fbpx

Pierwsze egzemplarze Yamahy XJ 900P trafiły do drogówki kilka lat temu. Bardziej konserwatywni funkcjonariusze kręcili nosami. „Hondy były lepsze i ładniejsze, a te Yamahy pewnie słabo chodzą” – takie opinie padały po pierwszym kontakcie policjantów z XJ. Ale już po przejechanych pierwszych metrach zmieniły się radykalnie: „Jaka stabilna! Jak ładnie ciągnie od dołu”. Model z […]

Pierwsze egzemplarze Yamahy XJ 900P trafiły do drogówki kilka lat temu. Bardziej konserwatywni funkcjonariusze kręcili nosami. „Hondy były lepsze i ładniejsze, a te Yamahy pewnie słabo chodzą” – takie opinie padały po pierwszym kontakcie policjantów z XJ. Ale już po przejechanych pierwszych metrach zmieniły się radykalnie: „Jaka stabilna! Jak ładnie ciągnie od dołu”.

Model z literą P (jak „Police”) różni się od cywilnej wersji XJ 900 przede wszystkim wyższą szybą i kierownicą. Dodatkowo wyposażony jest w gmole, które chronią motocykl podczas upadku. Na przednich zamontowane są syreny. Tylne osłaniają pojemne kufry bagażowe. Bez problemów mieści się w nich radar, alkomat, czapka, a w upalne dni skórzana kurtka. Na bloczek mandatowy przewidziano dodatkową skrzyneczkę montowaną za kanapą. Motocykl ma trzy „koguty”. Dwa zamocowane z przodu i jeden z tyłu na wysięgniku teleskopowym.

Dzięki dużemu momentowi obrotowemu silnika nie trzeba zbyt często używać dźwigni zmiany biegów. Na ostatnim, piątym biegu można jechać już około 40 km/h. Spalanie oscyluje w granicach 7-7,5 l/100 km. Nie jest to mało, ale zauważmy, że XJ wyposażona w policyjne atrybuty nie grzeszy aerodynamiką.

Yamaha niezbyt stabilnie zachowuje się w zakrętach. Przednie i tylne zawieszenie ma regulację wstępnego naprężenia sprężyn. Mimo jego maksymalnego utwardzenia, trochę nią buja na długich, szybkich łukach. Za to bardzo dobrze wybiera wszelkie nierówności, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Nie jest to bez znaczenia, gdy w siodle spędza się kilka godzin dziennie. Dodatkowo wyprostowana pozycja wpływa pozytywnie na stan kręgosłupa i, co ważne w przypadku policjantów, jest reprezentacyjna. Wysoka szyba skutecznie chroni przed wiatrem i deszczem. Nawet dłuższe przeloty (200-300 km) nie są męczące. Mimo przeniesienia napędu wałem kardana nie odczuwa się podnoszenia tyłu motocykla przy przyspieszeniach. Do pełni szczęścia brakuje ogumienia o nieco bardziej sportowym zacięciu. Co prawda na zakrętach opony zachowują się poprawnie, ale przy gwałtownych przyspieszeniach tylna guma ma tendencje do wpadania w poślizg.

Hamulce mogłyby być nieco skuteczniejsze. Dwutłoczkowe zaciski przy przednim, podwójnym hamulcu tarczowym sprawują się nieźle, ale przy hamowaniach awaryjnych musimy posiłkować się dodatkowo tylnym.

Mimo drobnych wad XJ 900P jest bardzo trafionym wyborem. Znakomicie sprawdza się w służbie policyjnej i mimo dużych gabarytów jest lubiana przez policjantów i ceniona za niezawodność i wygodę.

DANE:

Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem

Rozrząd/liczba zaworów: DOHC/2

Moc maks.: 90 KM przy 8300 obr/min

Moment maks.: 84 Nm przy 7000 obr/min

Masa: 250 kg

Wysokość siodła: 780 mm

Zbiornik paliwa: 20 l

Przyspieszenie 0-100 km/h: 4 s

Prędkość maks.: 210 km/h

Zużycie paliwa: 7,5 l/100 km

Cena: 30 000 zł

KOMENTARZE