fbpx

Układ przeniesienia napędu przybiera różne formy, ale najpopularniejszą jest zestaw dwóch zębatek i łańcucha, który je łączy. To rozwiązanie nie tylko zapewnia małe straty siły napędowej, ale także lekkość, niskie koszty eksploatacji i niestety często także sporo szarpnięć. Na szczęście czołowi producenci zębatek i łańcuchów znaleźli rozwiązanie tego problemu.

Łańcuch w przeciwieństwie do rozciągliwego pasa napędowego czy wału napędowego wspomaganego tłumikami drgań, nie jest w stanie stłumić szarpnięć wywołanych zmianą obciążenia silnika. Ceną za to są lepsze osiągi, mniejsza waga oraz niestety niższy komfort jazdy. Na szczęście są sposoby, by te nieznośne szarpnięcia zniwelować. Dziś standardem są już gumowe tłumiki drgań, tzw. zabieraki, w tylnym kole, które przyniosły znaczącą poprawę komfortu jazdy. Jednak poważniejszym problemem są szarpnięcia na przedniej zębatce, które są znacznie większe niż z tyłu. By uporać się z nimi, japońscy producenci w latach 90. zaczęli stosować przednie zębatki z gumowymi tłumikami drgań.

Ta z pozoru niewielka zmiana przyniosła rewelacyjne efekty i znacząco poprawiła komfort jazdy i nie tylko. Płynniejsze przekazywanie siły napędowej to także lepsza trakcja i większa żywotność zarówno opony, jak i układu przeniesienia napędu – wałka zdawczego, zębatek i łańcucha. Rozwiązanie Japończyków miało jednak jedną, bardzo istotną wadę – było drogie. Zębatki z tłumikami drgań przez wiele lat występowały tylko jako oryginalne części zamienne u autoryzowanych dealerów i kosztowały kilkukrotnie więcej niż zamienniki bez gumowych tłumików. Z tego względu, wielu motocyklistów decydowało się na ustępstwa i wybierało tańsze zębatki, pozbawione zdolności tłumienia drgań. Na szczęście dziś nie jest to już konieczne.

Oryginał na każdą kieszeń

Dzięki firmie JT Sprockets motocykliści na całym świecie nie muszą już wybierać między ceną, a komfortem jazdy i trwałością poszczególnych podzespołów. Brytyjski producent ma bowiem w swojej ofercie zębatki zdawcze wyposażone w tłumiki drgań. Podobnie jak w przypadku oryginalnych podzespołów japońskiej wielkiej czwórki, tłumiki są wykonane z gumy i w zależności od wersji, mają kształt półksiężyca lub w całości otaczają zębatkę.

Dzięki nim możesz przywrócić maszynie dawną kulturę pracy, bez ponoszenia dużych kosztów. Zębatki JT są bowiem dostępne już od 19 zł, czyli w atrakcyjnej cenie nawet jak na zamiennik. Przy tym produkty brytyjskiego producenta charakteryzują się jakością produktów OEM. Firma JT Sprockets dysponuje bowiem najnowocześniejszymi maszynami i w przypadku przednich zębatek korzysta z bardzo wytrzymałej stali chromo-molibdenowej SCM420 (25CrMo4), czyli tej samej, z której wykonuje się ramy motocykli enduro i motocross! Do tego każdy produkt, po obróbce CNC, jest sprawdzany i wykańczany ręcznie co gwarantuje najlepszą kontrolę jakości. 

Nie tylko dla Japonii

Kolejną zaletą zębatek JT Sprockets z tłumikami drgań jest ich szerokie pokrycie modelowe. Są one bowiem dostępne nie tylko dla japońskich motocykli! W ofercie znajduje się aż 80 wersji, do tego każda występuje w różnych rozmiarach! Dzięki temu z pewnością większość z was dobierze odpowiedni produkt do swojego motocykla!

Żeby zrobić to łatwo i szybko, warto skorzystać z wyszukiwarki na stronie polskiego dystrybutora JT Sprockets, czyli w sklepie imready.eu. Zamawiając online, możesz skorzystać z bezpłatnej dostawy do 240 punktów odbioru w Polsce (są to sklepy I’M Inter Motors oraz filie Inter Cars). Zębatki i łańcuchy JT kupisz także w sklepach stacjonarnych sieci I’M Inter Motors oraz w filiach Inter Cars. Infolinia: 800 055 666.

Sprawdź również ofertę łańcuchów JT.

KOMENTARZE