fbpx
A password will be e-mailed to you.

Po 27 latach przerwy w programie produkcyjnym BMW ponownie znalazł się motocykl z jednocylindrowym silnikiem. Podczas wrześniowego salonu frankfurckiego zaprezentowanocnowy model F 650.

Nowe BMW powstało w wyniku współpracy trzech firm europejskich: BMW Motorrad z Niemiec, Aprilii z Włoch i Bombardier-Rotax z Austrii. Projektem zajęły się BMW i Aprilia.Motocykl jest produkowany w zakładach Aprilii w Noale we Włoszech. Silniki dostarcza Rotax z Gunskirchen w Austrii. Jakkolwiek motocykl nie jest wytwarzany w macierzystych zakładach BMW, to cała produkcja i końcowa kontrola jakości odbywa się ściśle według surowych kryteriów stosowanych w tej firmie. Motocykl sprzedawany jest wyłącznie w sieci dealerów BMW.Celem wspólnego przedsięwzięcia było wprowadzenie na rynek niedrogiego pojazdu dla początkujących motocyklistów, który firmowany przez tak renomowaną markę jak BMW będzie odpowiadał jakością i niezawodnością innym jej produktom. F 650 jest rozwinięciem produkowanego przez Aprilię modelu Pegaso 650 według standardów BMW. Awangardową pięciozaworową głowicę silnika Rotaxa zastąpiono „spokojniejszą” (i tańszą) czterozaworową.

Koncepcja F 650 wykorzystuje charakterystyczne elementy motocykli typów funbike i enduro, stąd też do nowego motocykla przylgnęła nazwa „funduro”. Produkowany przez Rotaxa silnik z 652 ccm daje 48 KM przy 6500 obr./min, a jego moc może być zdławiona do 34 KM, tak by udostępnić motocykl posiadaczom prawa jazdy niższej kategorii, zgodnie z przepisami obowiązującymi w zachodniej Europie.Blok silnika podzielony jest wzdłuż osi symetrii na dwie połowy. W lewej znajduje się sprzęgło, w prawej zaś alternator. Składany z trzech części wał korbowy łożyskowany jest, podobnie jak stopa korbowodu, na wzmocnionych łożyskach rolkowych. Tak jak w innych silnikach BMW gładź cylindra pokryta została odporną na zużycie powłoką niklowo-krzemową, znaną pod nazwą Gilnisil. Redukuje ona do minimum tarcie współpracujących ze sobą powierzchni. Zawory napędzane są dwoma znajdującymi się w głowicy wałkami rozrządu (DOHC) poprzez popychacze szklankowe. Luz jednorzędowego łańcucha napędzającego rozrząd regulowany jest przez hydrauliczny napinacz. W głowicy znajdują się dwie świece zapłonowe, co pozwala skrócić drogę płomienia w komorze spalania, dzięki czemu ograniczono spalanie detonacyjne i powstawanie gazów zanieczyszczających atmosferę.

W przedniej części bloku silnika umieszczono napędzany kołami zębatymi wałek wyrównoważający. Ma on za zadanie zmniejszenie drgań silnika i jednocześnie zapewnia jego równomierną pracę. Silnik zasilany jest przez dwa podciśnieniowe gaźniki Mikuni o średnicy  gardzieli wynoszącej 33 mm. W lewym znajduje się automatyczne ssanie. Gąbczasty wkład filtra powietrza po wyjęciu z obudowy i opłukaniu nadaje się do natychmiastowego ponownego wykorzystania.

Tak jak i w innych motocyklach BMW układ wydechowy wykonano z polerowanej stali nierdzewnej. Za dopłatą można otrzymać coraz popularniejszy w motocyklach katalizator. Montowany w najkorzystniejszym ze względu na temperaturę miejscu, u wlotu spalin do tłumika, pozwala ograniczyć stężenie szkodliwych gazów w spalinach i, co istotne, nie wpływa negatywnie na moc silnika i zużycie paliwa.Przeniesienie napędu z silnika na wielotarczowe sprzęgło, pracujące w kąpieli olejowej, odbywa się poprzez parę kół zębatych, z których jedno jest jednocześnie tłumikiem drgań. Napęd z pięciobiegowej skrzyni jest przenoszony na tylne koło (po raz pierwszy w siedemdziesięcioletniej historii firmy) poprzez łańcuch. Jest to oczywiście nowoczesny łańcuch typu O-ring, który dzięki gumowym pierścieniom chroniącym wnętrze ogniwa przed dostępem wody i kurzu zapewnia długowieczność pracy napędu. Nie jest on co prawda tak trwały jak kardan, za to niewątpliwie o wiele tańszy.Pojedyncza zamknięta rama BMW F 650 wykonana została ze stalowych rur o prostokątnym przekroju. Górna część ramy, spawana ze stalowych wytłoczek, jest jednocześnie zbiornikiem oleju dla układu smarowania silnika. W zbiorniku tym mieści się 1,5 l oleju. Dla zapewnienia dużej odporności na skręcanie, rury nośne przedniego zawieszenia mają średnicę 41 mm.Tylne zawieszenie wykorzystuje centralny element tłumiący, którego wstępne napięcie reguluje łatwo dostępny zawór hydrauliczny. Element tłumiący połączono z wahaczem poprzez układ dźwigni, dzięki którym uzyskano progresywną charakterystykę ugięcia tylnego zawieszenia. Skok przedniego zawieszenia wynosi 170 mm, tylnego zaś 165 mm. Elementy składowe, tak jak i w innych motocyklach BMW, pochodzą z japońskiej firmy Showa.

Advertisement

Układ hamulcowy składa się z pojedynczego hamulca o średnicy tarczy 300 mm i dwucylinderkowego pływającego zacisku z przodu oraz tylnego z jedną tarczą o średnicy 240 mm i jednocylinderkowym zaciskiem pływającym. Elementy układu hamulcowego dostarczane są przez włoską firmę Brembo.Plastikowy zbiornik mieści 17,5 litra paliwa, w tym dwa litry rezerwy. Pojemność zbiornika wystarcza na przejechanie dystansu 300 km bez tankowania. Do ramy przymocowana jest owiewka, która wykazuje rodzinne podobieństwo do BMW R 100 GS, bowiem szyba odwietrzna i reflektor pochodzą z tego właśnie motocykla. Siodło znajduje się na wysokości 810 mm. Podobna wielkość dla Hondy XL 600V Transalp i Kawasaki KLE 500 wynosi 850 mm, Suzuki DR 650 RSE i Yamaha XTZ 660 mają siodło na wysokości 870 mm od ziemi. Nic też dziwnego, że BMW reklamuje swój wyrób jako „adresowany bezpośrednio do młodych i początkujących motocyklistów, a także pań chcących jeździć motocyklem”. Jeden kluczyk służy do uruchamiania sprzężonej z blokadą kierownicy stacyjki, otwierania wlewu paliwa i schowka pod siodłem. Przedni błotnik połączony jest z osłonami goleni widelca teleskopowego. Z tyłu BMW F 650 posiada dwa błotniki. Jeden tradycyjny, będący jednocześnie podstawą pod tablicę rejestracyjną, i drugi przymocowany do wahacza, pełniący zarazem funkcję osłony łańcucha. Według planów szefów firmy w 1994 ma być wyprodukowanych 5000 sztuk F 650, z czego 2000 sztuk przeznaczonych na rynek niemiecki. Cena F 650 w Niemczech wynosi 10 950 DM w wersji podstawowej. Wersja z katalizatorem kosztuje o 500 DM drożej. Jako wyposażenie dodatkowe za dopłatą można zamówić sobie: osłonięte i podgrzewane rączki kierownicy, kufry na bagaż, urządzenie zabezpieczające przed kradzieżą oraz dodatkowe osłony silnika. Dla porównania, siostrzana Aprilia Pegaso 650 kosztuje 10 890 DM.Nie bez znaczenia dla użytkownika jest wysoka jakość wykonania i niezawodność motocykla tak renomowanej firmy jak BMW. Tak jak przy innych motocyklach tej marki, wszystkie czynności obsługowe przeprowadza się co 10 000 km. Będący owocem współpracy trzech firm BMW F 650 określono mianem „Europejczyka na dwóch kołach”. Jest on ciekawym przykładem współpracy niezależnych wytwórni i zdaje się, że wytyczy nową drogę dla wprowadzania nowości, na rynki nie tylko europejskie.

 

KOMENTARZE