W niedzielę 24 sierpnia weszły w życie przepisy ustawy pozwalające kierowcom, którzy mają prawo jazdy kat. B od co najmniej trzech lat, jeździć motocyklami i skuterami klasy 125.

W niedzielę „nowym” motocyklistom nie sprzyjała pogoda, dziś również nie widzieliśmy na ulicach Warszawy szczególnego ruchu motocyklowego w porze dojazdów do pracy. Być może kierowców przyzwyczajonych do samochodowego komfortu odstraszył chłodny poranek. Może na razie ćwiczą na zamkniętych placach i podwórzach przed legalnym wyjazdem na drogi publiczne. Całkiem możliwe też, że jeszcze nie zdążyli kupić motocykli i skuterów, bo importerzy zostali trochę zaskoczeni szybkim procesem zmiany przepisów i sprzedali wszystko, co mieli w magazynach, a teraz starają się uzupełnić braki w ofercie.


REKLAMA

Okazuje się, że wielu kierowców z prawem jazdy kat. B wcale nie czekało do niedzieli. Wsiedli na swoje motocykle i skutery zaraz po ich zakupieniu. Zaprzyjaźniony z nami serwis Skuterowo.com przeprowadził badanie wśród swoich użytkowników:

54% ludzi, którzy przed wejściem ustawy w życie zakupili pojazdy 125, jednocześnie wyjechali nimi na drogi publiczne. Mimo to w statystykach nie widać wzmożonej liczby wypadków – czytamy w serwisie Skuterowo.com.

Przypominamy, że obowiązujący od niedzieli przepis brzmi:

prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

Niektóre określenia w tym przepisie są oczywiste – pojemność silnika 125 cm3, moc 11 kW (dla tych, którzy liczą w koniach mechanicznych – 15 KM) i prawo jazdy kat. B co najmniej od trzech lat.

Mniej oczywisty, choć równie istotny, jest stosunek mocy do masy motocykla. Łatwo go obliczyć dzieląc masę pojazdu przez moc w kW. Nie trzeba jednak ważyć motocykla. Jego masa i moc są zapisane w dokumencie homologacyjnym, który otrzymujemy od sprzedawcy w salonie przed pierwszą rejestracją, albo w dowodzie rejestracyjnym, jeśli kupujemy jednoślad z drugiej ręki. Motocykl o mocy 11 kW musi ważyć co najmniej 110 kg (11 : 110 = 0,1).

Większość nowych motocykli sprzedawanych w salonach spełnia te wymagania. Identyczne obowiązywały bowiem dotychczas dla posiadaczy motocyklowego prawa jazdy A1. Ponadto w wielu krajach obowiązują podobne przepisy jak obecnie w Polsce dotyczące jazdy motocyklami z prawem jazdy kat. B. Producenci już dość dawno dostosowali więc swoje jednoślady do tych wymogów. Problem może być z niektórymi motocyklami używanymi. Kupując, trzeba dokładnie sprawdzić wpisy w dowodzie rejestracyjnym. Policjant podczas kontroli nie będzie ważył pojazdu, lecz przeczyta dokument.

I na koniec, jak zwykle, gdy piszemy o motocyklach klasy 125, zachęcamy kierowców z prawem jazdy kat. B, aby przed wyjazdem na drogę publiczną motocyklem czy skuterem 125 odbyli przynajmniej kilka godzin szkolenia pod okiem fachowego instruktora nauki jazdy.

KOMENTARZE


REKLAMA
Polecane artykuły
Kurdwanów w powiecie sochaczewskim zaprasza na niedzielę w plenerze. Wśród…
Do zespołu Reszta Świata, który 20 września zmierzy się z…