fbpx
A password will be e-mailed to you.

Wydawało się, że kontynuacja serii FJ jest niemal pewna i następca pojawi się od razu po wycofaniu poprzednika ze sprzedaży. Tak się jednak nie stało. Miłośnikom szybkiej turystyki Yamaha nie dała niczego w zamian. Ich potrzeb nie mogła zaspokoić ani słaba i mało komfortowa XJ 900 Diversion, ani horrendalnie droga GTS 1000. Lukę wypełniono dopiero po trzech latach, tak powstała Yamaha FJR 1300

Jesienią 2000 r. zaprezentowano zupełnie nowy model FJR 1300, przygotowany specjalnie dla Europy. Nawiązania do serii FJ były aż nadto widoczne, ale sprowadzały się do koncepcji konstrukcyjnej i estetyki. Motocykl zaprojektowano od podstaw, dzięki czemu konstruktorzy nie musieli iść na żadne kompromisy. Stworzyli maszynę komfortową i funkcjonalną, która pod względem osiągów była porównywalna z modelami sportowymi.


REKLAMA
Advertisement

Tradycja i nowoczesność, czyli FJR 1300

W FJR 1300, podobnie jak w serii FJ, bardzo zgrabnie połączono cechy motocykla sportowego i turystycznego. Dynamiczna sylwetka, uzyskana dzięki ostrym liniom, nawiązywała do przeszłości, a jednocześnie prezentowała się nadzwyczaj elegancko. Pod względem technicznym nowa konstrukcja dalece odbiegała od tego, co kiedyś zastosowano w FJ 1100 i FJ 1200. Sięgnięto po ramę z lekkich stopów zamiast stalowej, chłodzenie silnika cieczą zamiast powietrzem, a miejsce łańcucha w napędzie tylnego koła zajął wał napędowy.

Reliktem przeszłości była jedynie pięciostopniowa skrzynia biegów. Zabrakło „szóstki”, która pozwoliłaby zredukować hałas przy dużych prędkościach i zmniejszyć zużycie paliwa. To nie jedyna wada FJR 1300. Słabym punktem modelu była też duża masa własna, ograniczająca zwrotność i utrudniająca balans w zakrętach. Z tego względu domeną motocykla stały się autostrady i trasy szybkiego ruchu. Jazda wąskimi, krętymi drogami albo górskimi serpentynami stanowiła dla kierowcy większe wyzwanie.

Bezpieczeństwo i wygoda

Model FJR 1300 rozpoczął swoją rynkową karierę w 2001 r. Dwa lata później doczekał się pierwszej modernizacji, która poprawiła bezpieczeństwo oraz komfort jazdy (dzięki bardziej miękko zestrojonemu zawieszeniu). Wprowadzono możliwość zmiany kąta nachylenia szyby czołowej, którą ponadto wydłużono o 4 cm, by lepiej chroniła przed naporem powietrza i opadami.

Średnicę przednich tarcz hamulcowych zwiększono z 298 do 320 mm. W układzie hamulcowym pojawił się system przeciwpoślizgowy ABS. Przednie kierunkowskazy wmontowano w obudowę, zaprojektowano też nowe schowki.

Yamaha FJR 1300. Czas na modernizacje

Ponieważ w pierwszej wersji dochodziło do silnego nagrzewania zbiornika paliwa od strony silnika, zwiększono grubość mat izolacyjnych. Zmodernizowano też pompę paliwa, a w 2004 r. wprowadzono zupełnie nową, zintegrowaną z regulatorem ciśnienia. Seryjne wyposażenie wzbogacono o kufry bagażowe.

HONDA ST 1100/1300 PAN EUROPEAN – OPINIE ŚWIATA MOTOCYKLI

Jesienią 2005 r. pojawiła się wersja z automatycznym sprzęgłem, w której biegi można było zmieniać albo tradycyjnie – dźwignią nożną – albo za pomocą przycisków na kierownicy. Wersja na sezon 2006 otrzymała regulację wysokości kanapy i kierownicy, „dłuższe” przełożenie końcowe oraz zintegrowany układ hamulcowy. Zmodyfikowano też ramę, wahacz i obudowę. Rok później do seryjnego wyposażenia dołączono podgrzewane manetki. W sezon 2008 motocykl wszedł ze zmienioną szybą czołową i ABS-em zupełnie nowej generacji.

Istotna modernizacja FJR nastąpiła w 2014 r. Wprowadzono bowiem elektronicznie regulowane, sztywniejsze zawieszenia i system kontroli trakcji. W ślad za tym ostatnim poszły modyfikacje zapłonu. W nowej owiewce zamontowano również nowy kokpit.

Pasmo sukcesów

Yamaha FJR 1300, choć miała dużą masę własną i nie najlepszą zwrotność, brylowała w testach prowadzonych przez fachową prasę, a w porównaniach nie dawała szans konkurentom. I to nie byle jakim: Hondzie CBR 1100XX, Suzuki GSX-R 1000, Kawasaki ZX-12R czy Suzuki GSX 1400.

 

FJR1300Zostawiła rywali w pokonanym polu, okazała się bowiem najbardziej wszechstronna. Liczne cechy turystyczne, seryjnie montowany ABS i wysoka jakość wykonania pozwoliły z kolei pokonać Hondę Pan European oraz Deauville, BMW K 1200GT, R 1200GS i R 1150RT, a także Harleya-Davidsona Road Kinga.

Z krytyką cały czas spotykała się pięciostopniowa skrzynia biegów, ale uniwersalny charakter, mocny silnik o wysokiej kulturze pracy, stabilne podwozie i wysoka jakość świetna przechylały szalę zwycięstwa na stronę Yamahy. Za sukcesami w testach porównawczych szło powodzenie na rynku. Motocykl zawsze sprzedawał się znakomicie, choć wcale nie należał do tanich. Zresztą 15 lat po premierze wciąż jest w ofercie Yamahy.


REKLAMA
Advertisement



REKLAMA
Advertisement


Używana Yamaha FJR 1300? To dobry interes!

Nie ma szans, by tanio kupić sprawną technicznie i dobrze utrzymaną Yamahę FJR 1300. Motocykl jest drogi i nawet na rynku wtórnym stanowi propozycję dla osób z grubszym portfelem. Ceny zapewne spadną, gdy pojawi się następca tego modelu. Na razie chętni muszą głębiej sięgnąć do kieszeni, ale warto.

Bogate wyposażenie, solidne wykonanie, wysoki poziom bezpieczeństwa i ponadprzeciętny komfort jazdy to cechy, którymi kusi Yamaha. FJR nie ma też wygórowanych potrzeb serwisowych. Przeglądów dokonuje się co 10 000 km, a regulacji zaworów co 42 000 km. Dzięki użyciu napędu wałem nie ma problemów, jakie zwykle stwarza łańcuch, wymagający ciągłego naprężania. Niezawodność i trwałość – to główne zalety tego motocykla.

Wady?

Mechanika spisuje się bez zarzutu. Niekiedy zdarzają się uszkodzenia napinacza łańcucha rozrządu. Sporadycznie pojawia się nieszczelność na wyjściu wału napędowego z silnika. Niestety wymiana uszczelniacza, chociaż jest tani, wymaga rozebrania zespołu napędowego. Koszty takiej operacji są poważne, dlatego podczas oględzin trzeba dokładnie osłuchać silnik, by wykryć ewentualne odgłosy ocierania łańcucha rozrządu o blok, a także sprawdzić okolice uszczelniacza wału napędowego, by zlokalizować możliwy wyciek oleju.

Yamaha FJR 1300

Sprawna technicznie Yamaha FJR 1300 sprawia wiele radości – i to nie tylko na długich dystansach. Jeśli przyzwyczaimy się do jej sporej masy, nawet codzienna jazda będzie prawdziwą przyjemnością. Za ten model płaci się niemało, ale w zamian otrzymuje się naprawdę wiele.


Zalety:

+ Mocny i elastyczny silnik
+ Stabilne podwozie
+ Wysoki komfort jazdy
+ Uniwersalny charakter
+ Mała awaryjność
+ Bardzo dobre wykończenie

Wady:

– Duża masa własna
– Ograniczona zwrotność
– Brak szóstego biegu
– Wysoka cena

Dane techniczne i eksploatacyjne Yamaha FJR 1300

Dane techniczne Yamaha FJR 1300
SILNIK
Typ czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ czterocylindrowy, rzędowy
Rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa 1298 ccm
Średnica x skok tłoka 79 x 66,2 mm
Stopień sprężania 10,8 : 1
Moc maksymalna 105,5 kW (143 KM) przy 8000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 134 Nm przy 7000 obr./min
Zasilanie wtrysk paliwa, 42 mm
Smarowanie z mokrą miską olejową
Rozruch elektryczny
Alternator 490 W
Zapłon elektroniczny, z mikroprocesorem
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-skrzynia biegów koła zębate
Sprzęgło wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów pięciostopniowa
Napęd tylnego koła wał napędowy
PODWOZIE
Rama grzbietowa, boczna, aluminiowa
Zawieszenie przednie teleskopowe, 48 mm, skok 135 mm
Zawieszenie tylne wahacz wleczony, centralny element resorująco-tłumiący, skok 125 mm
Hamulec tylny tarczowy, 282 mm, zacisk dwutłoczkowy, pływający
Opony przód / tył 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Długość 2230 mm
Szerokość 750 mm
Wysokość 1455 mm
Wysokość siedzenia 800 (od 2006 r. 805-825) mm
Rozstaw osi 1515 mm
Kąt pochylenia główki ramy 64 stopnie
Masa pojazdu gotowego do jazdy 283 kg
Dopuszczalna masa całkowita 476 kg
Zbiornik paliwa 25 l
Dane serwisowe i eksploatacyjne
Przegląd techniczny co 10 000 km
Wymiana oleju co 10 000 km
Olej silnikowy SAE 10 W 40 API SE, 4,0 l z filtrem
Olej w przekładni głównej 80/90 GL-5, 0,2 l
Olej teleskopowy SAE 10 W, 0,7 l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy przy zimnym silniku
zawory ssące 0,15-0,22 mm,
zawory wydechowe 0,18-0,25 mm
Akumulator 12V, 12Ah
Świece zapłonowe NGK CR 8 E, / NGK CR 8 EIX
Odstęp elektrod świec zapłonowych 0,7 mm
Ciśnienie w ogumieniu z przodu 2,5 bara, z tyłu 2,5 bara (z pasażerem 2,9 bara)

 

KOMENTARZE


REKLAMA