fbpx
A password will be e-mailed to you.

Zapewne użycie przenośni przyświecało japońskim projektantom skutera, gdy nadawali mu nazwę Jog. W końcu skuter stanowi jeden z wielu sposobów poruszania się po mieście. Dla mnie lepszy od biegania, roweru czy środków komplikacji publicznej jest skuter.

Daje niezłą ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ma pod siedzeniem schowek na kask, jest zwrotny i zwinny niczym człowiek uprawiający jogging. Yamaha Jog RR50 to zarówno bardzo miejski, jak i bardzo sportowy roller.


REKLAMA

Sportowiec?
Na pierwszy rzut oka jego usportowienia aż tak bardzo nie widać. Najbardziej sportowym skuterem 50 ccm Yamahy ma być Aerox. Jednak jest pewien szkopuł. Aerox jest cięższy od Joga, a sport motorowy nie lubi nadwagi, zarówno pojazdów, jak i jeźdźców. Zapewne to jest powodem, że na wyścigach skuterów częściej widać mniejszego Joga RR niż większego Aeroksa. Jog ma mniejsze, bo dwunastocalowe koła. W układzie hamulcowym z przodu jest tarcza z zaciskiem Brembo, zaś z tyłu zadziwiająco skuteczny hamulec bębnowy. Nad wzorową trakcją czuwa widelec teleskopowy firmy Paioli. Im uważniej ogląda się Joga RR, tym bardziej widać, że jego drugim żywiołem po pokonywaniu korków jest tor wyścigowy. Wskazuje na to również zastosowany silnik. Dwusuw chłodzony cieczą ma w wersji zablokowanej prawie 3,5 KM. Niby niewiele, ale spontanicznego oddawania mocy na tylne koło wielu konkurentów może tylko pozazdrościć. Przyspieszenie jest imponujące. Ruszając spod sygnalizatora świetlnego, już w połowie skrzyżowania mamy ustawowe 45 km/h.

Ta blokada…
W konfrontacji z innymi, na pierwszych metrach najszybszym okazał się nie samochód, motocykl, ani rower, ale biegacz, a tuż za nim skuterek Yamahy. Potem jednak siła mięśni musiała ulec przewadze siły płynącej z silników spalinowych i na czoło wysunął się Jog RR. Jednak motorowerowe ograniczenie prędkości spowodowało, że pozostali kierowcy pojazdów samochodowych zaczęli wyprzedzać pędzącego skuterzystę. Taka to już dola użytkownika motorowerów. Jednak taka jazda, chociaż zgodna z prawem, nie jest w pełni bezpieczna Nie lubię zgadywać, czy samochód jadący tuż za moim tylnym błotnikiem zdąży wyhamować, czy też ja wyląduję mu na masce. Więc kodeksowe blokady do kosza i jedziemy. Teraz to jest zabawa. Jog wściekle jak na pięćdziesiątkę przyspiesza do około 70 km/h, zostawiając wielu innych z tyłu. Powyżej tej prędkości jego dynamika spada, jednak wskazówka prędkościomierza potrafi wyjść poza zakres. Teraz można poznać walory skutera w całej okazałości. Jest bardzo dynamiczny, doskonale hamuje i wspaniale się prowadzi. Jest sporo lżejszy i trochę mniejszy od swoich konkurentów, więc nic dziwnego, że jest taki szybki, zwinny i ekonomiczny. Dwusuwowe pięćdziesiątki oferujące wysokie osiągi zazwyczaj nie są zbytnio oszczędne.

Szybki, a mało pije
Jog należy jednak do tej mniejszości, która zużywa niewiele. W wersji zablokowanej spalanie wynosiło 2,63 l/100km, natomiast po odblokowaniu osiągów wzrosło do 3,6 litra na setkę. Przy jeździe bardzo dynamicznej nigdy nie osiągnąłem spalania zbliżonego do 4 l/100km. Zawsze było mniejsze. Komfort jazdy Jogiem jest dobry, chociaż zawieszenie jest ustawione bardziej po sportowemu, czyli stosunkowo twarde. Jednak zastosowane markowe zawieszenie ma charakterystykę progresywną, więc na bóle siedzenia lub nadgarstków nikt nie powinien narzekać. Jog RR50 swoich zwolenników znajdzie wśród osób o zacięciu sportowym. Jest szybki, daje mnóstwo radości podczas jazdy po krętych ulicach. Przepchnięcie się przez zakorkowaną aglomerację miejską nie stanowi problemu dzięki jego niewielkim gabarytom. Pozornie niewielka kanapa bez problemu pomieści kierowcę i pasażera. Oczywiście możliwości załadunkowe nie są duże. Pod kanapą zmieści się najwyżej kask typu jet i może jeszcze rękawiczki. Taka to już uroda miejskich skuterków. Jedyną wadą Joga jest jego cena (8900 zł na 2011 r.), która w dobie kryzysu dla wielu może być barierą nie do pokonania.

Dane techniczne

Yamaha Jog RR 50

SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony ciecząUkład: jednocylindrowyPojemność skokowa: 49,0 ccmŚrednica x skok tłoka: 40 x 39,2 mmStopień sprężania: 11,4:1Moc maksymalna: 2,52 kW (3,43 KM) przy 7000 obr/minZasilanie: gaźnikRozruch: elektryczny/nożnyPrzeniesienie napędu: automatyczna przekładnia pasowa
PODWOZIE
Rama: rurowa stalowaZawieszenie przednie: widelec teleskopowyZawieszenie tylne: wahacz wleczony jednoramiennyHamulec przedni: tarczowy 190 mm Hamulec tylny: bębnowy 110 mm.Ogumienie: bezdętkowe, przód/tył 110/70-12, 120/70-12
WYMIARY I MASY
Długość: 1740 mmSzerokość: 675 mmWysokość: 1066 mm.Wysokość siedzenia: 770 mmPrześwit: 132 mmRozstaw osi: 1275 mm.Masa pojazdu gotowego do jazdy: 84 kgZbiornik paliwa: 5,5 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/hŚrednie zużycie paliwa w teście: 3,5 l/100km

Tekst Jacek Gradomski | Zdjęcia Sławomir Kamiński

 


REKLAMA



REKLAMA


ZOBACZ TAKŻE:

Benzer X-Cross 50

Kymco Agility RS 50 2T

Prenumerata i numery archiwalne Świata Motocykli

Najnowsze, pełne testy skuterów czytaj w Świecie Motocykli

KOMENTARZE


REKLAMA