiając nieklejącą, jednorodną, estetyczną warstwę ochronną.

Codzienna obsługa mechaniczna

Sprawdzaj regularnie stan bieżnika i ciśnienie w ogumieniu. Jeśli to konieczne, uzupełnij ciśnienie zgodnie z wytycznymi z instrukcji pojazdu. Okresowo sprawdzaj wszystkie mechanizmy i płynność ich działania: manetkę przepustnicy, dźwignie sprzęgła, biegów i hamulców itp. Kontroluj działanie świateł drogowych i mijania oraz tylnej lampy i świateł hamowania.

Sprawdź poprawność działania wskaźników oraz działanie klaksonu. Regularnie sprawdzaj, czy wszystkie płyny (olej silnikowy, olej przekładniowy, płyn chłodzący, płyn hamulcowy) są uzupełnione do odpowiedniego poziomu. Skontroluj, czy w ich obiegu nie ma jakiegoś przecieku – zbadaj korek spustowy oleju, zbiornik płynu hamulcowego, chłodnicę, śruby odpowietrzające zacisków hamulcowych oraz uszczelniacze przednich i tylnych amortyzatorów.

Czysty układ paliwowy

W układzie paliwowym z powodu zmiany temperatury powietrza dochodzi do skraplania się pary wodnej. Pojawiająca się w zbiorniku woda pogarsza jakość paliwa. Powoduje to problemy z rozruchem oraz gorsze osiągi poprzez zmniejszenie momentu obrotowego i słabą reakcję na dodanie gazu (zwłaszcza w przypadku silników jedno- i dwucylindrowych). Raz lub dwa razy w ciągu sezonu podczas tankowania dodaj do paliwa środek Motul Fuel System Clean. Produkt czyści cały system paliwowy, stabilizuje paliwo i usuwa z niego wodę, smaruje i chroni przed korozją oraz zużyciem.

Łańcuch 

W zależności od stylu jazdy, warunków pogodowych oraz obciążenia, należy sprawdzać łańcuch co 500-1000 kilometrów. Zwróć uwagę na zużycie, poziom naprężenia oraz nasmarowania. Łańcuch powinien być smarowany po każdej dłuższej podróży w deszczu. Przed przystąpieniem do smarowania łańcuch należy oczyścić. Trudny do usunięcia brud zlikwidujesz przy pomocy środka czyszczącego do łańcuchów Motul Chain Clean. Podczas użytkowania olej, kurz oraz materiał pochodzący ze zużycia zbijają się, tworząc na powierzchni łańcucha kleistą maź. Ta powoduje szybsze ścieranie się łańcucha oraz skrócenie trwałości zębatek. Ponadto na suchym, czystym łańcuchu spray smarujący rozprowadza się o wiele skuteczniej.

Postaw motocykl na centralnym podnóżku. Jeśli maszyna posiada jedynie boczną podpórkę, użyj specjalnego stojaka. W specjalistycznych sklepach można kupić stojaki, które unieruchamiają motocykl, a jednocześnie umożliwiają obracanie tylnego koła. Zakręć tylnym kołem, aby wprawić łańcuch w ruch. Następnie spryskaj ogniwa ze wszystkich stron używając specjalnego środka do czyszczenia łańcuchów Motul Chain Clean. Kręć kołem tak długo, aż będziesz mieć pewność, że cały łańcuch został zwilżony środkiem czyszczącym. Pozostaw na chwilę do wchłonięcia, a następnie dokładnie oczyść używając szczotki dostępnej u twojego sprzedawcy. Nigdy nie używaj szczotki stalowej lub innych szczotek metalowych. Takie narzędzia niszczą pierścienie uszczelniające pomiędzy ogniwami powodując wyciek smaru i szybkie zużywanie się łańcucha.

Użyj miski lub podłóż pod motocykl karton. Po oczyszczeniu łańcucha, przetrzyj go suchą, niestrzępiącą się szmatką. To powinno usunąć wszelkie pozostałości. Jeśli brud jest uporczywy, powtórz całą procedurę lub skup się na fragmencie wymagającym dokładniejszego czyszczenia. Oczyszczony i osuszony łańcuch można zacząć ponownie smarować. Do jazdy drogowej idealnie nadaje się Motul Chain Lube Road albo Motul Chain Lube Road Plus. Dzięki białej barwie Motul Chain Lube Road Plus jest łatwiejszy w użyciu – dokładnie widać, kiedy potrzebne jest nałożenie warstwy smarnej. Wysokiej klasy Motul Chain Paste również gwarantuje wyjątkowo wysoką przyczepność, dzięki czemu smar nie odrywa się nawet podczas bardzo szybkiej jazdy. Cienką, równomierną warstwę produktu nakłada się za pomocą szczotki połączonej z tubką.

Zakręć tylnym kołem, aby wprawić łańcuch w ruch i nałóż cienką warstwę smaru. Spryskaj łańcuch od wewnętrznej strony, tak aby smar został dobrze rozprowadzony. Upewnij się, że wszystkie ogniwa są nasmarowane. Jeśli spray znajdzie się na kole, możesz go łatwo usunąć przy pomocy miękkiej szmatki oraz preparatu Motul Chain Clean. Po spryskaniu łańcucha odczekaj zanim ruszysz. Smar łańcuchowy zawiera rozpuszczalnik, który sprawia, że w każdych warunkach rozprowadzanie preparatu jest optymalne. Smar osiąga optymalną przyczepność do łańcucha już po zaledwie 10-15 minutach.

Czas na hamulce

Regularna kontrola układu hamulcowego, a zwłaszcza klocków hamulcowych, to konieczność. Motul Brake Clean to idealny środek czyszczący do wszystkich części układu hamulcowego. Skutecznie usuwa zabrudzenia i szybko wysycha nie pozostawiając rozmazującej się powłoki ochronnej. Regularnie sprawdzaj poziom płynu hamulcowego i temperaturę jego wrzenia. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli wchłania wodę. Im większa zawartość wody, tym niższa jest temperatura wrzenia płynu. W najgorszym przypadku może to doprowadzić do całkowitego braku możliwości hamowania. Płyn zaczyna się gotować, co prowadzi do powstania mieszanki gazów, która niekorzystnie wpływa na przekazywanie ciśnienia do pojedynczych zacisków hamulca.

Aby utrzymać pełną siłę hamowania motocykla, zaleca się wymianę płynu maksymalnie co dwa lata. Motul Brake Fluid DOT 5.1, DOT 4 LV i DOT 3&4 mogą być stosowane do wszystkich układów hamulcowych używanych w klasycznym ruchu drogowym. Motul RBF 700, RBF 660 i RBF 600 są przeznaczone do użytku wyczynowego. Popularne płyny hamulcowe DOT 5.1 lub DOT 3 & 4 bazują na poliglikolu i z tego powodu nie można ich mieszać z silikonowym płynem hamulcowym DOT 5. Płyny DOT 5 stosowane są głównie przez producentów z USA. W nowoczesnych układach z systemem ABS płyn hamulcowy powinien być wymieniany przy użyciu specjalistycznego narzędzia. W przeciwnym przypadku stary płyn pozostaje w układzie. Czynność ta wymaga profesjonalnej wiedzy i powinna być wykonana przez specjalistę.

Gotowe!

Czas na zmycie z rąk pozostałości smaru, oleju i brudu. Jeśli w pobliżu nie ma źródła wody, możesz to zrobić używając przetestowanego dermatologicznie Motul Hands Clean. Wyciśnij na dłonie odrobinę żelu, delikatnie potrzyj i pozostaw na chwilkę do wyschnięcia, a następnie zetrzyj powstałą powłokę. Motul Hands Clean usuwa nawet najbardziej uporczywy brud i pozostawia w pełni zadbane dłonie. 

 

KOMENTARZE